Přes 40 zástupců firem a institucí z oblasti logistiky a dopravy se v lednu zúčastnilo pracovního jednání v rámci projektu a mají zájem v oblasti logistiky a dopravy spolupracovat s partnery ze zahraničí. Úkolem kontaktního místa bude právě zprostředkovávat kontakty a informace mezi firmami, logistickými centry a institucemi partnerských zemí projektu, které se nacházejí na dopravní ose od Baltského moře po Jadran.
„TCP bude pomáhat navazovat kontakty mezi firmami, úřady, vzdělávacími institucemi či výzkumnými ústavy, poskytovat poradenství a pomoc v oblasti cel, daní, správních řízení, právních vztahů a podobně, informace budou relevantní a aktuální. Usnadní tak vstup do podnikání v zahraničí," uvedla Martina Jiříková, ředitelka logistiky ze společnosti Free Zone Ostrava, která má zájem se podílet na činnosti TCP.
„Máme dvacetiletou tradici, poskytujeme veškeré logistické služby, máme státní licenci na svobodné celní pásmo," vysvětlila ředitelka, proč chce Free Zone Ostrava s budoucím kontaktním místem spolupracovat. „Areál u Letiště Mošnov, kde sídlíme, je navíc ideálním místem pro tento záměr, protože se tady budou setkávat tři druhy dopravy - letecká, silniční i železniční, díky připravovanému kolejovému napojení letiště. Navíc v blízkosti letiště je několik průmyslových zón, kde mají sídla významné firmy," dodala Martina Jiříková.
Stát podle Luďka Sosny ředitele odboru strategie z ministerstva dopravy plánuje v Mošnově vybudovat s přispěním financí z EU také veřejné logistické centrum.
Kromě Ostravy by v Česku mohlo vzniknout kontaktní místo spolupráce v rámci projektu BATCo také v Brně. Záměrem projektu je vybudování sítě logistických center a informačních byznys center na celé ose mezi severem a jihem Evropy. Některá logistická centra už fungují jako například v polském Slawkově a rakouském Klagenfurtu a počítá se s jejich rozšířením.
„Na listopadovém jednání řídící skupiny BATCo v Ostravě se také projednával návrh založení Nadnárodní podnikatelské aliance, zabezpečující vytvoření informační byznys centra," upřesnil Pavel Santarius, projektový manažer Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.
Na jednání BATCo v Ostravě Sdružení pro rozvoj MSK rovněž informovalo své partnery o řešení dvou případových studií.
„Jedná se o studie Řešení připojení multimodálního veřejného logistického centra v Ostravě-Mošnově z pohledu nákladní dopravy a potřebnou Vysokorychlostní trať polsko-česká hranice - Ostrava - Přerov z pohledu osobní dopravy," doplnil Pavel Santarius.
V rámci projektu se zpracovává také dopravní model od Baltského moře k Jadranu se záměrem přesunout část silniční přepravy na železnici, a chránit tak životní prostředí snížením negativních vlivů dopravy.
Osa Balt-Jadran je páteří středoevropské dopravní sítě, spojuje Baltské a Jaderské moře a jejich přístavy s vnitrozemskými městy mezi Polskem a Itálií, přičemž probíhá devatenácti regiony pěti zemí Evropy, a je součástí transevropské dopravní sítě TEN-T. V Česku prochází všemi moravskými kraji a v Moravskoslezském kraji se, pokud jde o dopravní infrastrukturu, týká především II. železničního koridoru vedoucího od Petrovic u Karviné po Břeclav a hlavních silničních tahů - dálnice D1 a rychlostní komunikace R48.
„Projektu, který probíhá od března roku 2010 do února roku 2013 a EU ho podpoří 3,7 miliony EUR prostřednictvím programu CENTRAL EUROPE, se účastní kromě Sdružení dalších 17 partnerů z Polska, Slovenska, Rakouska a Itálie," dodal Miroslav Fabian, generální ředitel Sdružení pro rozvoj MSK.