Vedení Ostravy dlouhodobě usiluje o zlepšení ovzduší ve městě a okolí. Proto nechalo odborníky vypracovat studii, zda by pomohlo zřízení tzv. nízkoemisních zón. Tedy oblastí, kde by nesměla jezdit auta, která nesplňují přísná kritéria. Odborníci zjistili, že přínos takového nařízení by byl minimální. “Zavedení nízkoemisních zón v Ostravě by prozatím nemělo žádný velký efekt na zlepšení životního prostředí. Zavedení zóny v centru města by snížilo koncentraci o 0,7 mikrogramů na metr krychlový, čili v jednotkách procent,” vysvětlil primátor Ostravy Tomáš Macura.
Rada města také rozhodla, že nechá vypracovat novou studii, která by vytipovala ta nejúčinnější opatření ke zlepšení ovzduší. Šlo by o regulační řád, jehož efekt by byl mnohem větší, než nízkoemisní zóny. “Jedná se o kombinaci možných opatření typu, že by se například omezil provoz vozidel. Do centra by byly vpouštěny jen auta lichých či sudých značek. Dalším opatřením by mohl být zákaz nákladních vozidel, MHD zdarma nebo snížení rychlosti na objízdných komunikacích,” upřesnil primátor.
Město chce oslovit několik odborných firem a vybrat tu nejzkušenější. Studie by měla být hotova během několika měsíců. Pokud se ukáže, že by regulační řád měl smysl, chtěli by ho radní zavést už v příští topné sezóně.