V rámci řady Operní hity 20. století uvede Národní divadlo moravskoslezské jednu z nejkrásnějších oper Leoše Janáčka; Káťa Kabanová se tak do Ostravy vrací po deseti letech. Režisér Jiří Nekvasil uvádí: "Naše inscenace zbavuje Káťu atributů ruského maloměsta první poloviny 19. století a naopak se soustředí na psychologický aspekt příběhu. S trochou nadsázky říkám, že tuto operu inscenujeme jako psychothriller o nemožnosti odejít z prostředí, které nás deptá, z toho zvláštního vychýleného světa slabých mužů a jedné silné ovládající ženy, Kabanichy. Nemožnost odejít se samozřejmě týká senzitivní dívky Káti, která se do tohoto prostředí provdá. Ani sebevražda pro ni nakonec není stoprocentním východiskem, protože i poté se její tělo stává majetkem rodiny... Diváci uvidí drama o našich slabostech, snech a vůli za těmi sny jít či nejít."
V roli Kátiny despotické tchyně Marfy Ignatěvny Kabanové (Kabanichy) se do Ostravy vrací po loňském fenomenálním úspěchu v roli Kostelničky Buryjovky z Janáčkovy Její pastorkyně významná americká sopranistka Nadine Secunde. Tato vyhledávaná interpretka rolí zejména wagnerovského a straussovského repertoáru nastudovala Kabanichu poprvé ve své kariéře v českém jazyce, a to přímo pro NDM.
V titulní roli Káti vystoupí vynikající pěvkyně Morenike Fadayomi, která patří k pravidelným hostům nejprestižnějších evropských scén. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel ostravské opery Robert Jindra: „Janáček dokázal do svých děl vtisknout originální a charakteristický rukopis, do Káti Kabanové navíc pod vlivem osobního vztahu ke Kamile Stösslové vkomponoval nejniternější hudební zpověď, jaká snad nemá v operní literatuře obdoby. Já osobně mám k tomuto dílu hluboký vztah a věřím, že i diváky dojme příběh plný emocí, touhy, vášní i nenávisti, a strhne je geniální hudbou. Navíc jsem velice šťastný, že se nám podařilo sestavit tak exkluzivní obsazení včetně renomovaných pěvců, kteří dnes patří ke světové elitě."
Hlavní role je dárkem k významnému životnímu jubileu pro sólistku ostravské opery Evu Dřízgovou-Jirušovou:"Káťou se teď zabývám každý den. Je tam mnoho krásného zpívání, a to i dramatického. Ten part je doslova protkán něhou, ale i touhou a vervou. Nejlyričtější je začátek, pak prožíváme její otevření se vůči minulosti, pak naději, kterou vkládá do Borise, a nakonec zklamání. Když Káťa zhřeší, zažívá následně obrovský vnitřní boj, drama odehrávající se v její duši. To se zklidní až na samotný závěr těsně před smrtí."
V dalších rolích se představí Tomáš Černý / Gianluca Zampieri, Martin Gurbaľ / Ondrej Mráz, Luciano Mastro / Richard Samek, Magda Málková a další. Scéna je dílem Daniela Dvořáka, kostýmy navrhla Zuzana Krejzková.
Káťa Kabanová je fascinujícím příběhem nešťastné ženy, která ve světě pokrytecké přetvářky, hrubosti a slabosti neunese tíhu vlastního hříchu. Za své chvilkové milostné vzplanutí k cizímu muži si sama určuje trest: rozhodne se pro dobrovolný odchod ze světa a svůj nešťastný život končí dalším hříchem, sebevražedným skokem do řeky Volhy.
Pro svou v pořadí šestou operní kompozici našel Leoš Janáček předlohu ve hře ruského dramatika A. N. Ostrovského (1823-1886) Bouře. K opeře si sám vytvořil libreto dramaturgickou úpravou textu realistické hry z ruského maloměsta z poloviny 19. století, a následně složil tragickou hudebně-jevištní báseň, plnou milostné touhy.