Webová aplikace čistáOVA pomáhá už téměř šest let občanům při hlášení závad na území Ostravy. Jejím prostřednictvím mohou jednoduše upozornit na různá poškození, kterých si ve veřejném prostoru všimnou, ať už je to nepořádek v ulicích, spadané větve nebo rozbité lavičky v parku.
stav před nahlášením do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
stav po nahlášení do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Aplikaci není třeba stahovat do mobilu, ale funguje na principu webových stránek. Jednoduchým způsobem je také možné sledovat, kdo a jak daný požadavek řeší.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Aplikace čistáOVA je pro město bezesporu přínosem. Lidé v Ostravě si již na ni zvykli a o jejím aktivním využívaní svědčí množství podnětů, které každý rok narůstá. Zejména ve větších obvodech, kde je kontakt občanů s veřejnou správou ne tak jednoduchý a častý, je aplikace nejlepší a nejrychlejší možností, jak upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru. Fungování aplikace v městských obvodech sledujeme, přičemž vnímáme rozdíly mezi nimi například v rychlosti vyřizování hlášení. Snažíme se na to reagovat například častějším proškolováním zaměstnanců příslušných úřadů. Spolupráce však vesměs funguje velmi dobře, protože našim společným zájmem je vylepšovat veřejný prostor nejen velkými projekty a změnami, ale i drobnými detaily, které hrají neméně důležitou roli."
Aplikace uživatele jednoduše navádí, kam svůj dotaz směřovat. Hlavními oblastmi jsou cesty a chodníky, nepořádek v ulicích, autovraky, zeleň, vandalismus a další. Po výběru kategorie problému je třeba vyplnit jeho popis, zaznačit pozici na mapě a připojit fotografii. Po kontrole hlášení je podnět poslán na příslušný městský obvod, který se jím dále zabývá. O tom, že je požadavek vyřešen, se uživatel v aplikaci dozví také.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "V loňském roce občané do aplikace zaznamenali celkem 3506 podnětů napříč celým městem. Nejčastěji lidé upozorňovali na závady cest a chodníků, nepořádek v ulicích, poškozenou zeleň a autovraky. Nejvíce hlášení se váže k městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz., nejvíce podnětů přišlo v měsíci červnu. V rychlosti řešení podnětů jsou rozdíly, které záleží na jejich typu. Úpravy vozovky nebo rekonstrukce chodníků již z principu zabírají více času než úklid kolem popelnic nebo odklizení listí. Většina nahlášených případů je však vyřešena v průběhu jednoho týdne, což dokazuje, jak je aplikace pro občany rychlá a efektivní."
Ne všechny podněty, které občané zašlou, patří do kompetencí města Ostrava a městských obvodů. Například závady na některých komunikacích řeší Správa silnic Moravskoslezského kraje anebo Ředitelství silnic a dálnic. Rovněž sdílená kola a koloběžky, které jsou poškozené nebo zůstanou pohozené mimo stanice, je třeba řešit přímo v aplikacích provozovatelů daných služeb. Aplikace čistáOVA také neslouží k hlášení závad, které ohrožují život, zdraví a majetek. V těchto případech se občané musí obracet přímo na linku městské policie 156, stejně jako u dopravních přestupků, například při zjištění špatného parkování apod.
Lidé bez domova dostanou možnost se zapojit do úklidu ve Frýdku-Místku. Za odvedenou práci následně dostanou odměnu v podobě stravenek. Město tím chce podpořit zapojení osob bez přístřeší do pracovního procesu a získání pracovních návyků.
Lidé ve Frýdku-Místku mohou dopředu hlásit odložení odpadu, který pochází z veřejného úklidu. Nevytvoří tím tak černou skládku a zajistí dopředu svoz. Město tak usiluje o čistotu veřejného prostoru. Dále řeší i jiná problémová místa, opravy nebo stojící autovraky.
Nebývale teplé počasí a probouzející se příroda iniciovaly v posledním únorovém týdnu i instalaci dalších ptačích budek ve městě. Ostrava od roku 2021 zajistila instalaci celkem 251 kusů ptačích budek, tzv. sýkorníků, aby podpořila možnost hnízdění ptáků a pomohla navýšit celkovou populaci ptactva ve městě. Ostrava zatím na projekt Ptačí budky pro Ostravu vynaložila 335 tisíc korun.
Bývalý obchodní dům Breda ukrýval historické schodiště. Objeveno byla náhodně při jeho kompletní rekonstrukci, která právě probíhá. Jeho stáří se odhaduje na zhruba 100 let.
Všichni malí čarodějové a čarodějky z Palkovic se poslední dubnový pátek sešli ve sportovním areálu, kde si společně užili zábavné čarodějnické odpoledne plné soutěží.
Zloděje, který v roce 2022 ukradl medaile z hrobu ostravského policisty zemřelého při tragické nehodě, usvědčila DNA nalezená na stužkách, které po krádeži ještě na vítkovickém hřbitově odhodil.
První velkou akcí pod širým nebem bude v Novém Jičíně posledního dubna tradiční pálení čarodějnic. V tento den se otevře i rekonstruované Laudonovo nádvoříčko a novinkou bude ohňová show.
Elektrárna Dětmarovice odchází od uhlí. Společnost ČEZ zde za 2 miliardy korun postaví novou nízkoemisní teplárnu, která zajistí dodávky tepla pro Bohumín a Orlovou na další desítky let.
V rámci celorepublikových dnů dobrovolnictví uspořádala ADRA společně s organizací Santé projekt dobrovolnictví na zkoušku. Lidé o trávení volného času s hendikepovanými projevili zájem.
Mateřská škola na Základní škole s polským vyučovacím jazykem v Horní Suché oslavila v Dělnickém domě krásných 100 let. Program byl bohatý a hlavně barevný.
V Kulturním domě Leoše Janáčka radnice ocenila osobnosti ve vybraných oblastech společenského života. Cenu města Havířova za rok 2023 si odnesl dlouholetý trenér Zdeněk Frenštátský.
Frýdek-Místek společně s dopravcem zvyšuje kvalitu MHD. Aktuálně se na důležitých zastávkách a terminálech instalují digitální LED panely. Ty ukazují informace o příjezdech autobusů v reálném čase a také mohou zobrazovat zprávy o mimořádných událostech.
Waldorfská škola v Ostravě-Porubě oslavila 10 let od svého založení. K tomuto výročí uspořádala Jarní slavnost, na které v kulturním domě Poklad vystoupily žáci mateřské školy, základní školy a studenti lycea.
Waldorfská škola v Ostravě-Porubě oslavila 10 let od svého založení. K tomuto výročí uspořádala Jarní slavnost, na které v kulturním domě Poklad vystoupili žáci mateřské školy, základní školy a studenti lycea.
V Porubě si váží práci učitelů a každý rok oceňují ty nejlepší. A to zejména za jejich kreativitu, tvůrčí a inovativní přístup a další mimořádné aktivity.
Investice, strategický plán i kulturní akce letošního roku. To byla stěžejní témata, kterým se věnovali zástupci vedení Moravské Ostravy a Přívozu na prvním letošním setkání s občany.
1. FC Poruba má kvalitnější zázemí. Ve Sportovním areálu Poruba klubu zprovoznil další dvě trávníková hřiště, která jsou ideální pro starší kategorie. Dosud tady měli jen hřiště s umělou trávou.
Vedení obvodu řeší situaci se špatným technických stavem bytových domů v Bělském lese. Aby dotčeným nájemníkům přestavilo výsledky odborné studie stavu budovy a možnosti náhradního bydlení, setkalo se s nimi v K-triu.
Další krásný veřejný prostor v Ostravě Jihu vznikne v okolí kostela sv. Ducha v Zábřehu. Dnes jde v podstatě o parkoviště, které se přemění v příjemnou lokalitu s jezírkem a spoustou míst k trávení volného času. Na projektu se podíleli i občané.
Aplikace čistáOVA už šestým rokem pomáhá udržovat pořádek v Ostravě
Vydáno 9. března 2024 12:53, Ostrava-město, Jiří Cileček
Webová aplikace čistáOVA pomáhá už téměř šest let občanům při hlášení závad na území Ostravy. Jejím prostřednictvím mohou jednoduše upozornit na různá poškození, kterých si ve veřejném prostoru všimnou, ať už je to nepořádek v ulicích, spadané větve nebo rozbité lavičky v parku.
stav před nahlášením do aplikace čistáOVA; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Aplikaci není třeba stahovat do mobilu, ale funguje na principu webových stránek. Jednoduchým způsobem je také možné sledovat, kdo a jak daný požadavek řeší.
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Aplikace čistáOVA je pro město bezesporu přínosem. Lidé v Ostravě si již na ni zvykli a o jejím aktivním využívaní svědčí množství podnětů, které každý rok narůstá. Zejména ve větších obvodech, kde je kontakt občanů s veřejnou správou ne tak jednoduchý a častý, je aplikace nejlepší a nejrychlejší možností, jak upozornit na nedostatky ve veřejném prostoru. Fungování aplikace v městských obvodech sledujeme, přičemž vnímáme rozdíly mezi nimi například v rychlosti vyřizování hlášení. Snažíme se na to reagovat například častějším proškolováním zaměstnanců příslušných úřadů. Spolupráce však vesměs funguje velmi dobře, protože našim společným zájmem je vylepšovat veřejný prostor nejen velkými projekty a změnami, ale i drobnými detaily, které hrají neméně důležitou roli."
Aplikace uživatele jednoduše navádí, kam svůj dotaz směřovat. Hlavními oblastmi jsou cesty a chodníky, nepořádek v ulicích, autovraky, zeleň, vandalismus a další. Po výběru kategorie problému je třeba vyplnit jeho popis, zaznačit pozici na mapě a připojit fotografii. Po kontrole hlášení je podnět poslán na příslušný městský obvod, který se jím dále zabývá. O tom, že je požadavek vyřešen, se uživatel v aplikaci dozví také.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "V loňském roce občané do aplikace zaznamenali celkem 3506 podnětů napříč celým městem. Nejčastěji lidé upozorňovali na závady cest a chodníků, nepořádek v ulicích, poškozenou zeleň a autovraky. Nejvíce hlášení se váže k městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz., nejvíce podnětů přišlo v měsíci červnu. V rychlosti řešení podnětů jsou rozdíly, které záleží na jejich typu. Úpravy vozovky nebo rekonstrukce chodníků již z principu zabírají více času než úklid kolem popelnic nebo odklizení listí. Většina nahlášených případů je však vyřešena v průběhu jednoho týdne, což dokazuje, jak je aplikace pro občany rychlá a efektivní."
Ne všechny podněty, které občané zašlou, patří do kompetencí města Ostrava a městských obvodů. Například závady na některých komunikacích řeší Správa silnic Moravskoslezského kraje anebo Ředitelství silnic a dálnic. Rovněž sdílená kola a koloběžky, které jsou poškozené nebo zůstanou pohozené mimo stanice, je třeba řešit přímo v aplikacích provozovatelů daných služeb. Aplikace čistáOVA také neslouží k hlášení závad, které ohrožují život, zdraví a majetek. V těchto případech se občané musí obracet přímo na linku městské policie 156, stejně jako u dopravních přestupků, například při zjištění špatného parkování apod.