Shodli se na tom na Kongresu starostů a primátorů Moravskoslezského kraje, který Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje pořádalo již poosmnácté 7. června letošního roku v Sanatoriích Klimkovice. A sešlo se tady sto dvacet starostů a primátorů z celého kraje.
„V poslední době se rapidně zvýšila intenzita projíždějících tranzitních vozidel TIR centrem města. Při sčítání dopravy, které prováděla Městská policie Třinec, jsme zjistili, že po ulici Frýdecké projede každou hodinu asi 30 těžkých nákladních vozidel s cizími poznávacími značkami. Za jednasedmdesát hodin to bylo tisíc sedm set kamionů. Zároveň dochází zejména v nočních hodinách k překračování povolené rychlosti přes obec a také k dalším negativním jevům, jakým je zvýšená hlučnost a prašnost," uvedla starostka Třince Věra Palkovská na Kongresu starostů a primátorů. Většina nákladních aut, která projíždějí centrem Třince, má podle ní zahraniční poznávací značku.
„Řidiči si průjezdem centra města zkracují cestu, vyhýbají se mýtné bráně v Ropici a to především proto, že jsou si dobře vědomi, že jim nehrozí žádný postih. Navíc na zahraničních řidičích jsou jakékoli sankce téměř nevymahatelné," zdůraznila Věra Palkovská s tím, že město již jednalo o tomto problému s Policií ČR i Celním ředitelstvím Ostrava, které začaly intenzivně řidiče kamionů kontrolovat.
„Pro úplné vyřešení je ale nutné upravit mýtné brány v okolí Třince takovým způsobem, aby nebylo pro dopravce ekonomicky výhodnější využívat silnice II. třídy s průjezdem přes centrum města. A také co nejdříve přijmout zákon, který se připravuje a v němž budou platit stejná pravidla pro řidiče zahraničních nákladních aut jako pro české řidiče kamionů," řekla starostka Třince.
Také další starostové mají podobné problémy. „Průměrně projede Klimkovicemi v létě v době zavážky kameniva na polskou dálnici až 4000 kamionů a autobusů denně, v zimě až 3000 denně," uvedl starosta Klimkovic Zdeněk Husťák s tím, že lázeňské město nechce být tranzitním pro nákladní dopravu.
„V prosinci minulého roku jsme si udělali vlastní průzkum, kdy jsme od 9. prosince do 18. prosince nechali na hlavní silnici 647 u hřbitovního parkoviště nainstalovat radar. Zjistili jsme, že například v neděli odpoledne, kdy je zákaz průjezdu kamionů, projelo centrem města více než tisíc tranzitních nákladních aut," řekl starosta Klimkovic.
Řidiči kamionů sjíždějí z dálnice a projíždějí Klimkovicemi především proto, aby se vyhnuli dynamické váze, která je nainstalovaná hned za sjezdem z dálnice a kamiony při projíždění váží, zda nejsou přetížené. „Stačilo by, kdyby váha byla posunuta před sjezd z dálnice," dodal starosta Klimkovic.
Kromě tématu negativních vlivů zejména kamionové dopravy i na čistotu ovzduší se na kongresu hovořilo o reformě veřejné správy, jejíž některé aspekty představil náměstek ministra vnitra Ondřej Veselský. Dále bylo na programu financování regionálního školství, generální ředitel Úřadu práce ČR Jiří Kubeša hovořil se starosty o úloze obcí při zajišťování veřejné služby. S možnostmi nového rozpočtového a programového období pro evropské fondy 2014 - 2020 seznámil představitele obcí a měst David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Moravskoslezsko.
„Značný prostor v jednání dostaly také úspory při hromadných nákupech energií," dodal Jiří Tomčík, projektový manažer Sdružení pro rozvoj MSK, který měl organizaci kongresu na starosti.
Témata kongresu byla připravena po konzultaci se starosty, na základě jejich požadavků a přání a představitelé měst a obcí využili možnosti se informovat.