Kvůli enormnímu diváckému zájmu vrací Národní divadlo moravskoslezské na jeviště slavnou operu Leoše Janáčka. V hlavní roli Emilie Marty opět vystoupí první dáma české opery Eva Urbanová: „Do Ostravy se vracím vždy ráda, vymýšlejí mi tady operní projekty, jak se říká, na tělo. Operu Věc Makropulos jsem si právě díky Ostravě a jejímu opernímu souboru doslova zamilovala."
Po boku Evy Urbanové se ve dvou hlavních rolích poprvé představí Gianluca Zampieri (Albert Gregor) a Svatopluk Sem (Baron Jaroslav Prus). Dále se diváci mohou opět těšit na vynikajícího slovenského basistu Petera Mikuláše, který roli Advokáta dr. Kolenatého vytvořil už před několika lety rovněž na scéně Metropolitní opery v New Yorku. Dále účinkují například Jozef Kundlák (Solicitátor Vítek), Agnieszka Bochenek-Osiecka (Kristina) nebo Luciano Mastro (Janek Prus). Obě představení bude řídit hudební ředitel opery NDM Robert Jindra, který zve diváky už v pondělí 7. ledna v 18.00 hodin do Divadelního klubu Divadla Jiřího Myrona, kde za klubovým pianem přezpívá a představí slavnou operu včetně působivých detailů a mnoha zajímavostí. Večerem s názvem ROBERT JINDRA & VĚC MAKROPULOS provede diváky dramaturg opery NDM Daniel Jäger.
Premiéra opery Věc Makropulos v lednu loňského roku sklidila výjimečný úspěch a všechna tři představení byla beznadějně vyprodaná. Druhé provedení vysílal v přímém přenosu Český rozhlas 3 - Vltava.
Libreto opery vytvořil sám Leoš Janáček úpravou stejnojmenné komedie o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní od Karla Čapka z roku 1922. Skladatel zachoval základní děj a snažil se vcítit do ústřední role ženy, slavné zpěvačky Emilie Marty. Ta i přes svůj cynismus, nabytý během vlastního dlouhého života - žije již 337 let - touží po lásce a životním naplnění.
Z recenzí na premiérové uvedení v lednu 2012:
Ostravská Makropulos je víc než koncertem
(...) Výkon Evy Urbanové na druhém, sobotním provedení však zřetelně gradoval k nádhernému závěru, kde s postavou splynula téměř dokonale a vysloužila si právem bouřlivé ovace vyprodaného hlediště Divadla Antonína Dvořáka. Úspěch ostravské Věci Makropulos je ale především zásluhou dirigenta Roberta Jindry, jehož hudební nastudování vychází z detailního a promyšleného uchopení Janáčkovy partitury se smyslem pro výstavbu hudebních frází a situací. (...) Ostravská Věc Makropulos je víc než jen koncertním provedením. Nasvícená točna s opuštěnými notovými stojany, dialogické jednání postav spolu s dramatickým hudebním nastudováním vytvořilo tvar, od něhož byl už jen krůček ke skutečné jevištní podobě. Nicméně právě toto provedení dalo prostor Janáčkově hudbě, jež zazněla s velkou naléhavostí a přesvědčivostí.
Radmila Hrdinová, Právo, 23. ledna 2012
Další janáčkovský triumf Evy Urbanové - v Ostravě
(...) Provedení se především díky koncentraci pěveckých osobností stalo událostí dalece překračující hranice Ostravy. Národní divadlo moravskoslezské tak znovu potvrdilo svoji pozici v čele našich operních divadel. (...) K nejžádanějším představitelkám titulní role patří po údobí Anji Silji Angela Denoke, Cheryl Barker, na repertoáru ji má také Karita Mattila.
U nás mezi významné představitelky patřily zejména Marie Podvalová, Milada Šubrtová a Naděžda Kniplová, v roce 2001 ji v brněnském Mahenově divadle vytvořila také Gabriela Beňačková. Nyní se k představitelkám Emilie Marty nově připojuje Eva Urbanová. Doplnila si tak svoji skvostnou galerii janáčkovských rolí. Tato loňská jubilantka přijala postavu o 287 starší „kolegyně" v optimálním čase a kondici své kariéry. Její Emilie Marty je založena na parametrech oslnivé operní divy s pevným, plným, technicky jistým sopránem ve všech rejstřících. Urbanové barva hlasu má charisma
i uhrančivou dráždivost, takže věříme jejím ctitelům i ctitelkám, když jí propadají obdivu. (...)