Správě železnic v současnosti zbývá zprovoznit necelé tři desítky traťových úseků. Některé železniční tratě voda prakticky zničila a obnovení provozu potrvá i několik měsíců.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Stále máme nefunkční železniční tratě. Jsou silně poškozeny a vlastně se teď připravují tendry, co mám informace proto, aby ty práce co nejrychleji začaly. Ty škody jsou opravdu velké, je tam náhradní autobusová doprava, která zatím funguje, ale jsou tam poničené hodně ty území celé, celá ta trať je podemletá, takže jsou úseky, kdy trať je ve vzduchu, vůbec nemá vlastně žádný podklad, takže ty práce budou určitě na dlouhou dobu, ale věřím, že se to podaří co nejrychleji opravit tak, aby železniční doprava fungovala. Nefunguje ani z Opavy do Krnova a samozřejmě i na tento směr je železnice poškozena.”
Nela Eberl Friebová, tisková mluvčí, Správa železnic: “Počítáme s tím, že se opraví všechny železniční tratě v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které byly před povodněmi provozuschopné. Největší prioritou teď pro nás je obnova železničního spojení z Ostravy do Opavy, zde pracujeme s termínem obnovení v polovině října. Dále na Krnov by se pak podle nynějších předpokladů mělo začít jezdit v druhé polovině prosince.”
V současné době jezdí vlaky z Opavy - východ do Hradce nad Moravicí a z Kravař do Hlučína a do Chuchelné.
Nela Eberl Friebová, tisková mluvčí, Správa železnic: “Co se týká plánovaných elektrizací tratí, ano, povodně zasáhly i tratě, kde plánujeme elektrizace, nicmémě tyto projekty jsou v přípravě a nyní je to tedy nějakým způsobem neohrožuje. Nicméně v současné době platí, že pro nás je v co nejkratší době odstranit povodňové škody a obnovit plnohodnotný železniční provoz.”
Co se týče elektrizace, tak prioritní je elektrizace traťového úseku mezi Opavou a Krnovem, který zajistí další rozvoj západní části MS kraje.
Martin Dostál, referent odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu: “Pro nás je klíčová ta elektrizace a revitalizace páteřní železniční trati západní části MS kraje nesmírně důležitá pro nejen rozvoj Opavska, ale i Krnovska, Osoblažska, Bruntálska. Chceme tím podstatným způsobem zkrátit jízdní doby a zpřístupnění západní části MS kraje na železniční koridor a na budoucí vysokorychlostní trať, kterou momentálně stát připravuje.”
Elektrifikace tratě Opava Krnov přinese zrušení dieselových vlaků, místo kterých budou jezdit elektrické. Cestující z Krnova tak nebudou muset v Opavě přestupovat.
Radek Postawka (ANO), náměstek hejtmana MSK: “Než ale vznikne tato elektrizace, tak my už budeme od roku 2026 jezdit bateriovými vlaky, takže už od roku 2026 nebude mutné přestupovat, ale pak se dodělá lehká elektrizace a tím pádem bateriové vlaky tam nebudou potřeba a budou jezdit jinde. Teď se to bude projektovat, musí se dělat EIA, máme to na 3 etapy, takže první z etap je optimalizace tratě Opava Krnov. Zároveň tam je i ta lehká elektrizace a potom je ještě další etapa Opava Ostrava. Máme tam i bypass Opavy, aby mohly potencionální nákladní vlaky objíždět Opavu-východ s tím, že plánujeme v budoucu, že by tam mohly projíždět i nějaké rychlíky a zrychlilo by se to z Olomouce směrem na Ostravu, ale to je zatím budoucnost.”
Martin Dostál, referent odboru rozvoje města a strategického plánování opavského magistrátu: “Co se týká zkapacitnění obou traťových úseků, ať už mezi Opavou a Krnovem nebo Opavou a Ostravou-Svinov, tak počítáme v dílčích úsecích zdvoukolejnění této tratě. Bude záležet samozřejmě na poměrech v území a samozřejmě na územní průchodnosti. Všechny tři stavebně technické záměry v cenové úrovni roku 23 by měly dosáhnout 15, 4 miliardy, samozřejmě fyzická realizace v tuto chvíli nelze odhadnout.”
Elektrizace trati by měla přinést rychlejší spojení a více vlakových spojů ať už na trati z Opavy do Krnova, tak na trati z Opavy do Ostravy.