Letošní zima je pro Technické služby velmi náročná. Největší problém jim při údržbě dělá časté střídání teplot. Ze skladu tak rychle ubývá soli i inertního materiálu, který už musely Technické služby několikrát dokupovat. Do terénu povolávají i posily.
Ladislav Kotula, vedoucí zimní údržby: “Svými silami bychom to nebyli schopni zvládat, máme nasmlouvané subdodavatele a když byl ten největší spát sněhu, tak jsme měli 18 kusů techniky venku, což už tady pamětníci nepamatují víc než deset let.”
Když vezmeme dnešní ráno, tak nemělo mrznout tady u nás. Teplota klesla na nulu, lehce pod nulu. Jak operativně reagujete na tyto výkyvy?
Ladislav Kotula, vedoucí zimní údržby: “My držíme pohotovosti dispečeři i řidiči. Při poklesu těch teplot, které dnes nastaly po páté hodině, tak ranní směna, který přišla do práce, byla rozdělena tak, že vyjížděla jak na vozovky, tak komunikace, protože ten pokles ani hydrometeorologové nepředpokládali a nedali nám vědět ani ve dvě hodiny ráno. Náš dispečer byl ve tři hodiny ráno zkontrolovat komunikace, vše bylo v pořádku. A najednou změna, zlom počasí a i na toto musí být řidiči i chodci připraveni, že i když vyrazíme znovu do ulic, tak to nejsme schopni zvládnout v nějakém čase, který si oni představují, že se to zvládne během jedné hodiny..”
Co je pro vás v tom počasí největší problém?
Ladislav Kotula, vedoucí zimní údržby: “Největší problém v letošní zimě jsou ty výkyvy teplot, kdy je třeba intenzivní spád sněhu tři, čtyři dny. Pak ten sníh začne roztávat a stává se, že ty chodníky jsou zledovatělé. Neustále používáme inertní posyp, jezdíme tam několikrát denně.”
Vy určitě máte přehled o tom, kde mrzne, kde nemrzne, kde sypat, nesypat. Ale v jakém stavu jsou komunikace, co se týče děr? Bude to po zimě hrozné?
Ladislav Kotula, vedoucí zimní údržby: “Já bych řekl, že už je to teď hrozné a to ještě neskončila zima. Ty rozdíly teplot dávají těm komunikacím nejvíce zabrat v tom, že ta voda v tom zmrzne a vlastně to roztrhává všechno. Standardní věc je, že se ty opravy pak dělají nějakou studenou směsí, vždy je to dočasné řešení a je třeba, aby si to uvědomovali i řidiči. Není to, že bychom to neuměli, ale člověk, který to dokáže udělat tak, aby se to nedělo, tak podle mě získá Nobelovu cenu.”