Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Základem správného pochopení látky je porozumění výkladu. Jak jste vyřešili dorozumívání se s ukrajinskými školáky?
Hana Kroupová, ředitelka, ZŠ Nový svět v Opavě: „My jsem tuto situaci vyřešili tak, že dětem jsou informace předávány v češtině, následně v angličtině a třetím dorozumívacím jazykem máme ruštinu.“
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Nezdržuje tato několika jazyčná komunikace výuku?
Hana Kroupová, ředitelka, ZŠ Nový svět v Opavě: „U nás ne. Je to tak, že děti dostávají na začátku týdne plány, mají tedy informaci o tom, jakému učivu, jaké látce, jaké problematice se mají věnovat. Pracují pak především samostatně. Takže u nás to nezdržuje.“
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Shodují se české a ukrajinské osnovy?
Hana Kroupová, ředitelka, ZŠ Nový svět v Opavě: Podle ukrajinských osnov toho mají jejich žáci probraného více. Ve srovnání s českými osnovami jsou 3 – 6 měsíců popředu. To jsme měli i my možnost pozorovat, když jsme mapovali situaci a zjišťovali, jak děti z Ukrajiny na tom jsou, co se týče učiva a obsahu. Ale v rámci naší školy, kdy děti pracují podle svého tempa, tak v neshledáváme žádný problém.“
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Je možné, aby při jazykovém hendikepu udržely ukrajinské děti krok s těmi českými?
Hana Kroupová, ředitelka, ZŠ Nový svět v Opavě: „Jazykový nesoulad nevnímáme jako hendikep. Naopak jako přidanou hodnotu, bohužel, k té situaci, která nastala. Děti z Ukrajiny mají velmi dobrou úroveň angličtiny, dobře rozumí. Takže zatím komunikujeme takto. Má kolegyně vede hodiny v českém jazyce. Takže je vzděláváme, abychom se dorozuměli i naším rodným jazykem. Pro nás je ale v současné době prioritou, aby se ukrajinské děti tady cítily dobře. Aby se adaptovaly a socializovaly. Ať mají pocit bezpečí.
Kateřina Geryková, redaktorka TV POLAR: Jaké bylo přijetí nových žáků? Jak se je podařilo začlenit do kolektivu?
Hana Kroupová, ředitelka, ZŠ Nový svět v Opavě: „My jsme se předtím na to připravovali, s našimi dětmi jsme o tom hovořili. Povídali jsme si o situaci na Ukrajině, ptali jsme se jich na to. Vlastně všechny děti vyjádřily jistou solidaritu a vnímaly to jako velkou pomoc, kterou můžeme ukrajinským dětem nabídnout.“