Mnozí na to ale stále zapomínají a svým chováním hazardují se životy svými i ostatních.
Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: “Někteří chodci si myslí, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost, a tak se při přecházení vozovky chovají bezohledně, a mnohdy vchází do silnice před bezprostředně blížící se vozidlo. Nicméně v takových situacích řidiči nemají šanci zastavit rozjeté vozidlo na místě. Je třeba si uvědomit, že bychom měli nechat toho řidiče projet a potom bezpečně přejít vozovku, protože my, jako chodci jsme daleko zranitelnější. Ty následky po střetu jsou pro toho chodce vždy závažnější než pro řidiče vozidel. Je třeba míti na paměti i to, že chodci nesmí vstupovat do vozovky v případě, že přijíždí vozidlo s právem přednosti jízdy. tato vozidla mají přednost i v případě, že chodcům svítí zelená.”
Nutné je také za všech okolností předvídat, častým problémem je, že jsou chodci nepozorní kvůli hlasité hudbě ve sluchátkách nebo prohlížení mobilu. Na tyto nebezpečné situace řidiči často nemají šanci včas zareagovat, zpomalit a zabránit střetu. Je nutné přecházet na přehledném místě, a pokud je ve vzdálenosti do 50 m řízená křižovatka, přechod, podchod nebo nadchod, použít ho.
Miroslav Kolátek, preventista PČR MSK: “Důležité je také připomenout chodcům i opatrnost při vstupování do vozovky z řady zaparkovaných vozidel.”
Policie ČR v roce 2022 šetřila 98 460 dopravních nehod, při kterých bylo 454 osob usmrceno a 1 734 osob těžce zraněno.