Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

CHYTRÝ REGION: Modernější navigace pomohou řidičům při uzavírkách

Vypořádat se s nástrahami uzavírek na silnicích by mělo být pro řidiče v budoucnu mnohem snazší. Navigace a palubní systémy automobilů by měly čerpat detailnější informace z Centrální evidence uzavírek spadající pod ministerstvo dopravy. Přinést to má projekt s názvem C-Zone, za nímž stojí Centrum dopravního výzkumu, vývojáři z Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě a několik dalších firem a organizací.

Odborníci začali kompletní přestavbu a digitalizaci systému centrální evidence. V Česku funguje nová podoba Centrální evidence uzavírek už více než deset let. Od té doby však technologie urazily ve vývoji pořádný kus cesty. Současný systém přepisování uzavírek do textu je tak již za svým zenitem. Systém nezvládá ani obrázky v projektové dokumentaci. Úředníci jej proto musí přepsat do textové podoby. Při tom vznikají nepřesnosti, které jsou následně přebírané. V rámci lepšího předávání dat do palubních systémů vozidel se počítá s takzvanými kooperativními body. Jednoduše řečeno wifi body u silnice. V současné době se jejich používání testuje na zhruba dvou set kilometrech českých dálnic. Pomocí nich a speciálního softwaru v automobilech mohou řidiči získávat aktuální informace na trase do palubní navigace. Smutnit ale nemusí ani majitelé starších vozů, aktuální přehled budou mít i šoféři jedoucí se zapnutou navigací v mobilním telefonu. Řidiči nejenže dostanou upozornění o uzavírce, ale zároveň také instrukce, jak ji objet. Kam odbočit, v jakém pruhu se držet, jak dlouho. Projekt C-Zone je zaměřen nejen na řidiče, ale i na úředníky a jejich rozhodování o omezeních na silnicích. Zjednodušení, a především digitalizace procesu bude mít zásadní vliv na informační servis pro řidiče. Dostanou se k nim informace mnohem rychleji. Rychleji se vyřídí i a posoudí žádost o uzavírku. To není jediná výhoda připravované přeměny. Tou další by mělo být reálnější posouzení dopadů plánované uzavírky v rámci širšího regionu. V praxi by tak nemělo docházet k tomu, aby se opravovaly dvě vytížené silnice v jedné lokalitě a kolabovala doprava. Simulace vše vyhodnotí s ohledem na provoz ale i uzavírky v okolí. Přechod k lepšímu ovšem tak rychlý nebude. I když je ukončení projektu naplánováno na leden příštího roku, zavedení do praxe bude trvat déle. Důvodem je legislativa.

Nahlásit chybu

Nejčtenější zprávy