Retro jízda Frýdkem a Místkem na kole se pořádá od roku 2017. Není to jenom o jízdě na kole, ale hlavně o historii města.
Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "Budeme si povídat příběhy starých ulic, o lidech, kteří tam žili, co se kde zajímavého přihodilo. A je to taková akce, která má lidi rozhýbat. V takovém retro stylu. Všechno, co se dříve používalo, na čem se jezdilo.¨"
Akce je závislá na počasí. A protože letos cyklistů moc nebylo, poradil si historik Jaromír Polášek jinak. Početnému davu přihlížejících udělal přednášku o vzácném kole Griffon Grand Luxe – Randonneur z roku 1938.
Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "Tak je to Griffon model PH50. Kdyby to byla 52, tak má berany. Je to turisticko-sportovní lehké závodní kolo. Rám je odvozen od kol, která jela v roce 1937 až 1939 Tour de France. Ve své době špičkové komponenty. Kliky a pedály jsou závodní. Ty se používaly ještě začátkem padesátých let na Tour de France. Jsou tady speciální závodní brzdy Beborex vyvinuté pro Tour de France. A rám je z anglických vysoce jakostních trubek Reynlods, třída 531. A spoje jsou všechny pájené stříbrem. Ložiska jsou použita průmyslová."
Kolo, na kterém přijel je totiž jediné v republice.
Jaromír Polášek, historik Muzea Beskyd: "A toto je první závodní a potom je komerční přehazovačka, francouzská firma Simplex. A toto vyvinuli v roce 1938. Byl to třístupňový měnič. Nejdokonalejší oproti jiným systémům, kdy se složitě přehazovaly dvě páky. Řetěz se nahazoval na větší kolečko zpětným šlapáním a podobné výmysly. Takto to už bylo kolo moderního typu. A ráfky, které jsou použité, tak jsou od jiné špičkové firmy, která dodnes dodává pro závodní kola komponenty. Je to firma Mavic."
Velocipedisté a majitelé retro kol pořádají vyjížďky pravidelně vždy už od začátku roku. 1. ledna vyjeli kolem Ostravy a pak se jezdí na dalších místech v březnu. Ve Frýdku-Místku se tak snad v dalších měsících ještě diváci dočkají opět početného zástupu historických kol.