Cílem celého projektu, který podpoří Evropská unie 3,7 miliony EUR a účastní se ho kromě Sdružení dalších 17 partnerů z Polska, Slovenska, Rakouska a Itálie, je zlepšení a zkvalitnění dopravní infrastruktury a dopravy s důrazem na železniční na ose od Baltského moře až po Jadran. V Moravskoslezském kraji se to týká především II. železničního koridoru vedoucího od Petrovic u Karviné po Břeclav a hlavních silničních tahů - dálnice D1 a rychlostní komunikace R48.
Na schůzkách se srovnávala analýza, která mapuje intenzitu dopravy od Baltského moře až po Jadran, se skutečnými potřebami dopravního systému na ose a jeho efektivitou. „Tyto informace by měly být podkladem pro projekty, které zlepší dopravní spojení mezi zeměmi od Baltského moře po Jadran, kde se bude klást důraz hlavně na ekologickou dopravu, jež omezení negativní vlivy na životní prostředí," vysvětlil projektový manažer Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Santarius. Dále se prezentoval plán dopravního modelu BATCo, který by měl být základem pro vytvoření jednotlivých regionálních modelů.
Celý projekt BATCo by měl přispět k dopravnímu, logistickému, a tím i ekonomickému rozvoji oblastí podél baltsko-jaderského spojení. V plánu je tak budování logistických center na ose mezi severem a jihem Evropy, které budou spolu spolupracovat a na jejichž vzniku by se mohl společně podílet veřejný a soukromý sektor, projekty PPP (Public Private Partnership). V Česku se počítá s centry v Ostravě, v Přerově a v Brně. „Na setkání v Krakově byl také představen vypracovaný plán Dohody hospodářské spolupráce, která zahrnuje i vytvoření sítě informačních byznys center, jejichž hlavním úkolem bude zprostředkovávat kontakty a informace mezi firmami partnerských regionů," uvedl Pavel Santarius.
„Projekt, do kterého se Sdružení zapojilo, bude trvat tři roky. Naším cílem je navázat užší spolupráci mezi regiony, a pomoci tak rozvoji dopravní infrastruktury, například při hledání možností výstavby vysokorychlostní trati vedoucí přes Moravskoslezský kraj," doplnil generální ředitel Sdružení Miroslav Fabian. Bližší informace o projektu jsou na www.msunion.cz v sekci evropské projekty.
Napojit region na hlavní evropské cesty a řešit moderní dopravu a logistiku patřilo a patří k hlavním prioritám činnosti Sdružení pro rozvoj MSK v oblasti dopravní infrastruktury.