Plán udržitelné mobility pro Karvinou je hotový. Tento strategický dokument je pro město potřebný hlavně kvůli žádostem o různé dotace v budoucích letech.
Lukáš Raszyk, náměstek primátora: “Je to také strategický dokument ohledně dopravy v rámci celého města, což nám pomůže v dalších rozhodnutích, co se týká chodníků, parkovišť, hromadné dopravy a podobně."
Dále je cílem plánu snížení dopadu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel, snížení imisní a hlukové zátěže a následků nehod a zlepšení kvality života ve městě.
Plán se zpracovával rok a půl ve 3 fázích: analytické, návrhové a v akčním plánu. Lidé mohli své poznatky zaznamenávat i do pocitové mapy. Analytická část byla projednávána online i s veřejností. Obsahovala i provedený v náhodně 600 stech vybraných domácnostech průzkum s respondenty.
Gabriela Monczková,vedoucí oddělení strategií a plánování Odboru školství a rozvoje MMK: "Jak nejčastěji cestují, jestli veřejnou dopravou, individuální, za jakým účelem, do práce, do škol, do zaměstnání, do obchodů a za zábavou. Provedla kamerové sčítání vozidel, prověřila, kolik činí individuální doprava osobními vozidly, ale i lehkými a těžkými nákladními vozidly v centru města a na výpadovkách. Oni prověřovali napříkad i rozsah veřejné dopravy, kolik máme spojů, linek, počty cestujících za posledních několik let."
Plán udržitelné městské mobility zpracovávalo brněnské Centrum dopravního výzkumu.
Petr Daněk, hlavní řešitel, urbanista, Centrum dopravního výzkumu Brno: "Z průzkumu dopravního chování například vyplynulo, že polovina domácností v Karviné nemá automobil, vůbec nepoužívá a pouze 6 procent vlastní v Karviné dvě nebo více aut. Třetina každodenních cest, do práce, za nákupy, do škol, je do jednoho kilometru, což je vzdálenost, kterou lze dojít pěšky a dvě třetiny dvě cest jsou do 5 km, lze je snadno dosáhnout na kole."
Kapacita parkovišť je podle průzkumu jako v jiných městech zejména v noci překročena o dvacet procent. Imisní zátěž je v průměru 30 procent, maximální hodnoty mohou být až 50 ti procentní.
Petr Daněk, hlavní řešitel, urbanista, Centrum dopravního výzkumu Brno: "Doporučení pro město, co může v nadcházejícím období udělat a co vyplývá z plánu udržitelné městské mobility je navázat na rozvoj veřejné dopravy, pokračovat v budování cyklostezek a zlepšovat podmínky pro bezpečnou a komfortní chůzi, protože chůze je v Karviné dominantním dopravním módem.”
Závěry plánu a návrhy, které jsou nastíněny budou pomáhat v dalším rozhodování při plánování různých investičních akcí týkající se dopravy ve městě v dalších letech.