Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Opavská firma Hagemann se chystá vyrábět auto na vodíkový pohon

  • Opava,

Opavská firma Hagemann se chystá vyrábět auta s elektro pohonem na vodíkový palivový článek. Půjde o obslužná vozidla na alternativní pohon určená do center měst. Firma se stala členem vodíkového klastru. Jeho vznik inicioval Moravskoslezský kraj, který takto podporuje bezemisní dopravu.

Opavská firma Hageman oslavila 90 let své existence. Z prodejny a opravny automobilů se postupem času stala dílna na výrobu a montáž nástaveb na různé typy vozidel. Upravená auta dodávají např. policii, hasičům, nebo drobným živnostníkům.

Daniel Pozděna, vedoucí výroby, Hagemann, Opava: „Tento sklápěč by měl být odlehčený oproti verzi, která byla ocelová. Je to nový výrobek a toto máme první čtyři prototypy, které pojedou od nás k zákazníkovi.“

Nyní se jejich pozornost ubírá směrem k vozidlům na alternativní pohon, který je hudbou budoucnosti a především závazkem Evropské komise snížit emise skleníkových plynů v rámci dohody Green Deal.

Zdeněk Gróman, ředitel, Hagemann, Opava: „Dostali jsme dotační projekt na elektrickou jawu, kterou jsme před půl rokem dodělali. A to nás vedlo k tomu, že přemýšlíme, co bude dál.“

Na řadu teď přichází vůz, který zkombinuje výhodné vlastnosti elektropohonů s palivovými články, které budou měnit vodík na elektrickou energii. V současné době spolupracují na vývoji s pražským Českým vysokým učením technickým a ostravskou Vysokou školou báňskou.

Zdeněk Gróman, ředitel, Hagemann, Opava: „Počítáme s tím, že v druhé polovině roku budeme mít fyzicky vozidlo. To budeme upravovat na pohon elektro. Nabíjeno nabíjeno bude přes palivový článek.“

Firma Hageman je spolu s třemi desítkami dalších firem a organizací členem vodíkového klastru, jehož vznik vloni inicioval Moravskoslezský kraj. Uskupení má za úkol nahradit energetiku a dopravu založenou na fosilních palivech vodíkovými technologiemi. Prioritou je bezemisní doprava. Důvodem je jednak čistota ovzduší a pak také cena nafty.

Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: „Ať chceme či ne, tak cena nafty bude stoupat. A od 2028 budou platit povolenky, to je dalších 10 Kč na lidr. Takže si myslím, že by to bylo ekonomičtější.“

A tak se Moravskoslezský kraj začíná přiklánět k vodíku. První krok udělala ostravská společnost Vítkovice, která vloni v létě otevřela ve svém areálu 1. veřejnou vodíkovou plnící stanici. Další se chystají ve Frýdku-Místku a Stonavě.

Mezi Havířovem a Ostravou jezdil před koncem roku v testovacích jízdách vodíkový autobus. Nyní Moravskoslezský kraj připravuje výběrové řízení na dodavatele vlaků na vodíkový pohon. Ty by mohly být nasazeny na Bruntálsku a Krnovsku od roku 2028.



Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy