Vodík bývá nazýván palivem budoucnosti, ale už teď se v mnoha ohledech využívá. Jednou z chytrých technologií, která se používá i v našem regionu, je čištění motorů vodíkem. My jsme nechali v areálu Libros v Ostravě proměřit náš dvanáct let starý služební vůz a absolvovali s ním i celou proceduru vodíkové dekarbonizace spalovacího motoru metodou H2i. Tu nám představil expert v tomto oboru Martin Bužek.
Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Kdysi jsem viděl článek na internetu ohledně vodíkových přestaveb, respektive člověka, který tímto způsobem upravoval vozy. Začal jsem se o to více zajímat a ta technologie mě zaujala natolik, že jsem to začal zkoušet na autech, vyrábět a neustále zlepšovat, abych dokázal ostatním, že ta věc opravdu funguje.“
Jak tedy funguje?
Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Tato metoda spočívá v tom, že u motorů dochází k obrovské karbonizaci díky nekvalitnímu spalování. Tato technologie z vody vyrábí vodík, s kyslíkem je do motoru přiváděn a ten dokáže motor zevnitř vyčistit bez toho, aby se musela používat nějaká chemie. Následně dochází k tomu, že to očistí ostřikovače, zapalovací svíčky.“
A co vlastně vodíková dekarbonizace spalovacího motoru obnáší?
Robert Chrobák, mechanik: „Motor se musí zahřát, přijedete, dám sondu do oleje, poznám, jestli je motor zahřátý. Dám tam sondu, která mi zjišťuje otáčky, potom jednu do výfuku a změřím emise. Následně se motor vyčistí vodíkem. A znova změřím emise – po.“
Jak probíhá to samotné čištění vodíkem?
Robert Chrobák, mechanik: „Dá se tam taková hadička z vodíkového generátoru, která vhání vodík. Projde to celým sáním a všechno vyčistí.“
A jak dopadlo naše služební auto po vyčištění vodíkem?
Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Nejdůležitější je pro nás hodnota HC, která je jedovatá, což je nedokonale spálené palivo, které způsobuje lidem rakovinu a jiné nemoci. Před tím byla hodnota naměřena na čísle třináct, v tuto chvíli se zastavila na čísle čtyři. Výsledek je odhadem o osmdesát procent nižší, než byl před. To je důkaz pro ekologii, což je ten důvod, proč to děláme."
Odborníci na vodíkovou dekarbonizaci doporučují tuto metodu i u nových vozů – jako prevenci.