Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Slezská tvorba připravila speciální retro kolekci ozdob

  • Opava,

Na 400 000 skleněných ozdob vyrobila opavská slezská tvorba pro letošní vánoční svátky nejen pro tuzemský, ale také pro zahraniční trh. Mnohem častěji, než dřív, si letos lidé ozdoby objednávali přes e-shop. A na odbyt šly především retro vzory ze 60. - 70 let.

Cesta vánoční ozdoby je dlouhá a křehká. Začínají ji foukačky, které nad kahanem dokáží ze skleněných tyčinek svým vlastním dechem vykouzlit tuto jemnou nádheru.

Ludmila Slivková, foukačka, Slezská tvorba: „Musím pořádně nahřívat a udržet to sklo v ohni. A pak vyfouknu krásně kulatou baňku.“

Zručnost zdejších pracovnic dokáže kouli vytvarovat naprosto přesně, přímo na konkrétní rozměr. Cesta čiré ozdoby pak směřuje do stříbřírny. Tady dostane nezaměnitelný lesk a pak také barvu.

Lenka Žigová, stříbřička baněk, Slezská tvorba: „Tady jsou dva koncentráty. První je směs pravého stříbra, druhý je činidlo. To stříkám do kuliček a ony se potom vystříbří v horké vodě.“

V malířské dílně pak přesné a trpělivé ruce vykreslí požadované vzory. Každý rok se musí zdejší malířky naučit na 500 nových. Někdy se starší, úspěšné motivy opět vrací. Možná je v tom také trocha nostalgie. V posledních letech si zákazníci žádají ozdoby, které se vyráběly v 60. a 70. letech. A nechybí ani bílá, stříbrná a červená klasika.

Lenka Baranová, malířka, Slezská tvorby: „Hodně lidí si oblíbilo od loňska retro vzory. Ty jsou poslední roky v oblibě.“

Jaroslav Veverka, vedoucí výroby, Slezská tvorba: Udělali jsme retro edici. Kolekci, neustále doplňujeme. Také na základě přání našich zákazníků, kteří objevili kouli nebo špici po babičce a ptají se, zda jsme něco takového schopní vyrobit.

Populární jsou také barevné koule s vánočním přáním, věnováním či jménem, které lidé často kupují také jako vánoční dárek.

Na rozdíl od loňského roku jsou letos vánoční ozdoby o 10 – 15% dražší.

Jaroslav Veverka, vedoucí výroby, Slezská tvorba: „Cenu musíme navýšit. Narůstají nám ceny ve vstupních materiálech. Narůstá i mzda, kterou musím našim pracovnicím vyplácet.“

Výroba skleněných ozdob je převážně dílem ruční práce. Asi 40 % výroby směřuje do zahraničí. Letos především do Rakouska a Německa.

Výrobní technologie se za 70. letou existenci Slezské tvorby příliš nezměnily. Zásadní proměnou ale prošel jejich prodej. Od loňského roku se zdvojnásobil počet on-line objednávek dodávaných zákazníkům poštou.

Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy