Obchodní dům Breda byl v době svého otevření největší v tehdejším Československu. Nebyl tento nákupní chrám pro město s necelými 40 000 obyvateli příliš velký?
Václav Hájek, památkář, Národní památkový ústav: „Uvědomme si, že Opava ve 20. letech minulého století byla stále ještě hlavním městem Slezské země. Tudíž zde bydlela celá řada úředníků, kteří pracovali pro zemské správní orgány. Bylo to významné posádkové město, takže zde byla řada významných vojenských šarží. Kupní síla tedy byla poměrně vysoká.“
Vy jste autorem dokumentárního filmu o obchodníkovi Davidu Weinsteinovi. Zjistil jste, co jej k této monumentální stavbě vedlo a jaká byla spolupráce s architektem Leopoldem Bauerem?
Václav Hájek, památkář, Národní památkový ústav: „David Weinstein byl dlouhodobě inspirován stylem zaoceánského prodeje. On se hodně díval do zámoří na americký styl komerce a prodeje. Celkově ho fascinoval i ten životní styl jako takový. Tak hledal někoho, kdo mu bude schopen jeho představy architektonicky zformovat. Po etapě, kdy zkoušel návrhy jiných architektů, které mu předkládali se shodl s Leopoldem Bauerem.“
Mohli zde Opavané dostat „lepší zboží“ než jinde? Za nákupy se sem sjížděli ještě dobách socialismu lidé z daleka. A myslím, že měli rádi tu prvorepubliková výjimečnost tohoto místa.
Václav Hájek, památkář, Národní památkový ústav: „Zboří, které se zde prodávalo, bylo určeno spíše pro movitější klientelu, tedy pro střední a vyšší třídu. Ale to, co činilo tento obchodní dům specifický, výjimečný, byla právě ta přidaná estetická hodnota toho procesu nakupování. Toto fungovalo jak v období první republiky, tak i v dobách socialismu.“
Obchodní dům Breda & Weinstein je opavským fenoménem. Lidé dodnes vzpomínají na to, jak se před Vánocemi fasáda rozsvítila stovkami žárovek nebo na proslulé módní přehlídky. Řekněte, čím to, že značka Breda & Weinstein přetrvala dodneška?
Václav Hájek, památkář, Národní památkový ústav: „Ten dům sám je jakýmsi pomníkem velkých vizí, myšlenek, které měl jak stavebník, tak i architekt Bauer a Opavu posouvaly dál. Lidé si jsou dodnes výjimečnosti stavby a koncepce obchodního domu vědomi. Ten obchodní dům jakoby vyjadřoval touhu Opavy být velkoměstem a posunout se dál. A pro Opavany dodnes zůstává součástí historické paměti toho citového vztahu k budově.“