Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

V ostravských tramvajích bude antikolizní systém. Zkouší se v moderních Stadlerech

  • Ostrava,

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava budou bezpečnější. V těchto dnech se v nich testuje unikátní antikolizní systém, který dokáže vozidlo v případě nenadálé události sám zastavit. Zařízení neustále sleduje chodce, vozidla i ostatní tramvaje.

Brzdná dráha tramvají je minimálně dvakrát až třikrát delší, než u osobního vozu. To klade na jejich řidiče a řidičky velké nároky. Hlavně na jejich pozornost a předvídavost. V Ostravě jim nyní jako v prvním městě v Česku bude pomáhat moderní technika - tzv. antiklolizní systém.

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: „Antikolizní systém ještě v České republice nikdo neaplikoval. Pomůže nám zvýšit bezpečnost jízdy v našich vozech. Ochrání naše cestující i majetek Dopravního podniku Ostrava. Pokud se tyto technologie osvědčí, budeme je určitě nasazovat i na další vozy."

Antikolizní systém vypadá jednoduše. V kabině řidiče je kamera, která snímá vše před sebou, ale i radar. Ten je výhodný ve zhoršených podmínkách nebo v noci. Tramvaj tak přesně vidí co se před ní děje a umí na to reagovat. Nejprve bliká, pak pípá a nakonec brzdí, to ale jen když řidič nereaguje. 

Petr Tomala, vedoucí odboru Kolejová vozidla DPO: Systém dokáže identifikovat překážku až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce. Systém začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, případně alespoň radikálně snížil rychlost, a tím maximálně omezil následky kolize."

Technologie pro jednu tramvaj vyjde na půl milionu korun. Důležité ale je, že systém nenahrazuje řidiče. Pouze mu má pomáhat. Zodpovědnost za bezpečnost leží stále na bedrech šoférů.  

Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy