Galerie však svými službami zlepšuje i podmínky pro každodenní život lidí ve městě. Jeho centrum tak díky ní nabízí nejen širší kulturní nabídku a zázemí, ale třeba i první brownfieldovou zahradu v ČR.
Kromě pozornosti věnované perspektivním tvůrcům se v dramaturgii PLATO objevují i mezinárodně již etablované osobnosti jako jsou polská umělkyně Katarzyna Kozyra, malířka libanonského původu Etel Adnan, švédská sochařka Anna Udenberg, anebo Eva Koťátková, která bude Českou republiku prezentovat na prestižním benátském bienále 2024. Ta je spoluautorkou výstavy, kterou PLATO připravuje už dva roky a byla zahájena 11. října.
Město Ostrava novou výstavní budovou dobudovalo svou kulturní infrastrukturu a zařadilo se mezi malou skupinu municipalit, které investují do kultury a získávají za to po právem na prestiži.
Díky výraznému tvůrčímu vkladu polského architekta Roberta Konieczného, autora rekonstrukce, se PLATO také stalo cílem architektonických výletů. Velké množství zájemců přirozeně přijíždí z Polska.
Za uplynulých 12 měsíců bylo pro veřejnost připraveno a zpřístupněno pět výstav, a to ve třech cyklech s celkovou návštěvností 23 072 lidí. Vedle výstav, za nimiž jezdí návštěvníci i z větší vzdálenosti, vzniká v galerii také velké množství aktivit výhradně pro Ostravu: workshopy, komentované prohlídky výstav a prohlídky k historii budovy jako kulturní památky, edukační programy pro školy nebo přednášky a debaty. Skoro 300 uskutečněných doprovodných programů galerie během 12 měsíců, včetně prázdnin s trojicí příměstských táborů, navštívilo více než 10,5 tisíce návštěvníků. Nové sídlo zároveň umožnilo vznik rezidenčního programu, který v roce 2023 podpořilo i Ministerstvo kultury v rámci Národního plánu obnovy a jehož se dosud zúčastnilo 23 umělců a kurátorů, z toho 12 ze zahraničí. Vzdělávacích programů pro školní skupiny se v jen v roce 2022 zúčastnilo 3682 žáků a studentů. O vysoké odbornosti vzdělávacího týmu PLATO svědčí například to, že jeden z kurzů byl akreditován Ministerstvem školství ČR.
Nová budova galerie se od té předchozí liší bezpečnostními a klimatickými podmínkami, kterými disponují výstavní sály. Pořádání velkorysých výstav s profesionálním zázemím se tak stalo základním prvkem nabídky. Instituce si přitom stále zachovává svou specifičnost a řada vystavovaných děl vzniká přímo na místě a často ve spolupráci s místními komunitami. Vzrostla tedy i technická a časová náročnost instalace výstav.
V pozdním jaru letošního roku navíc poprvé vykvetla nová veřejná zahrada, na niž PLATO soustředí pozornost v dalších letech. Pod názvem Zahrada přítomnosti tak vznikla další komunitní a vzdělávací platforma, na jejíž rozvoj a využití se budou soustředit aktivity instituce v příštích letech, a to ve spolupráci s hosty uměleckých rezidencí a návštěvníky.