Devítky v České historii. To je název projektu, který pedagogové připravili pro žáky své školy. V první části připravili 15 stanovišť, skupinky dětí věkově od druhých do devátých tříd se tak mohli i lépe poznat a podporovat.
"Devítky, to není jen rok 1939 nebo 1919, ale určitě najdeme další roky, které se zapsaly do historie. Nechtěli jsme předat suchá fakta, ale formou her, kvízů a soutěží jsme si tato výročí připomněli," řekla Václava Wojewodová, učitelka, organizátorka projektu.
Ve druhé části projektu se mohli žáci prostřednictvím komentované výstavy nazvané “Jak běžel čas” seznámit s předměty charakteristickými pro minulé století.
"Dělí se do sekce hudební, technické a hraček, máme tady i lázeňství," popsala Marta Sedláčková, učitelka, spoluorganizátorka projektu.
Škola oslovila rodiče a prarodiče dětí, aby pomohli s pestrostí výstavy a některé kousky na výstav půjčili.
"Tři týdny jsme dělali sbírku, zapojil se i pedagogický sbor, ani jsme netušili, že to bude v takovém rozsahu," dodala Sedláčková.
Nejatraktivnější pro děti byla sekce hraček. Starší žáky zajímali i ručně psané výuční listy, pracovní knížky z doby války a podobně.
"Mě tady zaujaly věci, co děti donesly, které jsem neznal, třeba foťáky nebo hračky." "Já jsem nevěděla spoustu věcí, třeba o módě, o telefonech." "Mě zaujala škola, jaké měly děti pomůcky, nevěděl jsem, že mají taková kružítka a hračky mě zaujaly," řekly děti.
A proč se tato výstava dnes už historických předmětů vůbec uspořádala?
"Aby žáci znali historii, je tam i pokora k dějinám a také proto, aby věděli, že vývoj jde dopředu a věci mají hodnotu, nemají se ničit," uzavřela učitelka.
Výstavu si také prohlédli rodiče.