Občanské sdružení Modrý kříž, které funguje v Karviné od roku 2005 pomáhá lidem závislým na alkoholu. O bezplatnou službu a odbornou pomoc mají zájem nejen závislí lidé, ale i ti, kteří jsou s nimi v kontaktu.
Jan Czudek, ředitel Modrého kříže v ČR: "Ta služba je využívaná hodně, protože za jeden rok to je sto lidí, kteří využili poradnu v Karviné."
Například pětačtyřicetiletá paní Beáta dochází do Modrého kříže pravidelně. Její problémy s alkoholem začaly před dvacetipěti lety. Kvůli problémům v rodině a zdravotnímu stavu, kdy trpěla mentální anorexií a bulimií, hledala únik v alkoholu.
Paní Beata, klientka: "Pila jsem hodně, pila jsem denně, třeba tři dny v kuse, pak jsem tři dny nepila vůbec. Začínala jsem vínem, pak alkoholem, do toho jsem pila pivo. Bylo mi všechno jedno, bylo mi všechno jedno, co se děje, byla jsem smířená s tím, že se i upiju, nebavil mě život, měla jsem i pár pokusů o sebevraždu, pila jsem do němoty, že jsem nevěděla, co dělám."
V té době neměla Beata děti a ze strany manžela nepociťovala nic, za co by stálo bojovat, připadala si zbytečná a nepotřebná. Několikrát byla i z donucení v léčebně.
Paní Beata, klientka: "Až jsem se seznámila s nynějším manželem, na něm mi záleželo, absolvovala jsem poslední léčbu v Opavě před 11 lety."
Od té doby vypadá život Beaty úplně jinak. Našla si práci, stará se o rodinu, má dvouapůlletého syna a před rokem začala docházet i sem, do Modrého kříže.
Paní Beata, klientka: "Vyloženě tady vidím podporu, pomáhá mi to hrozně."
Na začátku fungoval Modrý kříž jako bezplatné odborné poradenství, postupem času rozšířil svou nabídku až na sociální službu Následná péče.
Jan Czudek, ředitel Modrého kříže v ČR: "Rozdíl mezi odborným sociálním poradenstvím a následnou péčí je v tom, že do odborného sociálního poradenství může přijít kdokoliv - nemotivovaný klient, který je zkouší, zda vydrží s abstinencí, má problémy s pitím, možná i opakované, ale pokud přichází do následné péče, tak my trváme na abstinenci."
Modrý kříž spolupracuje s psychiatry, praktickými lékaři či manželskou poradnou, kde mohou klienti poprvé narazit na letáčky a kontakty Modrého kříže.
Michal Zvonař, vedoucí poradny Karviné: "Když přijde klient do poradny, tak má první kontakt se mnou. Bavíme se o tom, kde vznikl jeho problém, jak by si představoval východisko z toho jeho problému."
Podle potřeby klienta se pak domlouvají schůzky, ze začátku jsou jednou týdně.
Michal Zvonař, vedoucí poradny Karviné: "My máme poradnu na Pivovarské 15, což je kousek od náměstí, schválně jsme zvolili tuto lokalitu, protože je to v centru."
Klientovi je tady naordinována léčebná terapie podle jeho potřeb. Terapie může být individuální nebo skupinová.
Monika Madziová, terapeutka: "V individuální terapii se zaměřujeme na mapování životní situace klienta, snažíme se mu pomoci v jeho aktuálních potřebách, které má. Pokud se daří plně abstinovat dva až tři měsíce, pak nabízíme klientovi možnost vstoupit do skupinové terapie. Můžou se radit, můžou vidět, že nejsou v tom problému sami, že třeba tu situaci nemají tak těžkou, jak si myslí, že ti ostatní jsou na tom třeba hůř."
Český Modrý kříž podporuje mezinárodní organizace, která má sídlo ve švýcarském Bernu. V současné době jsou v ČR čtyři poradny. Kromě Karviné ještě ve Valašském Meziříčí, Českém Těšíně a ve Frýdku-Místku.