Miloš Havránek, místopředseda SDP ČR a generální ředitel DPMB: "Počet těchto incidentů v posledních letech naštěstí klesá, ale i tak se dopravní podniky snaží riziko střetu minimalizovat a srážkám předcházet. Tramvaj je oproti jiným vozidlům MHD specifická v tom, že má přednost například i na přechodu pro chodce, což si právě spousta chodců neuvědomí. Tramvaj váží desítky tun a pro řidiče není jednoduché ji okamžitě zabrzdit."
Dopravní podniky na přednost tramvaje upozorňují ve svých bezpečnostních kampaních nebo pomocí speciálních aplikací. Osvětovou kampaň s názvem „Neskákej mi pod kola“ spustil v roce 2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).
Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP: "Skvělou zprávou je, že v Praze v loňském roce následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec. Ke střetu tramvají s chodcem došlo loni ve čtyřiceti případech. Je to stále hodně, i když je to historicky nejnižší číslo za celou dobu, kdy si vedeme detailní statistiky. Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Na to se snažíme cestující upozorňovat."
V Praze a v Brně mohou chodci použít mobilní aplikaci Pozor, tramvaj!, která uživatele upozorní prostřednictvím mobilního telefonu, že se tramvaj blíží. Kromě bezpečnostních kampaní zaměřených na chodce se například Dopravní podnik Ostrava (DPO) zaměřuje i na technologie ve vozech.
Daniel Morys, generální ředitel DPO: "Na několika našich tramvajích testujeme antikolizní systém, který dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce."
Systém začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, případně alespoň radikálně snížil rychlost, a tím maximálně omezil následky kolize. Jedná se o asistenční systém, podobný jako u osobních vozidel. Při střetu nedochází jen ke zranění chodce, ale má negativní vliv také na řidiče vozu.
Miloš Havránek, místopředseda SDP ČR a generální ředitel DPMB: "Pro řidiče je to velmi stresující situace, srážce totiž ve většině případů nemá šanci zabránit. Proto jsou jim v jakékoli situaci k dispozici naše podnikové psycholožky, se kterými tuto událost a své pocity mohou probrat. I Dopravní podnik města Brna připravuje na letošní rok kampaň týkající se bezpečnosti. Nová kampaň Brnem bezpečně s DPMB se zaměřuje na všechny účastníky provozu, jak na chodce, tak cestující, řidiče i děti. Jednotlivé aktivity budeme představovat v průběhu letošního roku."
| Střety tramvají s chodci v ČR
|
rok
| počet
| usmrcení
|
2019
| 130
| 6
|
2020
| 77
| 2
|
2021
| 69
| 3
|
Ke smrtelným zraněním bohužel v některých případech dochází ze strany chodce záměrně. V České republice provozuje tramvajovou dopravu sedm dopravních podniků, jezdí ale na území devíti měst, konkrétně v Brně, Liberci a Jablonci nad Nisou, Mostě a Litvínově, Olomouci, Ostravě, Plzni a Praze. V provozu je celkově asi 1 700 tramvají, které ujedou dohromady zhruba 75 milionů vozových kilometrů (údaj za rok 2020).