Webová aplikace čistáOVA pomáhá už téměř šest let občanům při hlášení závad na území Ostravy. Jejím prostřednictvím mohou jednoduše upozornit na různá poškození, kterých si ve veřejném prostoru všimnou, ať už je to nepořádek v ulicích, spadané větve nebo rozbité lavičky v parku.
stav před nahlášením do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
stav po nahlášení do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Aplikaci není třeba stahovat do mobilu, ale funguje na principu webových stránek. Jednoduchým způsobem je také možné sledovat, kdo a jak daný požadavek řeší.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Aplikace čistáOVA je pro město bezesporu přínosem. Lidé v Ostravě si již na ni zvykli a o jejím aktivním využívaní svědčí množství podnětů, které každý rok narůstá. Zejména ve větších obvodech, kde je kontakt občanů s veřejnou správou ne tak jednoduchý a častý, je aplikace nejlepší a nejrychlejší možností, jak upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru. Fungování aplikace v městských obvodech sledujeme, přičemž vnímáme rozdíly mezi nimi například v rychlosti vyřizování hlášení. Snažíme se na to reagovat například častějším proškolováním zaměstnanců příslušných úřadů. Spolupráce však vesměs funguje velmi dobře, protože našim společným zájmem je vylepšovat veřejný prostor nejen velkými projekty a změnami, ale i drobnými detaily, které hrají neméně důležitou roli."
Aplikace uživatele jednoduše navádí, kam svůj dotaz směřovat. Hlavními oblastmi jsou cesty a chodníky, nepořádek v ulicích, autovraky, zeleň, vandalismus a další. Po výběru kategorie problému je třeba vyplnit jeho popis, zaznačit pozici na mapě a připojit fotografii. Po kontrole hlášení je podnět poslán na příslušný městský obvod, který se jím dále zabývá. O tom, že je požadavek vyřešen, se uživatel v aplikaci dozví také.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "V loňském roce občané do aplikace zaznamenali celkem 3506 podnětů napříč celým městem. Nejčastěji lidé upozorňovali na závady cest a chodníků, nepořádek v ulicích, poškozenou zeleň a autovraky. Nejvíce hlášení se váže k městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz., nejvíce podnětů přišlo v měsíci červnu. V rychlosti řešení podnětů jsou rozdíly, které záleží na jejich typu. Úpravy vozovky nebo rekonstrukce chodníků již z principu zabírají více času než úklid kolem popelnic nebo odklizení listí. Většina nahlášených případů je však vyřešena v průběhu jednoho týdne, což dokazuje, jak je aplikace pro občany rychlá a efektivní."
Ne všechny podněty, které občané zašlou, patří do kompetencí města Ostrava a městských obvodů. Například závady na některých komunikacích řeší Správa silnic Moravskoslezského kraje anebo Ředitelství silnic a dálnic. Rovněž sdílená kola a koloběžky, které jsou poškozené nebo zůstanou pohozené mimo stanice, je třeba řešit přímo v aplikacích provozovatelů daných služeb. Aplikace čistáOVA také neslouží k hlášení závad, které ohrožují život, zdraví a majetek. V těchto případech se občané musí obracet přímo na linku městské policie 156, stejně jako u dopravních přestupků, například při zjištění špatného parkování apod.
Technické služby Moravské Ostravy a Přívozu se dlouhodobě potýkají s nedostatkem zaměstnanců, zejména v pracích na úklid. Situaci zhorší i konec veřejně prospěšných prací. Řešením ale má být nový projekt Integrovaná pracovní místa.
Moravskoslezský kraj se tradičně připojil k akci Ukliďme Česko. V rámci blížících se oslav Dne Země se desítky dobrovolníků pustily do úklidu okolí vodní nádrže Slezská Harta. Společně s nimi se do práce zapojili také krajští úředníci i hejtman. Výsledkem byly téměř dva kontejnery sesbíraného odpadu.
Ostravané mohou pomoci s mapováním přírody ve městě. Stačí k tomu bezplatná aplikace v mobilním telefonu a pak už jen vyfotit rostlinu či živočicha a sdílet je s ostatními. Dobrovolníci se navíc mohou zapojit do celosvětové akce zaměřené na biologickou rozmanitost.
Předvánoční čas přinesl do prostor Nové radnice silné lidské setkání. Po několika týdnech se zde znovu potkal 41letý muž s lidmi, kteří mu na konci listopadu zachránili život. Muž tehdy zkolaboval v práci v Ostravě-Mariánských Horách a bez rychlé pomoci by neměl šanci přežít.
Ostrava ocenila seniory, kteří i ve vyšším věku zůstávají aktivní a inspirují své okolí. Seniorkou roku se stala Milada Němčíková, město udělilo také dvě čestná uznání a ocenilo i jeden Klub seniorů roku.
Frýdek-Místek podporuje charitativní organizaci Adra už od roku 2020 a výjimkou není ani letošní rok. Tentokrát dostaly potřebné vybavení kroužky pro děti s poruchou autistického spektra.
Mladí hoši z havířovského dětského domova svěřili své vlasy profesionálním pánským kadeřníkům. Ti za nimi přijeli, aby jim udělali radost a dopřáli pocit, jaký běžně zažívají muži v jejich salonech.
Šla v odstavném pruhu v protisměru a srazilo ji auto. Do nemocnice ji odvezli v kritickém stavu. Později ale přišla zpráva, že 61letá žena bohužel zemřela. Případ si převzali kriminalisté.
Zhruba 350 betlémů z celého světa je vystaveno v Základní škole v ulici Československé armády ve Frýdku-Místku. Betlémy jsou vyrobené z nejrůznějších materiálů a některé jsou tak malé, že je k jejich prohlédnutí nutné použít lupu.
Galerie výtvarného umění v Ostravě dokončuje renovaci návštěvnického zázemí Domu umění. Obnova se týká vestibulu, pokladny, galerijního obchodu, šatny i toalet. Slavnostní otevření pro veřejnost je naplánováno v první polovině ledna.
V Dětském centru Domeček na Jedličkově ulici v Ostravě-Zábřehu se už radují z vánoční nadílky. Na Štědrý den si tady dárky rozbalí 14 dětí, které jsou aktuálně v centru umístěny. Největším dárkem pro centrum bude ale stěhování do nového moderního zázemí, které se začalo stavit letos v létě.
Rozsáhlá rekonstrukce a přístavba Domova Korýtko v Ostravě se blíží k závěru. Stavba se kvůli technickým komplikacím protáhla o dva roky a výrazně prodražila. Hotová by ale měla být v únoru. Konečná kapacita bude 254 klientů.
V pátek 19. prosince ráno zasahovaly složky IZS v Moravské Ostravě u vážné dopravní nehody. Řidič osobního auta se na Mariánskohorské ulici střetl s chodkyní, která utrpěla těžká zranění a skončila v nemocnici. Policisté nyní hledají svědky události.
Prostory Vily Hanse Ulricha na Sokolské třídě v Ostravě se proměnily ve výjimečné místo plné vánoční atmosféry, poezie a klidu. Divadlo bratří Formanů a jejich přátel představilo v Centru kultury a vzdělávání interaktivní expozici Betlémská jurta.
Hřbitov v Ostravě-Mariánských Horách prochází v těchto měsících rozsáhlou rekonstrukcí, která má zlepšit jeho celkový stav i komfort pro návštěvníky. Práce probíhají za plného provozu a jsou rozděleny do dvou etap.
Aplikace čistáOVA už šestým rokem pomáhá udržovat pořádek v Ostravě
Vydáno 9. března 2024 12:53, Ostrava-město, Jiří Cileček
Webová aplikace čistáOVA pomáhá už téměř šest let občanům při hlášení závad na území Ostravy. Jejím prostřednictvím mohou jednoduše upozornit na různá poškození, kterých si ve veřejném prostoru všimnou, ať už je to nepořádek v ulicích, spadané větve nebo rozbité lavičky v parku.
stav před nahlášením do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Aplikaci není třeba stahovat do mobilu, ale funguje na principu webových stránek. Jednoduchým způsobem je také možné sledovat, kdo a jak daný požadavek řeší.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Aplikace čistáOVA je pro město bezesporu přínosem. Lidé v Ostravě si již na ni zvykli a o jejím aktivním využívaní svědčí množství podnětů, které každý rok narůstá. Zejména ve větších obvodech, kde je kontakt občanů s veřejnou správou ne tak jednoduchý a častý, je aplikace nejlepší a nejrychlejší možností, jak upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru. Fungování aplikace v městských obvodech sledujeme, přičemž vnímáme rozdíly mezi nimi například v rychlosti vyřizování hlášení. Snažíme se na to reagovat například častějším proškolováním zaměstnanců příslušných úřadů. Spolupráce však vesměs funguje velmi dobře, protože našim společným zájmem je vylepšovat veřejný prostor nejen velkými projekty a změnami, ale i drobnými detaily, které hrají neméně důležitou roli."
Aplikace uživatele jednoduše navádí, kam svůj dotaz směřovat. Hlavními oblastmi jsou cesty a chodníky, nepořádek v ulicích, autovraky, zeleň, vandalismus a další. Po výběru kategorie problému je třeba vyplnit jeho popis, zaznačit pozici na mapě a připojit fotografii. Po kontrole hlášení je podnět poslán na příslušný městský obvod, který se jím dále zabývá. O tom, že je požadavek vyřešen, se uživatel v aplikaci dozví také.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "V loňském roce občané do aplikace zaznamenali celkem 3506 podnětů napříč celým městem. Nejčastěji lidé upozorňovali na závady cest a chodníků, nepořádek v ulicích, poškozenou zeleň a autovraky. Nejvíce hlášení se váže k městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz., nejvíce podnětů přišlo v měsíci červnu. V rychlosti řešení podnětů jsou rozdíly, které záleží na jejich typu. Úpravy vozovky nebo rekonstrukce chodníků již z principu zabírají více času než úklid kolem popelnic nebo odklizení listí. Většina nahlášených případů je však vyřešena v průběhu jednoho týdne, což dokazuje, jak je aplikace pro občany rychlá a efektivní."
Ne všechny podněty, které občané zašlou, patří do kompetencí města Ostrava a městských obvodů. Například závady na některých komunikacích řeší Správa silnic Moravskoslezského kraje anebo Ředitelství silnic a dálnic. Rovněž sdílená kola a koloběžky, které jsou poškozené nebo zůstanou pohozené mimo stanice, je třeba řešit přímo v aplikacích provozovatelů daných služeb. Aplikace čistáOVA také neslouží k hlášení závad, které ohrožují život, zdraví a majetek. V těchto případech se občané musí obracet přímo na linku městské policie 156, stejně jako u dopravních přestupků, například při zjištění špatného parkování apod.