Ta také odpoví na to, jak letecká doprava ovlivňuje rozvoj cestovního ruchu a podnikání v kraji. Rozhodla o tom rada Sdružení na svém zasedání 6. 3. 2012 v Mošnově, které se zúčastnilo vedení Letiště Leoše Janáčka Ostrava a náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
„Manažeři podniků z kraje létají z Katovic nebo z Brna, Ostravě citelně chybí pravidelné spojení s Vídní. Nejen podnikatelé, ale i školy, například vedení VŠB- TU Ostrava, velice stojí o to, aby Ostrava byla letecky dostupná. Proč se letiště dostalo do tak nezáviděníhodné role," ptal se prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš vedení mošnovského letiště.
Reagoval tak na to, že na konci února skončila jediná pravidelná mezinárodní letecká linka Ostrava-Vídeň a zbylo jen pravidelné spojení Ostravy s Prahou. Navíc letišti klesá přeprava cestujících, na pravidelné linky míří cestující z kraje do Katovic nebo Brna. Většina přepravených z Ostravy využívá jen charterových letů, které jsou ve srovnání s Prahou pro turisty nevýhodnější.
„Jednání s leteckými dopravci probíhají, například od dubna se vrátí do Ostravy pravidelné spojení s Tel Avivem. Potřebujeme však podporu. Musíme mít kapitál, abychom mohli rozlétat linky, ale letiště nedisponuje vlastními zdroji," vysvětloval ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Pavel Schneider s tím, že soukromí nízkonákladový dopravci chtějí na podporu linky desítky miliónů korun, přitom mají pro letiště minimální ekonomický přínos.
„Je otázka, jestli letiště zaspalo, protože podpora takových soukromých společností z veřejných zdrojů musí respektovat zákon," upozornil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
Vedení letiště míní, že finanční prostředky by mohl přinést rozvoj nákladní dopravy, pro niž by impulsem mohlo být kolejové napojení letiště. „Zkoušeli jsme také jednat s velkými soukromými společnostmi o vytvoření fondu podpory cestovního ruchu jako pobídky pro nízkonákladové dopravce. V něm by se sdružovaly prostředky municipalit a soukromé, nikdo z velkých firem v regionu do toho nechce ale dát ani korunu," dodal ředitel mošnovského letiště.
„My jako soukromá firma přece nebudeme sponzorovat letiště. Někde se stala asi fatální chyba, že tady nikdo nelétá! Nízkonákladoví přepravci zřejmě nejsou tak zlí, jak je tady líčíte, když odjinud létají," uvedl zástupce generálního ředitele OKD a viceprezident Sdružení Ján Fabián.
Pavel Klimša, předseda představenstva Biocelu Paskov a viceprezident Sdružení zase upozornil, že jedním z důvodů poklesu poptávky u linek, které byly zrušeny, mohla být kvalita služeb.
„Několik našich partnerů letělo jednou, dvakrát z Ostravy malým letadlem typu Saab,ale moc se jim to nelíbilo, proto příště už využili jiné letiště," upřesnil Pavel Klimša.
Odpověď na to, jak letiště ovlivňuje cestovní ruch a podnikání v kraji a zda má ještě šanci přitáhnout kromě zákazníků z regionu, kteří dnes létají z Brna a Katovic, také další cestující ze střední Moravy a severozápadní části Slovenska, a jak tuto šanci využít, by měla dát zmíněná strategie.
„Kromě vypracování strategie zařadí Sdružení problematiku rozvoje letiště a letištní dopravy v kraji mezi své priority a mezi hlavní strategické cíle do roku 2020," doplnil Pavel Bartoš.
Rada se na svém zasedání kromě aktuálních problémů zabývala také organizačními záležitostmi Sdružení.