O tom, že i logopedická cvičení můžou být zábavná , se přesvědčili děti z hořanské mateřské školy. Se svým interaktivním programem Logohrátky za nimi přijel Slávek Boura.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „My jsme zjistili že děti stále a stále více špatně mluví. Tak jsme hledali, abychom nejenom my učitelky s nimi trénovali jak správně artikulovat, jak správně vyslovovat určité lásky ale taky nějakou krásnou veselou zábavnou formou je nalákali právě na tato cvičení.“
Nejedná se přímo o individuální nácvik správné výslovnosti, ale spíše motivační zaměření na rozvoj komunikačních schopností, jemné a hrubé motoriky, časoprostorové orientace, zrakového a sluchového vnímání.
Slávek Boura, autor projektu Logohrátky: „Je to takový program který spojuje pohyb a artikulační dovednosti spolu dohromady. Je rozdělen do tří částí. Pedagogové jsou samozřejmě u toho a pak máme ten program ještě dětí s rodiči. Máme takový speciální, řekl bych, systém na telefonování s balónky. A když dítě telefonuje s rodičem balónkem, tak cítí rezonaci toho hlasu a učí to stejně dítě, jako rodiče, protože vždycky říkáme: Děti, všechno co uvidíte, co uslyšíte, co si zapamatujete, všechno naučte rodiče, včetně té Balkové metody. Díky zpětné vazby víme, že ty děti to ty rodiče opravdu učí. Jestli to rodiče přijmou, nebo ne, to záleží na nich. Je to ale inspirativ, stejně jako pro pedagogy. Dítě je prostředník, který převádí tu metodu těm rodičům a inspiruje ty pedagogy.“
Kromě doplňkových zábavných programů zaměřených na komunikační schopnosti dětí, stonavské mateřské školy dlouhodobě spolupracují i s odborníky.
Veronika Bařáková, vedoucí učitelka MŠ Hořany: „Každoročně máme také logopedickou prevenci, kde zde přijde do školky odborník a sám zhodnotí, zda to dítě potřebuje nebo nepotřebuje pomoc.“
Pomoc logopedických odborníků je doporučována individuálně pak i během zápisů do první třídy.
Ellen Wawrzyková, zástupkyně ředitelky ZŠ a MŠ Stonava: „Děti, které přicházejí do první třídy, tak vlastně procházejí nejdříve zápisem a u toho zápisu můžeme zjistit, jak jsou děti na tom s úrovní řečí a často se potýkáme s tím, že mají logopedické potíže.“
Špatná výslovnost se totiž může promítnout do celého vyučovacího procesu. Děti, které špatně vyslovují, špatně zpracovávají hlásky, zaměňují je, můžou mít například velké problémy s psaním diktátů nebo pochopením významu slov.