Slavnostním poklepáním na základní kámen byla v Karviné zahájena stavba jihozápadního obchvat města . Bude dlouhý téměř 3 km a obsahovat bude celkem třicet stavebních objektů, jeden most, o délce 207 metrů a jeden podchod pro pěší.
Jan Wolf, primátor Karviné: “Obchvat Karviné je jednou z důležitých staveb města. To, že odkloníme dopravu přes centrum města, že snížíme emise, hluk a zlepší se výrazně životní prostředí, pomůže to nejen těm lidem, kteří bydlí v blízkosti tř. 17. listopadu, ale z hlediska studí by to mělo mít výrazný dopad na životní prostředí celého města, takže jsem za to rád.”
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR: "Ta stavba je specifická v tom, že je obrovský nedostatek materiálu, u této stavby musíme navozit zhruba 500 tisíc kubíků zeminy, protože ta stavba se nachází na vysokých násypech, tak bude nedostatek materiálu, který vykopeme v rámci trasy. Bude to velmi náročně na ty příjezdové trasy a dovozu toho materiálu na stavbu. V tom je specifická, jinak se jedná o klasický obchvat, kdy vyvádíme tranzitní doprav z měst a obcí mimo zastavěné části těchto měst ."
Násypy budou až desetimetrové. Zhotovitel stavby, firma Skanska, počítá s pravidelným monitoringem sedání těchto násypů a chování celého území. Počítá také s vypracováním 3D modelů celé stavby.
Michal Jurka, statutární ředitel společnosti Skanska: "Tato stavba je jedním z prvních pilotních projektů, který bude kompletně probíhat v BIM (Building Information Modeling) ve spolupráci s investorem. Na začátku stavby bude 3D model, na konci také a v průběhu stavby zajistíme pravidelné monitorování toho, co se na stavbě děje a také plnou digitalizaci dokumentace stavby."
Obchvat je také důležitý nejen pro Karvinou, ale celkově pro dopravu v Moravskoslezském kraji.
Ivo Vondrák, hejtman MSK: "Tato stavba zapadá do celého kontextu všech obchvatů, které se realizují v posledních 4 letech. Obchvaty jsou klíčové Jsou důležitá nejen z pohledu dopravy, ale i celého životního prostředí. Máme ukončené obchvaty v Třinci, staví se obchvat F-M. první část obchvatu je hotová v Opavě, další se dokončuje v Krnově, dokončili jsme prodlouženou Rudnou. Karviná je dalším z bodů, který vyplňuje tu mozaiku, které musíme dostavět."
Jakub Unucka, náměstek hejtmana MSK: "Nejen, že se zvýší bezpečnost chodců ve městě, ten vliv je i pro ty řidiče. Občané si oddechnou, že tam nic nejezdí a řidič to bude mít rychlejší, protože přeci jen když pojede dva kilometry 90 km/h a nebude poskakovat na semaforech, tak ten rozdíl 5-6 minut v každém městě udělá to, že náš kraj bude průjezdný a do hodiny se dostaneme z jednoho konce na druhý."
Současně se stavbou obchvatu bude probíhat i odbahnění jezera, momentálně se soutěží firma, která to zrealizuje.
Jan Wolf, primátor Karviné: "Odbahnění jezera se v současné době soutěží, firma, která by to měla realizovat. Dohoda je taková, že po výběru zhotovitele dojde k dohodě se společností Skanska, která staví obchvat, aby ty stavby probíhaly současně, aby si nevadily a aby to klapalo. Je to ideální, aby tam ta koordinace byla, budou to dvě samostatné stavby, ale bude tam jeden vjezd, bude to na jednom území. To odbahnění Lodiček nebude vůbec jednoduchá stavba, budeme chtít, aby to bylo dobře koordinováno, aby to bylo co nejrychleji, správně a v co nejlepší kvalitě uděláno. Vím, že to bude pro občany trochu složitější, ale doufám, že budeme trpěliví a bude to mít ten kýžený efekt."
Obchvat je o kilometr kratší než současná trasa přes město. Předpokládá se, že obchvat využije až 9000 vozidel za den.