Po několika letech uvítají posluchači za dirigentským pultem Charlese Olivieri-Munroa, dirigenta kanadského původu, který se však po studiu dirigování u Otakara Trhlíka usadil natrvalo v České republice. Charles Olivieri-Munroe je v současné době šéfdirigentem Severočeské filharmonie v Teplicích, v minulosti se stal vítězem dirigentské soutěže „Pražské jaro" a je častým hostem našich i zahraničních orchestrů.
Sólistkou večera bude přední česká sopranistka, dvojnásobná nositelka ceny Thálie Eva Dřízgová - Jirušová, která přednese Čtyři poslední písně Richarda Strausse. Tato vyhledávaná interpretka operního i koncertního repertoáru v loňském roce oslavila neuvěřitelné životní jubileum - abrahámoviny. A jak podle ní lze zůstat mladým? „Důležitá je psychická pohoda a zdraví. Mám to štěstí, že nejenom zpívám v divadle, ale také učím, takže jsem často mezi mladými lidmi, což si myslím, že je velmi dobře. Mladým mohu předávat rady a pěvecké zkušenosti a já zase nabírám od nich energii a vidím, jak oni vnímají život, což mi také pomáhá," říká Eva Dřízgová-Jirušová. Je sólistkou opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a stálým hostem Národního divadla, Státní opery Praha a Janáčkovy opery v Brně. Její mimořádné hlasové a muzikální dispozice ji přivedly ke spolupráci s předními orchestry a festivaly v tuzemsku i v zahraničí.
Straussovy Čtyři poslední písně v programu doplní Dvořákova Píseň bohatýrská a jedna z nejhranějších a nejoblíbenějších skladeb Leoše Janáčka Taras Bulba.
Koncerty začínají v 19 hodin a vstupenky v ceně 180-220 korun jsou k dostání v pokladně DKMO a pobočkách Ostravského informačního servisu.
***
28. 02 a 01. 03. 13
VELKÝ SYMFONICKÝ CYKLUS
společenský sál Domu kultury města Ostravy
program:
A. Dvořák: Píseň bohatýrská
R. Strauss: Čtyři poslední písně
L. Janáček: Taras Bulba
účinkují:
Eva Dřízgová-Jirušová - soprán
Janáčkova filharmonie Ostrava
Charles Olivieri-Munroe - dirigent
***
Eva Dřízgová-Jirušová patří k vyhledávaným pěvkyním operního i koncertního repertoáru. Je hostem mnoha operních scén a spolupracuje s nejlepšími našimi orchestry včetně České filharmonie, Symfonického orchestru Hl. m. Prahy FOK, Brněnské filharmonie, nebo Janáčkovy filharmonie v Ostravě.
Její hlasové a technické dispozice jí umožňují interpretovat velmi široký repertoár jak v operní, tak kantátové, oratorní a písňové tvorbě, nevyjímaje symfonická díla R. Strausse a G. Mahlera. Díky své muzikálnosti je zároveň vyhledávanou interpretkou současné hudby. Zpívala téměř ve všech zemích Evropy, ale také v Japonsku, kde se mimo jiné představila v titulní roli Janáčkovy Lišky Bystroušky v japonské premiéře s Tokijským symfonickým orchestrem. Jednou z jejích nejvýznamnějších rolí je Rusalka, kterou zpívala na řadě scén (ND Praha, Brno, Ostrava, Český Krumlov, Loket, Karlsruhe, L´Opera di Roma). Hostovala s mnoha zahraničními orchestry (například Mnichovská filharmonie, Filharmonický orchestr v Kolíně nad Rýnem, Göteborgs Symfoniker, Odense Symfoniorkester, Slovenská filharmonie a další).
V roce 1996 obdržela prestižní Cenu Thálie za nejlepší ženský výkon roku v oboru opera za roli Mimì v Pucciniho opeře La bohème a v roce 1998 tutéž cenu za titulní roli v Debussyho opeře Pelléas et Mélisande. Spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem.
Od roku 2000 se datuje její pedagogická činnost, a to na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, a od roku 2008 také na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity.
Od roku 2011 působí Charles Olivieri-Munroe jako šéfdirigent ve Philharmonie Südwestfalen. Současně vykonává od roku 1997 stejnou funkci v Severočeské filharmonii Teplice. Pod jeho vedením se těleso významně rozrostlo a získalo vysoký kredit doma i v zahraničí. Uznání budí nahrávací projekty, díla objednaná u soudobých autorů, světové premiéry, živá vysílání. Od roku 2005 je Charles Olivieri-Munroe spjat i s Texas Round Top Festival Institute jako jeho stálý dirigent.
V nedávné minulosti byl hlavním dirigentem mezinárodního festivalu „Crested Butte" v Coloradu (2008), uměleckým ředitelem tělesa „Interregionales Jugendsinfonieorchester" se sídlem v Německu (2008), šéfdirigentem Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu (2001-2004), a také stálým dirigentem Filharmonie Brno (1995-97) a Karlovarského symfonického orchestru (1993-95).
Během své dosavadní kariéry spolupracoval se špičkovými orchestry pěti kontinentů (např. Izraelská filharmonie, Česká filharmonie, Montrealský symfonický orchestr, Německý symfonický orchestr Berlín, Filharmonie St. Petěrburg, Dánský rozhlasový orchestr, Symfonický orchestr města Budapešť, Varšavská filharmonie, Královská filharmonie v Bruselu, orchestry v Torontu, Oregonu, New Yorku, Amsterdamu, Frankfurtu, Aténách, Istanbulu, Lisabonu, Tokiu, Soulu a Santiagu). Jako dirigent operních produkcí spolupracoval s Berlínskou komickou operou (Verdiho Falstaff), pracoval v Miláně (Mozartův Don Giovanni), na festivalu Lago di Como (Aida) či v benátském Il Teatro Fenice. V Amsterdamu připravil s Nizozemským národním baletem crossover nazvaný Tělo a hlas. Pracoval také v pražském Národním divadle a ve Státní opeře. V roce 2010 byl jmenován hudebním ředitelem Varšavské komorní opery; publiku se představil v nové produkci Stravinského Života prostopášníka. O rok později dirigoval ve Varšavském národním divadle Stravinského operu Slavík.
Charles Olivieri-Munroe je dnes nepřehlédnutelnou uměleckou osobností, spjatou s předními hudebními institucemi České republiky, včetně Akademie múzických umění v Praze, kde působí od roku 2011 jako pedagog na katedře dirigování. Jeho nahrávky pro společnosti SONY, RCA Red Seal, NAXOS, SMS Classical a Naive Records vysílají po celém světě rozhlasové stanice zaměřené na klasickou hudbu.