Leteckou záchranku v Moravskoslezském kraji provozuje od roku 2021 společnost Air-Transport Europe (ATE), která v rámci Česka působí také v sousedním Olomouckém kraji. Nejčastěji byl vrtulník v loňském roce nasazen při těžkých dopravních nehodách, srdečních selháních, pádech z výšky či k pacientům vyžadujícím resuscitaci. Pro záchranné mise v těžce přístupném terénu ostravští letečtí záchranáři mohou využívat palubní naviják. Tuto techniku uplatňují primárně v nepřístupném horském terénu, jako je například oblast Beskyd. V loňském roce krajská záchranka využila palubní naviják u celkem 17 zásahů. Nejobtížnější zásahy bývají zpravidla v noci za snížené viditelnosti. Piloti v těchto případech využívají speciálně upravené brýle nočního vidění. I počet nočních vzletů se meziročně zvýšil, a to z 88 na 125 vzletů.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Vrtulník je pro nás prostředkem pro velmi efektivní zásah nejen v obtížném terénu, ale i periferních částech regionu. Jeho předností je rovněž umožnění rychlého a šetrného transportu pacienta."
Pro bezchybné fungování letecké záchranky a správnou indikaci ke vzletům je nezbytně nutná včasná koordinace se zdravotnickým operačním střediskem a dalšími jednotkami IZS. Vrtulník je tak povolán pouze v případech, kdy to daná indikace vyžaduje a za vhodných letových podmínek.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: "Jako druhá letecká záchranná služba v ČR používáme pro těžce zraněné pacienty s masivní krevní ztrátou plnou krev. V terénu byla při zásahu vrtulníku v roce 2023 použita celkem u 12 pacientů. 5 z těchto pacientů mělo v terénu zástavu oběhu z traumatické příčiny. Mechanismus úrazu byl v 8 případech zranění při dopravní nehodě, ve dvou u pádů z výšky a závažných pracovních úrazů. Polovina z těchto kritických zraněných pacientů přežila sledovaný interval 30 dnů po vzniku úrazu. V rámci úzké spolupráce s Fakultní nemocnicí Ostrava se ukazuje, že použití plné krve v terénu u části těchto kritických pacientů má zásadní vliv na přežití přednemocniční fáze polytraumatizovaných pacientů s masivní krevní ztrátou."
Zuzana Hopjaková, tisková mluvčí ATE: "Mezi nejvytíženější měsíce v loňském roce patřily již tradičně červen a červenec, kdy jsou letové podmínky pro využití záchranářského vrtulníku nejlepší. Vůbec nejrušnějším dnem byl 28. duben a 7. červenec, v obou těchto dnech náš vrtulník vzlétl na pomoc šestkrát. Nejdelší let v loňském roce, celkem 206 minut, ostravská letecká záchranka absolvovala 8. května, šlo o převoz pacienta do pražské Fakultní nemocnice v Motole. Naopak nejkratší zásah proběhl 28. července z Ostravy do Bohumína, kdy převoz pacienta trval pouhých 17 minut."
Milan Hoholík, ředitel společnosti ATE: "Jakožto provozovatelé letecké záchranky chceme i nadále být ve všech ohledech stabilním partnerem krajské záchranky a celého integrovaného záchranného systému. Letečtí záchranáři, ale také piloti vrtulníků pracují často pod velkým tlakem a stresem. Jsem hrdý na své kolegyně a kolegy v Moravskoslezském kraji, že i přes rekordní počet zásahů vždy zachovali profesionální přístup, který umožnil záchranářům a lékařům poskytovat tu nejlepší možnou péči o pacienty."