Dálnice D1 v Moravskoslezském kraji je mezi 316,5 a 354 kilometrem oplocena převážně vysokopevnostním pletivem. Na některých místech ale zůstalo ještě starší zelené oborové pletivo, které se postupně nahrazuje vhodnějším a pevnějším materiálem.
Miroslav Mazal, tým komunikace ŘSD: "Modernizace probíhá s ohledem na stav stávajícího pletiva a výši dostupných financí. Od EXITu Rudná až k hranici s Polskem je dálnice D1 oplocena jen v rizikových místech. V současné době zhotovitel zpracovává dokumentaci na doplnění oplocení tohoto úseku (s ohledem na stav stávajícího oplocení je možná i jeho výměna). Realizace bude následovat v dohledné době po dokončení projektu."
Dálnice D56 z Ostravy do Frýdku-Místku a zpět je oplocena v celé směrově rozdělené části, zatímco dálnice D48 je oplocena oborovým pletivem z Frýdku-Místku až do Českého Těšína. Oplocen je i nedávno zprovozněný dálniční úsek Rybí – Rychaltice, kde v současné době probíhají přejímky.
Miroslav Mazal, tým komunikace ŘSD: "Z hlediska silnic prvních tříd Moravskoslezského kraje je opatřena proti průchodu lidí nebo zvěře silnice I/11 na trase z Mokrých Lazců až k prodloužené Rudné, oplocen je i úsek Nebory – Bystřice. Po dokončení projektové dokumentace budou ploty na silnici I/11 rozšířeny na několika vytipovaných místech. Komunikace I/58 je oplocena v úseku od křižovatky s dálnicí D48 po napojení na starou silnici za Skotnicí (cca 3 km)."
Nové dálnice stavbaři lemují oplocením zcela automaticky, starší trasy anebo silnice nižší kategorie jsou pomalu doplňovány nataženým pletivem.
Miroslav Mazal, tým komunikace ŘSD: "Jeho poškození nikdy nezpůsobuje zvěř, povalení či narušení plotu zapříčiňuje člověk svévolným přelézáním, při autonehodách a objevily se i případy ničení například zemědělskou technikou."
Zásadním podkladem pro stavbu plotů je platný odborný předpis, který stanovuje požadavky na provedení, kvalitu a umístění plotů použitých preventivně proti průniku zvěře a osob na dálnicích a silnicích ve správě ŘSD ČR.
Miroslav Mazal, tým komunikace ŘSD: "Závazný dokument popisuje například projektování oplocení, jeho umístění, konstrukci, údržbu, přípustné odchylky i záruku. Kromě jednotlivých fází existence plotu se v předpisu jasně píše, že ploty podél pozemních komunikací opatrovaných ŘSD ČR musí bránit průchodu zvěře a osob, zároveň však musí být zachován bezpečný provoz na silnicích včetně dostatečného místa pro únik osob při nehodách."
Zmíněný předpis splňuje většina tuzemských plotů stavěných ŘSD ČR. Našla by se místa jinak provedeného oplocení, avšak tyto mnohdy dříve navrhované zábrany u cest jsou modernizovány. Z evidovaných 1 285 kilometrů českých dálnic bylo při poslední sumarizaci ochráněno pletivem už 621 kilometrů.