Záchytný ocelový systém je nově nainstalován ve zkušebním úseku Šebrov v okrese Blansko. Jedná se o první schválené svodidlo s ochranou proti podjetí motorkářů instalované v České republice. Společnost ArcelorMittal Ostrava zdarma vyvinula, odzkoušela a nainstalovala svodidlo v daném úseku podle příslibu, který dala letos v červnu na policejní akci „Nežij vteřinou". Instalaci svodidla provedla ostravská huť ve spolupráci s Policií ČR Blansko.
„Nové svodidlo s dolní pásnicí zabrání podjetí motocyklisty, které je příčinou mnoha vážných zranění. Zároveň při nehodě zmírní účinky nárazu člověka do sloupku svodidla," říká Richard Toman, vedoucí
oddělení důlních výztuží a svodidel v ArcelorMittal Ostrava. Svodidlo je zatím jediným schváleným záchytným systémem s dolní pásnicí instalovaným v České republice. Nový typ byl vyvinut na základě dlouholetého výzkumu a vývoje tzv. chytrého svodidla s čidly pro zaznamenání nehody v rámci grantu Evropské unie. ArcelorMittal Ostrava se na jeho vývoji během let 2008 až 2012 aktivně podílela a využila této zkušenosti při výrobě svodidla JSAM-M/H1. Ve spolupráci s univerzitou v Zaragoze byly navrženy vhodné tvary spodních pásnic, které se podrobily počítačové simulaci nárazu motocyklisty do svodidla.
„Výsledky simulace byly základem vývoje a výroby prototypu svodidla, které následně prošlo laboratorními zkouškami i bariérovou zkouškou ve Španělsku," dodává Toman.
V Ostravě se záchytný systém se spodní pásnicí vyvíjel dva měsíce. Poté následovala úspěšná bariérová zkouška a schválení systému Ředitelstvím silnic a dálnic a Ministerstvem dopravy ČR pro použití na českých pozemních komunikacích. Nyní byl záchytný systém nainstalován na 142 metrů dlouhý úsek Šebrov v okrese Blansko. Centrum dopravního výzkumu svodidla navíc opatřilo retroreflexním polepem a odrazkami.
„V roce 2010 se v Šebrově stala tragická dopravní nehoda motorkáře, který se smrtelně zranil o sloupek svodidla. Doufám, že instalací nového typu svodidla v tomto úseku zvýšená ochrana motorkářů v ČR teprve začíná," říká Iva Šebková, tisková mluvčí Policie ČR, Územního odboru Blansko-Vyškov.
Novinka byla představena na setkání s odborníky a novináři v Praze. Na akci vystoupili zástupci společnosti ArcelorMittal Ostrava, Ministerstva dopravy ČR, Motocyklové asociace ČR, Centra dopravního výzkumu a Policie ČR Blansko. „V zahraničí tento typ ochrany proti podjetí svodidel má letitou tradici, jen u nás jsme v tomto ohledu stále pozadu. Jsem rád, že byl učiněn první krok ke změně, a tím dochází k naplnění společného cíle ochránit motocyklisty před ztrátou života a těžkým zraněním," řekl Jaromír Šíd, prezident Motocyklové asociace ČR.
ArcelorMittal Ostrava a.s. je největší hutní komplex v České republice a patří do největší světové ocelářské a těžařské skupiny ArcelorMittal. Roční kapacita výroby společnosti je 3 miliony tun oceli, zhruba 50 % produkce se exportuje do více než 40 zemí světa. ArcelorMittal Ostrava a její dceřiné společnosti mají přes 7500 zaměstnanců. Průměrná mzda zaměstnanců v roce 2012 činila 34 213 korun. ArcelorMittal Ostrava vyrábí železo a ocel v souladu s veškerou ekologickou legislativou. Již dnes splňuje limity EU, které určuje nejlepší dostupná technika (BAT) a které vstoupí v platnost až od roku 2016. Jediným akcionářem je ArcelorMittal Holdings A. G.