„Pro Moravskoslezský kraj byla tato funkce již v minulosti ustavena a s úspěchem byly touto formou řešeny tehdejší problémy regionu," vysvětlil Pavel Bartoš, prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, na zasedání rady Sdružení, která se sešla 26. září 2013 na radnici v Bohumíně.
Sdružení také podporuje kroky pracovní skupiny pro řešení hospodářské a sociální situace v MS kraji, jejíž členem je prezident Pavel Bartoš. „Doufáme, že práce tzv. krizové skupiny a její navrhovaná opatření povedou k řešení hospodářských a sociálních problémů v kraji," míní členové.
Sdružení bude rovněž iniciovat vznik koncepčního materiálu, který by z dlouhodobého pohledu řešil zásadní strukturální změny v hospodářství a zaměstnanosti v našem kraji.
„Vzhledem k tomu, že současná situace v regionu má nejen velmi urgentní a krátkodobé aspekty, ale i obecnější a dlouhodobější rozměr, je třeba obě tyto vzájemně propojené dimenze koncepčně samostatně oddělit a řešit," domnívají se členové Sdružení. „Takový materiál zatím kraji chybí. Jako nezbytné se v tuto chvíli jeví minimálně v horizontu patnácti až dvaceti let stabilizovat a inovovat stávající strukturu průmyslu a průběžně aktivně podporovat jeho restrukturalizaci v propojení s novými perspektivními odvětvími rozvíjejícími se v kraji. Na otázku, jakou cestu nejlépe zvolit, by měl odpovědět právě navrhovaný materiál," řekl Pavel Bartoš.
Ne vše je však v regionu problémové. „Pozitivním příkladem je například Třinecko, kde prosperují Třinecké železárny, je zaplněna průmyslová zóna, daří se budovat infrastrukturu, zlepšovat životní prostředí a kde nezaměstnanost v Třinci dosahuje pouhých 5,5 procent. Základem tohoto úspěchu je dobrá spolupráce Třineckých železáren a radnice," míní Pavel Bartoš.
Členové Sdružení pro rozvoj MSK rovněž chtějí, aby byl region napojen na vodní cesty. „Podporujeme výstavbu plavebních stupňů Děčín a Přelouč a splavnění Labe do Pardubic. Požadujeme také, aby byla dokončena studie proveditelnosti výstavby vodní cesty Dunaj-Odra-Labe. Současně chceme, aby ke zpracování studie byli přizváni zástupci Sdružení pro rozvoj MSK a Krajské hospodářské komory MSK," stojí v usnesení rady s tím, že Sdružení naopak nesouhlasí s propojením Odry a Váhu přes Jablunkovský průsmyk, protože to neřeší přístup na vodní cestu moravskoslezským firmám a neumožňuje propojení Odry a Labe. Sdružení také chce, aby se vodní koridor Dunaj-Odra-Labe stal součástí systému preferovaných dopravních staveb v Evropě, sítě TEN-T.
Rada Sdružení se na svém zasedání v Bohumíně zabývala také dalšími aktivitami a projekty, na kterých Sdružení pracuje. Sdružení je největší zájmové uskupení v zemi a v současnosti má 157 členů.