Kompletní oprava a ztrojkolejnění železničního úseku mezi Ostravou hlavním nádražím a Svinovem včetně nového mimo úrovňového přesmyku, který odstraní křížení vlaků a velmi pomalou jízdu. To má v plánu Správa železniční a dopravní cesty v budoucích letech. Zástupci kraje i města rozhodnutí vítají a uvažují také o železničním spojení do Hlučína.
“Dříve jezdila tramvaj, dneska to může být zase tramvaj nebo vlak, takže bych se pobavil o tom, zda bychom v rámci výstavby železničního uzlu neudělali také odbočku na Hlučín tak, aby tam lidé mohli jezdit vlakem, říká náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS). ”
Jako další návrh leží na stole odbočka na stanici Ostrava-střed. Vize je taková, že by trať vedla pod zemí a vlaky by jezdili tunelem.
“Tím by se zásadně vyřešila otázka zástavby, lidé by se mohli rovnou ze Stodolní dostat například k nemocnici. Ale otázka je, jestli vlaky do toho tunelu mohou vjet, protože je tam poměrně malý prostor,” říká náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).
Podle vedení Ostravy by ale tyto projekty vyšly na desítky miliard korun, přitom prioritou je podle něj především vysoko rychlostní trať vedoucí až do Ostravy.
“Česká republika potřebuje skutečně šlápnout na plyn při projektování a přípravě vysoko rychlostních tratí a my budeme bojovat za to, aby ta trať nekončila v Brně, jak jsem někde zaslechl, ale aby pokračovala až do Ostravy, říká primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO 2011).
Oprava železničního uzlu v Ostravě vyjde na více než 7 a půl miliardy korun a realizovat by se měla mezi léta 2021 až 25.