Experiment, pilotní program, probíhá na asi sedmisetmetrovém úseku. Nanomateriál je přidaný do pěticentimetrové povrchové asfaltové vrstvy.
„Je to v podstatě jemný prášek nanočástic oxidu křemičitého, který má vlastně za efekt prodloužení životnosti toho povrchu vozovky a zvýšení odolnosti proti dopravní zátěži a proti teplotním změnám,“ popisuje Milan Novák, náměstek ředitele Správy a údržby silnic MS kraje.
Položení nanoasfaltu je pouhý začátek experimentu. Zkušební úsek budou odborníci dlouhodobě sledovat.
„Během následujících pěti let, kdy na této vozovce bude probíhat záruka, bude probíhat jedenkrát až dvakrát ročně kontrolní měření vlastností té modifikované vrstvy a následně bude prováděno vyhodnocení, jak se tato technologie osvědčila,“ dodává Milan Novák.
„Tady je strašná výhoda, že máme dva úseky za sebou, kdy jeden je tou standardní technologii, druhý je tou nanotechnologií, takže můžeme to porovnat a uvidíme, jak to bude vypadat,“ říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).
Výroba nanoasfaltu se v podstatě neliší od výroby klasické asfaltové směsi. Je ale asi o pětinu dražší. Vyvážit by to měla podstatně delší životnost.
„Ty zásadní rozdíly by měly být vidět v kvalitativních vlastnostech a ty se ukážou až v životnosti materiálu,“ dodává jednatel zpracovatele Dalibor Tesař.
Položením nanosfaltu práce silničářů ve Vrbně pod Pradědem pro letošek skončili. Klimatické podmínky už pokračování nedovolují.
„Příští rok budeme pokračovat směrem ke kruhovému objezdu s tou další částí, takže by ten úsek měl být celý kompletně spravený a já doufám, že řidiči ocení opravu tady této silnice,“ uzavírá vedoucí střediska Správy a údržby silnic Bruntál Jaroslav Kala.