V odstavném pruhu za Frýdkem-Místkem ve směru na Frýdlant, policisté zastavují jeden kamion za druhým. Řidič přijede a čeká ho celá škála kontrol. Návěsem například prochází psovod a zjišťuje možný výskyt drog.
Rostislav Bury, psovod: "Ten pes, když něco najde, začne škrábat, nebo kousat to dané místo, odkud ten pach vychází. Kontrolujeme tady kamiony a dodávky na přítomnost drog. Tady u toho vážení jsem zatím neměl úspěch."
Během deseti minut je psovod většinou hotov. Řidič zatím odevzdává doklady, technický průkaz, projde dechovou zkouškou.
Lukáš Dorda, dopravní policie FM: "Akce je zaměřená na kontrolu převážení nebezpečného nákladu. A dodržování bezpečnostních přestávek."
Pak přichází na řadu ta nejdůležitější část, vážení kamionu. Josef Koňárek, mobilní expertní jednotka: "Přetěžování se kontroluje jednak kvůli stavu silnic, protože se tím ničí silnice, když jsou vozidla přetížená. Jedná se hlavně o kamiony, tedy o vozidla nad dvanáct tun. Existuje nějaká tabulka, ze zákona je přímo určeno, jakou hmotnost může mít na nápravu."
Při našem natáčení TV Polar, jsme ale na přetížený kamion nenarazili ani v jednom případě. Podle policie jsou řidiči v tomto směru mnohem vzornější, než byli kdysi.
Lukáš Dorda, dopravní policie FM: "Za dobu co tyhle dopravně bezpečnostní akce probíhají, tak se určitě situace zlepšila." Josef Koňárek, mobilní expertní jednotka: "Někdy bývalo i osm přetížení za den, ale to už je opravdu historie."
Dnes už je to asi deset přetížených kamionů za měsíc. Dopravně bezpečnostní akce překvapivě vítají i samotní řidiči.
Anketa, řidiči kamiónů: 1. "Já myslím, že to je správné. Že ta prevence musí být." 2. "Já myslím, že je to vpořádku, že se to takhle kontroluje." 3. "Tak ty kamiony jezdí věčně přetížené, že je dopravci nutí jezdit přetíženě a potom tak ty cesty vypadají. Že jsou děravé, koleje vyjeté a nedá se pořádně jezdit."
Podobná akce probíhá přibližně jednou měsíčně. Nejvíce prohřešků prý bývá v dodržování bezpečnostních přestávek. Za tento přestupek řidič přichází o tři body.