Vodíkový pohon ve veřejné dopravě zatím nikde v České republice nefunguje. Ostrava i Moravskoslezských kraj ale neustále investují do ekologické veřejné dopravy a proto chtějí být lídry i v této u nás nové technologii. Vodíkový pohon je totiž zcela čistý a nezatěžuje životní prostředí. "Nastartujeme to tím, že přestaneme teoretizovat, koupíme prvních pár autobusů a postaví se první dvě plničky. Jezdí to všude po světě, ale musíme to vyzkoušet v českých podmínkách. Hlavně tím začneme startovat soukromý byznys tak, aby vyráběl ten vodík," říká náměstek hejtmana Jakub Unucka a primátor Ostravy Tomáš Macura ho doplňuje: "Vodíkové technologie jsou na počátku a jsou tím pádem dražší, nejsou vyzkoušené a těžko tedy očekávat, že do nich půjde privátní sektor jako první."
Podpisem společného memoranda se strany zavázaly k rozvoji a zavádění vodíkových technologií. Mimo jiné si od něj slibují vznik nového průmyslového odvětví. Na zavádění vodíkových technologií se už dnes podílí společnost Vítkovice Cylinders. "je to celosvětový fenomén a problém ČR je, že tady žádný takový projekt není. Já jsem rád, že dnes MS kraj udělal první krok z vodíkového pravěku," říká ředitel Vítkovice Cylinders Jan Světlík.
Kraj chce nejprve na Karvinsko pořídit asi 10 vodíkových autobusů. V roce 2025 by také měly vodíkové vlaky vyjet na regionální železniční tratě.