S prvky Začít spolu už na škole nějakou dobu pracují a protože se osvědčily, nabídnou rodičům jednu první třídu, která bude děti vzdělávat a učit pouze tímto programem.
Monika Kamradková, ředitelka ZŠ Mařádkova Opava: “Začít spolu je mezinárodní koncept, je to směr, který umožňuje dětem i rodičům prostor, aby se společně učili, aby se naučily děti samostatně myslet, aby ta třída tvořila nějakou školní komunitu, aby si rozvíjely fyzické myšlení a taky je to prostor pro to, aby začaly pracovat s chybou, protože chyba je přirozenou součástí našeho rozvoje.”
Výuka probíhá v centrech aktivit, kterých je celkem 5 a umožňují učit se do hloubky a zkoumat témata z různých úhlů pohledu. Den v Začít spolu začíná ranním úkolem, pokračuje ranním komunitním kruhem a poté se vyučuje v blocích. V 1. bloku se děti učí češtinu a matematiku.
Kateřina Matušková, učitelka, ZŠ Mařádkova: “Po velké přestávce jsou děti rozděleny do center tak jak se ráno zapsaly. Někdo se vydá do centra Ateliér, někdo do centra Vědy a objevy, někdo do centra Matematiky, Čtení nebo Psaní. Děti v těch centrech se dvě hodiny zabývají tématem, které jsou v centrech propojeny. Třeba je to téma voda, tak někdo to zpracovává výtvarně, někdo počítá, někdo čte o vodě, někdo píše o vodě a tak vlastně pracují.”
V reflektivním kruhu pak každá skupina odprezentuje své výsledky a zároveň dostane zpětnou vazbu jak od paní učitelky, tak od ostatních dětí.
Kateřina Matušková, učitelka, ZŠ Mařádkova: “Děti se tak učí hodnotit svou práci, navzájem si říkají, co by příště dělali jinak. Druhý den se děti rozdělí do center, že si vymění to centrum, takže zažijí jiný způsob výuky toho tématu. Postupně si projdou všechna centra a dané téma tam prozkoumají do hloubky.”
anketa: žáci ZŠ Mařádkova Opava: “Přijde mi to zábavnější a hlavně mě baví spolupracovat se spolužáky, to mi přijde hrozně zábavné.”
“Je to super, protože nemusí jeden dělat všechno a navzájem si pomáháme v té lavici. Mě to hrozně baví.”
“Každý dělá něco jiného, někdo čte, někdo maluje. My třeba slepujeme konstru z papíru.”
Do třídy Začít spolu nemusí děti dělat žádné talentové ani přijímací zkoušky.
Monika Kamradková, ředitelka ZŠ Mařádkova Opava: “Přijímáme opravdu všechny děti, které mají chuť se učit, které se chtějí aktivně vzdělávat a taky všechny rodiče, kteří chtějí pracovat a spolupracovat se třídou a školou. Chceme otevírat pouze jednu třídu, kde by mělo být okolo 15 dětí ať opravdu dokážeme zajistit individuální přístup a dokážeme rozvíjet potenciál každého dítěte. Kromě toho budeme mít také klasické třídy, to znamená program Moderní škola.”
Jednotlivá centra aktivit si rodiče s dětmi budou moci vyzkoušet už 13. března, kdy ve škole proběhne zápis nanečisto.