Na půdě Střední školy techniky a služeb se konala už podruhé velká olympiáda. A ne jen tak ledajaká. Zaměřena byla na šikovnost i kreativitu, ale bez znalostí, které během výuky studenti a učni nabyli, by splnění úkolu nebylo možné. Třeba jako tady, v učebně optiky.
Michaela Bardoňová, učitelka odborné výcviku oboru Optik: "Mají za úkol vytvořit kaleidoskop, mnozí ho znají jako krasohled z dřívějších let, je to tvořené z papírového tubusu a dovnitř žáci zabrušují sklo, které je tvořeno do hranolu a potom se zabrušují dvě kruhová skla o kruhovém tvaru."
Nad zadáním úkolu museli v rámci olympiády logicky přemýšlet i studenti maturitního oboru Logistika.
Renata Sikorová, učitelka teoretického výcviku oboru Logistika: “Tyto logistické hry jsou zaměřeny tak, aby se žáci naučili uvažovat opravdu logisticky, mají tam zadání i cíl. Tyto hry mají několik modulů, je tam gastro, autoservis, sklad, mají tam i dopravu, kde musí vybírat správnou trasu, správné auto podle váhy nákladu. Si myslím, že je to dobrý způsob, jak se naučit logicky uvažovat."
Jakub Lis, student oboru Logistika: “Já jsem si vybral autoservis, nemohl jsem se dopočítat, u toho jednoho jsme fakt dlouho přemýšleli, ale nakonec jsem to dokázal a podle příručky jsem to dodělal, tady jsem musel vyplnit kolik stojí litr oleje s marží bez marže, co vybrat aby mě to nestálo moc peněz."
Yvetta Kałužová, ředitelka SŠTAS Karviná: "Soutěže jsou vlastně projektová vyučování, ale podstatou těchto soutěží je, aby žáci našli své silné stránky a věděli, že mohou být úspěšní nejen v tom, co studují, ale i v tom, co objeví během svého života. Náměty do soutěže si připravili pedagogové sami, soutěže obsahovaly zábavnou formou sportovní utkání, střelecké soutěže, pletení hadrových vánoček, malování na dřívka.”
Součástí této olympiády byly i dvě krajské soutěže pro dva obory zvlášť. Studenti oboru Elektro z osmi různých středních škol MSK plnili zadání v rámci soutěže nazvané Roztočíme motory s patentem Tesly Nikoly. Týmy to hned při startu neměly vůbec jednoduché, čekala na ně hromada směsi různých drátů.
Pavel Fabián, učitel odborného výcviku oboru Elektro: “Soutěž se koná už tradičně, je to 4. ročník. Účastní se dvoučlenná družstva různých škol z kraje a za úkol mají zapojení hvězda trojúhelník na výdrž. Vlastně jde spouštění motoru v průmyslu. Musí zvládnout ovládání, silové zapojení, aby přesně po vodiče, dbáme i na estetiku, ta se taky hodnotí."
Jan Kadlček, soutěžící ze Střední školy technické Opava: "Zapojujeme připojení hvězda trojúhelník. Spočívá to v tom, že na hvězdu se motor rozjede a na trojúhelník jede pak na plný výkon. Musel jsem si nakreslit, ať mám všechny tři fáze správně."
Ondřej Havran, soutěžící ze Střední školy techniky a služeb Karviná: "My si hlavně musíme dávat pozor na estetiku, aby to bylo stejně rovné, správně zapojené na první pokus, protože když to nebude na první pokus, tak nám uberou body. Podle mě nejtěžší je vyznat se v tom schématu."
Druhá soutěž už patří ke tradicím této školy. Děvčata oboru Prodavač opět napříč středními školami v regionu soutěžila v aranžmá v rámci soutěže Tvoříme pro radost jiných.