Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Děti v nové Montessori třídě ZŠ a MŠ Prameny se naučily za půl roku spoustu nových věcí

Karviná |

První pololetí mají za sebou děti v nově otevřené Montessori třídě v Mateřské školce Prameny. Za tu dobu udělaly velký pokrok ve vzdělávání a samostatnosti.

V září loňského roku začala v Karviné fungovat první Montessori třída. Otevřena byla v Mateřské školce Prameny, kde se na tento typ vzdělávání připravili dlouho dopředu. Třída je vybavená jinak než v klasické mateřince a i činnosti, které se tady děti učí, jsou jiné a jinak vedené.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: “Naučily se základní dovednosti, které patří k Montessori, prvky sebeobsluhy."

Cílem na samém začátku spuštění výuky v této třídě bylo, aby se děti dokázaly o sebe postarat. Tady třeba vidíte rozdíl v podávání svačiny. Zatímco v běžných třídách mají děti vše předpřipravené, v Montessori třídě si děti už dokáží poradit samy. A postupně se přidávaly další činnosti, které malí předškoláci dokáží už teď zvládat bez cizí pomoci.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Děti se dokáží naučit všechno, když je k tomu hezky vedete, když jim to ukážete. Dnes už umí běžně nakrájet zeleninu, ovoce, umí si udělat sami salát, ví co do salátu patří, Umí si namazat chlebík, umí po sobě umýt nádobí, utřít a uklidit. Umí si v uvozovkách vyprat prádlo. Učí se styl praní prádla, dokáží se obsloužit v koupelně, na záchodě, nepotřebují k tomu dospělého.” 

K výuce samoobslužných činností, ale i vzdělávání, vyrábějí učitelky některé pomůcky svépomocí i doma.

Pavlína Adamiecová, učitelka: “Jedeme podle témat, které musíme plnit jako běžná MŠ a podle toho se ty pomůcky tvoří. Máme třeba téma ” Moje tělo”, tak jsme vytvořili kostru z papíru, zalaminovali. Děti šroubují, vytvořili jsme prací koutek se starých stolů, pomáháme si jak můžeme, abychom plnili jak Montessori, tak témata.” 
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Trochu nám ta situace přihoršila v tom, že nejsou otevřené obchody s potřebami, jak bychom potřebovali, děláme to všechno na koleni, ale to nás posouvá dopředu."

Prioritou i v této netradiční třídě zůstává vzdělávání a příprava dětí na vstup do první třídy základní školy.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Bez vzdělávací části by to nešlo. Je to především o vzdělávací části. Ta sebeobsluha je přidružená činnost. Přestože máme jiný vzdělávací systém a trochu jinak pracujeme, tak děti musí splnit veškeré kompetence, kterých musí dosáhnout před nástupem do základní školy. To se nám daří, za tím si stojíme a můžeme se v tuto chvíli zaručit, že jakmile půjdou v dubnu k zápisu, že budou umět."

Montessori třídu začala navštěvovat i Anička. Přešla sem v září z běžné třídy mateřské školy, kterou navštěvovala dříve.

Pavla Bardoňová, maminka Aničky: “Dozvěděla jsem se, že se otevírá Montessori třída. Montessori pedagogiku znám i výchovný směr. Myslím, že bude do školy hodně připravená. Když je dobrý pedagog, tak to k tomu směřuje, takže maximální spokojenost a je maximálně připravena."
Anna Bardoňová, předškolačka z Montessori třídy: “ Třeba jak jsem byla ve veverkách, tak tam nebyly koberečky na práci a tady jsou."

Ve třídě se pracuje zčásti společně, zčásti se děti učí pracovat samostatně podle témat právě na zmiňovaných koberečcích, které patří k hlavním znakům Montessori pedagogiky.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Zkouší pokus omyl. Pokud jim to nejde, přijdou, poradíme, ukážeme. Teď probíráme zimu, ptáky, probíráme předmatematické představy, předčtenářskou gramotnost, písmena, začátky písmen ve slově, normálně, ale jiným stylem.” 
anketa: děti z Montessori třídy ZŠ a MŠ Prameny Karviná: “ Já mám rád Damiánka, Alexe a kamarády." "Pracujeme tady na koberečcích a moc mě to baví." "Mě baví písmenka."

Za půl roku tady všichni odvedli velký kus práce. Děti podle učitelek zaslouží velkou pochvalu.

Andrzej Bizoń, náměstek primátora: “ Jsem velmi rád, že první půlrok proběhl v tomto stylu a Montessori školka si vede velmi dobře. Jsme domluveni s vedení ZŠ a MŠ Prameny, že budeme průběžně hodnotit tento vzdělávací proces a po prvním roce si řekneme, co dál. Takto odpovídám na otázky mnoha rodičů, kteří byli inspirací pro nás, že jsme podpořili tuto iniciativu a v Karviné jsme vytvořili první takový vzdělávací prvek, ale odpovídám i na to, jestli do budoucna budeme rozšiřovat tyto aktivity. Chtěli bychom. Nástupem po mateřské škole by měla mít základní škola, ale jsou to teď děti v tom prvním stupni MŠ a budeme si to vyhodnocovat rok po roce."

Nahlásit chybu


Magická noc si posledního dubna podmaní centrum města

První velkou akcí pod širým nebem bude v Novém Jičíně posledního dubna tradiční pálení čarodějnic. V tento den se otevře i rekonstruované Laudonovo nádvoříčko a novinkou bude ohňová show.

Elektrárna Dětmarovice odchází od uhlí

Včera 12:40 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Elektrárna Dětmarovice odchází od uhlí. Společnost ČEZ zde za 2 miliardy korun postaví novou nízkoemisní teplárnu, která zajistí dodávky tepla pro Bohumín a Orlovou na další desítky let.

ADRA a dobrovolnictví na zkoušku s hendikepovanými klienty Santé

V rámci celorepublikových dnů dobrovolnictví uspořádala ADRA společně s organizací Santé projekt dobrovolnictví na zkoušku. Lidé o trávení volného času s hendikepovanými projevili zájem.

Mateřská škola v Horní Suché oslavila 100 let

Mateřská škola na Základní škole s polským vyučovacím jazykem v Horní Suché oslavila v Dělnickém domě krásných 100 let. Program byl bohatý a hlavně barevný.

Dlouholetý trenér juda Zdeněk Frenštátský získal Cenu města Havířova

V Kulturním domě Leoše Janáčka radnice ocenila osobnosti ve vybraných oblastech společenského života. Cenu města Havířova za rok 2023 si odnesl dlouholetý trenér Zdeněk Frenštátský.

Důležité zastávky MHD ve Frýdku-Místku dostávají nové digitální informační panely

Frýdek-Místek společně s dopravcem zvyšuje kvalitu MHD. Aktuálně se na důležitých zastávkách a terminálech instalují digitální LED panely. Ty ukazují informace o příjezdech autobusů v reálném čase a také mohou zobrazovat zprávy o mimořádných událostech.

Waldorfská škola v Ostravě-Porubě funguje už 10 let. Začínala pod hlavičkou Základní školy Ĺ. Štúra

Waldorfská škola v Ostravě-Porubě oslavila 10 let od svého založení. K tomuto výročí uspořádala Jarní slavnost, na které v kulturním domě Poklad vystoupily žáci mateřské školy, základní školy a studenti lycea.

O mrakodrap v centru Ostravy má zájem nový investor, zachován by měl být návrh Evy Jiřičné

25. dubna 2024 8:36 | Ostrava-Centrum | Libor Běčák

Město Ostrava opětovně usiluje o záchranu jedné z dominant centra města – výškové budovy na ulici Ostrčilova. Pozemek, budovu a další záležitosti včetně závazných návrhů na rekonstrukci znovu nabídnul k prodeji. Stalo se tak poté, co předchozí zájemce o koupi nemovitostí nesignoval příslušné smlouvy a zadávací řízení na veřejnou zakázku bylo zrušeno.

I končící těžba uhlí vyžaduje průběžnou modernizaci důlního zařízení

25. dubna 2024 8:12 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Byť se dobývání černého uhlí v podzemí Karvinska blíží ke svému konci, společnost OKD musí průběžně modernizovat zařízení, které do ukončení těžby bude potřebovat.

Okolí kostela sv. Ducha ozdobí jezírko. Na projektu se podíleli i občané

25. dubna 2024 8:41 | Ostrava-Jih | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Další krásný veřejný prostor v Ostravě Jihu vznikne v okolí kostela sv. Ducha v Zábřehu. Dnes jde v podstatě o parkoviště, které se přemění v příjemnou lokalitu s jezírkem a spoustou míst k trávení volného času. Na projektu se podíleli i občané.

V Karviné se mladí lidé zabývali udržitelnou architekturou a cirkulární ekonomikou

V Karviné se žáci základních a středních škol zapojili do evropského projektu se zaměřením na energetiku a udržitelnost. V březnu dostali zadání týkající se nového využití vyřazených krytů světel z budovy polikliniky. Ty nejlepší nápady zadavatelé projektu ocenili hodnotnými cenami.

ZUŠ L. Janáčka uspěla v postupové soutěži orchestrů

Na 300 žáků základních uměleckých škol z celého Moravskoslezského kraje přijelo do Havířova, kde se konala postupová soutěž orchestrů. Absolutním vítězem přehlídky se stali žáci ze ZUŠ z Frýdku-Místku a uspěla u ZUŠ L. Janáčka.

Klavíristka Wanda Miech oslavila 95. narozeniny svým koncertem. V hudebním světě je aktivní už 80 let

25. dubna 2024 16:13 | Karviná | Monika Danková | Regionální zprávy POLAR

Wanda Miech z Karviné je zřejmě nejstarší a nejdéle aktivní klavíristkou v České republice. Koncertuje od svých 15 let a letos oslaví 95. narozeniny. K jubileu uspořádala slavnostní koncert, na kterém sama účinkovala.

Studenti VŠB představili návrhy zvelebení veřejných prostranství v Rychvaldě

25. dubna 2024 10:48 | Rychvald | Libor Běčák | Rychvaldský miniexpres

Spolupráce Vysoké školy báňské s městem Rychvald přinesla první hmatatelné výsledky. Studenti před zástupci města a veřejnosti představili své návrhy, jak upravit některá veřejná prostranství.

ZUŠ Orlová zve zájemce o hru na hudební nástroj

24. dubna 2024 16:04 | Orlová | Monika Ociepková | Orlovský miniexpres

Základní umělecká škola v Orlové uspořádala projekt s názvem Hudební pokojíček pro předškoláky z mateřských škol.

Těšínské divadlo muselo zrušit své představení ve Stonavě, nabídne náhradní termín

24. dubna 2024 16:03 | Stonava | Jiří Brzóska | Stonavský expres

V neděli 21.4. měla polská scéna Těšínského divadla už po druhé ve své novodobé historii zavítat do Stonavy. Na konci září roku 2019 přijela s představením divadelní hry Ondrášek, Pán Lysé Hory, kterou divákům zahráli pod širým nebem v parku U Domu PZKO. Tentokrát byla na programu hra podle předlohy knihy Karin Lednické Šikmý kostel. Sál Domu PZKO byl ale v 17.00 hod., kdy mělo představení začít prázdný. Představení muselo být na poslední chvíli zrušeno.

Děti v nové Montessori třídě ZŠ a MŠ Prameny se naučily za půl roku spoustu nových věcí
Vydáno 6. února 2021 8:44, Karviná, Monika Danková
První pololetí mají za sebou děti v nově otevřené Montessori třídě v Mateřské školce Prameny. Za tu dobu udělaly velký pokrok ve vzdělávání a samostatnosti.

V září loňského roku začala v Karviné fungovat první Montessori třída. Otevřena byla v Mateřské školce Prameny, kde se na tento typ vzdělávání připravili dlouho dopředu. Třída je vybavená jinak než v klasické mateřince a i činnosti, které se tady děti učí, jsou jiné a jinak vedené.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: “Naučily se základní dovednosti, které patří k Montessori, prvky sebeobsluhy."

Cílem na samém začátku spuštění výuky v této třídě bylo, aby se děti dokázaly o sebe postarat. Tady třeba vidíte rozdíl v podávání svačiny. Zatímco v běžných třídách mají děti vše předpřipravené, v Montessori třídě si děti už dokáží poradit samy. A postupně se přidávaly další činnosti, které malí předškoláci dokáží už teď zvládat bez cizí pomoci.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Děti se dokáží naučit všechno, když je k tomu hezky vedete, když jim to ukážete. Dnes už umí běžně nakrájet zeleninu, ovoce, umí si udělat sami salát, ví co do salátu patří, Umí si namazat chlebík, umí po sobě umýt nádobí, utřít a uklidit. Umí si v uvozovkách vyprat prádlo. Učí se styl praní prádla, dokáží se obsloužit v koupelně, na záchodě, nepotřebují k tomu dospělého.” 

K výuce samoobslužných činností, ale i vzdělávání, vyrábějí učitelky některé pomůcky svépomocí i doma.

Pavlína Adamiecová, učitelka: “Jedeme podle témat, které musíme plnit jako běžná MŠ a podle toho se ty pomůcky tvoří. Máme třeba téma ” Moje tělo”, tak jsme vytvořili kostru z papíru, zalaminovali. Děti šroubují, vytvořili jsme prací koutek se starých stolů, pomáháme si jak můžeme, abychom plnili jak Montessori, tak témata.” 
Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Trochu nám ta situace přihoršila v tom, že nejsou otevřené obchody s potřebami, jak bychom potřebovali, děláme to všechno na koleni, ale to nás posouvá dopředu."

Prioritou i v této netradiční třídě zůstává vzdělávání a příprava dětí na vstup do první třídy základní školy.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Bez vzdělávací části by to nešlo. Je to především o vzdělávací části. Ta sebeobsluha je přidružená činnost. Přestože máme jiný vzdělávací systém a trochu jinak pracujeme, tak děti musí splnit veškeré kompetence, kterých musí dosáhnout před nástupem do základní školy. To se nám daří, za tím si stojíme a můžeme se v tuto chvíli zaručit, že jakmile půjdou v dubnu k zápisu, že budou umět."

Montessori třídu začala navštěvovat i Anička. Přešla sem v září z běžné třídy mateřské školy, kterou navštěvovala dříve.

Pavla Bardoňová, maminka Aničky: “Dozvěděla jsem se, že se otevírá Montessori třída. Montessori pedagogiku znám i výchovný směr. Myslím, že bude do školy hodně připravená. Když je dobrý pedagog, tak to k tomu směřuje, takže maximální spokojenost a je maximálně připravena."
Anna Bardoňová, předškolačka z Montessori třídy: “ Třeba jak jsem byla ve veverkách, tak tam nebyly koberečky na práci a tady jsou."

Ve třídě se pracuje zčásti společně, zčásti se děti učí pracovat samostatně podle témat právě na zmiňovaných koberečcích, které patří k hlavním znakům Montessori pedagogiky.

Martina Zahatlanová, zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání: "Zkouší pokus omyl. Pokud jim to nejde, přijdou, poradíme, ukážeme. Teď probíráme zimu, ptáky, probíráme předmatematické představy, předčtenářskou gramotnost, písmena, začátky písmen ve slově, normálně, ale jiným stylem.” 
anketa: děti z Montessori třídy ZŠ a MŠ Prameny Karviná: “ Já mám rád Damiánka, Alexe a kamarády." "Pracujeme tady na koberečcích a moc mě to baví." "Mě baví písmenka."

Za půl roku tady všichni odvedli velký kus práce. Děti podle učitelek zaslouží velkou pochvalu.

Andrzej Bizoń, náměstek primátora: “ Jsem velmi rád, že první půlrok proběhl v tomto stylu a Montessori školka si vede velmi dobře. Jsme domluveni s vedení ZŠ a MŠ Prameny, že budeme průběžně hodnotit tento vzdělávací proces a po prvním roce si řekneme, co dál. Takto odpovídám na otázky mnoha rodičů, kteří byli inspirací pro nás, že jsme podpořili tuto iniciativu a v Karviné jsme vytvořili první takový vzdělávací prvek, ale odpovídám i na to, jestli do budoucna budeme rozšiřovat tyto aktivity. Chtěli bychom. Nástupem po mateřské škole by měla mít základní škola, ale jsou to teď děti v tom prvním stupni MŠ a budeme si to vyhodnocovat rok po roce."

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/karvinsko/karvina/11000023916/deti-v-nove-montessori-tride-zs-a-ms-prameny-se-naucily-za-pul-roku-spoustu-novych-veci