Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati

Celý MS kraj |

Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Nahlásit chybu


K tématu

Podjezd ve Studénce bude stát téměř 600 milionů, stavět se začne v březnu

18. ledna 2025 13:07 | Studénka | Jiří Cileček

Správa železnic vybrala zhotovitele podjezdu ve stanici Studénka. Stavební práce provedou společnosti Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Jejich nabídková cena byla přes 598,5 milionu korun. Stavět se začne v březnu.

K obřímu požáru cisteren s benzolem na Přerovsku vyrazili i moravskoslezští hasiči

28. února 2025 13:00 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Husté černé oblaky dýmu stoupající k nebi, plameny šlehající vysoko nad železniční trať a desítky hasičů v akci. Tak to vypadalo od pátečního poledne v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Vykolejil tam nákladní vlak převážející nebezpečný benzen, který následně začal hořet. Hasiči na místo povolali jednotky z několika krajů i ze Slovenska. Pomáhají i moravskoslezští kolegové.

Bagr v Havířově poškodil při práci v kolejišti projíždějící vlak

11. srpna 2025 15:18 | Havířov | Jiří Cileček

Na železniční trati v Havířově došlo k neobvyklému incidentu. Stavební stroj při manévrování zasáhl projíždějící osobní vlak. Nikdo nebyl zraněn, souprava ale utrpěla poškození a provoz ve směru na Albrechtice u Českého Těšína byl dočasně zastaven.


Opava učí řidiče pracovat s novými parkovacími automaty a vyhnout se tak pokutám

Včera 22:47 | Opava | Yvona Fajtová

V Opavě proběhl seminář o parkování ve městě. To se změnilo se zavedením modrých parkovacích zón a nových parkovacích automatů.

Žena, kterou srazilo auto v Ostravě na Mariánskohorské, zemřela

Včera 16:55 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Šla v odstavném pruhu v protisměru a srazilo ji auto. Do nemocnice ji odvezli v kritickém stavu. Později ale přišla zpráva, že 61letá žena bohužel zemřela. Případ si převzali kriminalisté.

Ve Frýdku-Místku je vystaveno 350 betlémů z celého světa

Včera 15:10 | Frýdek-Místek | Libor Běčák

Zhruba 350 betlémů z celého světa je vystaveno v Základní škole v ulici Československé armády ve Frýdku-Místku. Betlémy jsou vyrobené z nejrůznějších materiálů a některé jsou tak malé, že je k jejich prohlédnutí nutné použít lupu.

Opavská ZŠ Edvarda Beneše má po povodních nové moderní tělocvičny

Včera 21:05 | Opava | Yvona Fajtová

Základní škola Edvarda Beneše se pyšní moderními tělocvičnami. Ty prošly rozsáhlou rekonstrukcí po loňských povodních.

Ostravské letiště překonalo hranici půl milionu odbavených cestujících

Včera 12:38 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Letiště Leoše Janáčka Ostrava letos poprvé ve své historii odbavilo více než půl milionu cestujících. Významný milník potvrzuje rostoucí zájem o regionální letiště a širší nabídku pravidelných i charterových letů.


OKD uctilo památku třinácti obětí neštěstí na dole ČSM z roku 2018

Včera 14:16 | Stonava | Jiří Cileček

Ve Stonavě se uskutečnil pietní akt na památku třinácti horníků, kteří zahynuli při výbuchu metanu na Dole ČSM v prosinci roku 2018. Zástupci společnosti OKD spolu s hosty uctili památku jedné z nejtragičtějších událostí v historii tuzemského hornictví.

Těšínské divadlo je otevřeno po rozsáhlé rekonstrukci, vyšla na téměř 140 milionů korun

19. prosince 2025 14:15 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Rekonstrukce Těšínského divadla přinesla moderní technické zázemí, nové prostory pro diváky i umělce a zároveň vzniklo úplně nové Divadelní a kulturní centrum. To má rozšířit nabídku kulturního vyžití v Českém Těšíně.

V sídle CKV v centru Ostravy vyrostla Betlémská Jurta bratří Formanů

19. prosince 2025 11:30 | Ostrava-Centrum | Andrea Holeszová

Prostory Vily Hanse Ulricha na Sokolské třídě v Ostravě se proměnily ve výjimečné místo plné vánoční atmosféry, poezie a klidu. Divadlo bratří Formanů a jejich přátel představilo v Centru kultury a vzdělávání interaktivní expozici Betlémská jurta.

Domov Korýtko bude nejmodernějším zařízením pro seniory v Ostravě

19. prosince 2025 17:26 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Rozsáhlá rekonstrukce a přístavba Domova Korýtko v Ostravě se blíží k závěru. Stavba se kvůli technickým komplikacím protáhla o dva roky a výrazně prodražila. Hotová by ale měla být v únoru. Konečná kapacita bude 254 klientů.

Radnice potěšila osamělé seniory vánočním obědem

19. prosince 2025 11:26 | Havířov | Bára Kelnerová

Ve městě žije řada osamělých seniorů, kteří ale mají rádi společnost. Právě pro ně radnice každoročně pořádá společný vánoční oběd. Příjemné setkání potěšilo všechny zúčastněné.

Opilý posprejoval policejní stanici a několik budov. Způsobil škodu za 27 tisíc

19. prosince 2025 10:29 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Nepěknými nápisy poškodil objekty i budovy. Vyřádil se i na stěně policejní stanice. Strážníci z Kopřivnice dopadli opilého sprejera díky kamerám. Svým čmáráním způsobil škodu za 27 tisíc korun. Může jít do vězení na jeden rok.

Rekonstrukce budovy SŠE, po několika měsících už škola sčítá energetické úspory

18. prosince 2025 11:28 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Střední škola elektrotechnická v Ostravě má za sebou rozsáhlou stavební rekonstrukci. Cílem bylo snížení energetické náročnosti budovy i zlepšení podmínek pro výuku. Celkové náklady se vyšplhaly na více jak 12 mil. korun a většinu zaplatil MS kraj ze svého rozpočtu. Střední školu elektrotechnickou navštěvuje aktuálně okolo 640 studentů.

Moravskoslezský kraj dál posiluje vybavení hasičů, techniku dostali dobrovolní i profesionální hasiči

18. prosince 2025 11:09 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Moravskoslezský kraj dál posiluje vybavení hasičů. Hejtman Josef Bělica předal dobrovolným jednotkám novou moderní techniku za 10 milionů korun. Kraj tím chce zvýšit bezpečnost zásahů i připravenost na mimořádné události.

Únik na dani za šest milionů. Žena prodávala nekolkované cigarety ve své prodejně

18. prosince 2025 10:03 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Jedna žena dovážela a druhá prodávala nekolkované tabákové výrobky. Starší je nabízela v obchodě v Bílovci. Mladší schovávala 1,3 milionů cigaret a 22 kilo tabáku ve své garáži. Celkem způsobily únik na dani v hodnotě šest milionů korun. Oběma hrozí několik let ve vězení.

Začaly platit změny v hromadné dopravě v Moravskoslezském kraji, dejte pozor na drobné úpravy v jízdních řádech

18. prosince 2025 8:19 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Od neděle 14. prosince vstoupily v platnost změny jízdních řádů v integrovaném dopravním systému ODIS. Úpravy se týkají železniční i autobusové dopravy v Moravskoslezském kraji a přinášejí nové spoje, lepší návaznosti i změny v odbavení cestujících.

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati
Vydáno 24. listopadu 2023 14:28, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Země, která má s vysokorychlostními tratěmi bohaté a dlouhé zkušenosti. Vlaky TGV, které tu křižují plochu několikanásobně větší než Česko, jezdí rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu.

Osobní zkušenost s vysokorychlostními tratěmi - ať už v samotných vlacích nebo například v okolí nádraží. Nebo třeba přijetí na radnici v Remeši. To vše bylo obsahem exkurze, které se zúčastnili zástupci Moravskoslezského kraje a jednotlivých obcí, u kterých trať v budoucnu v našem regionu povede. Iniciátorem této akce byl Spolek pro přijatelný život kolem dálnic.

Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Sdružuje i města, přes která půjde vysokorychlostní trať a má opravdu velkou zkušenost s napáchanými chybami při stavbě dálnice a Prodloužené Rudné. My jsme se proto rozhodli, že prostě musíme v té projekční fázi VRT táhnout za jeden provaz.”

V delegaci právě proto byli i zástupci Správy železnic nebo lidé, kteří v současné době intenzivně pracují na přípravné fázi celého projektu.

Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “My jsme od začátku deklarovali, že budeme spolupracovat s obcemi a snažíme se to držet. Dochází sice k některým neshodám a ke zdržením, ale ukazuje se, že ta otevřenost se vyplácí. Věříme, že my rozumíme projektování železničních staveb v celé té škále profesí a naopak obce vědí, jaké mají zájmy a rozumí tomu území.”
Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT: “Moravskoslezský kraj má tu výhodu, že trasa VRT je dlouhodobě poměrně stabilizovaná, nebyly tam diskuze o příliš velkém množství variant. Ta trasa je navržena tak, že kopíruje dálnici D1, případně existující trať a v té krajině už nevytváří nějakou novou stopu. Projektový návrh na některých úsecích už se blíží ke svému záměru, zpracovává se dokumentace vlivu na životní prostředí a proces EIA bychom chtěli zahájit ještě v tomto roce.”

S budováním trati, což představuje jednu z největších výzev celého projektu, mají bohaté zkušenosti třeba v malé obci Saint-Jean-Saverne. Naše delegace tam zavítala na poměrně obsáhlou diskuzi.

Jean Goetz, starosta obce Saint-Jean-Saverne: “Rozhodně největší zátěž v průběhu výstavby vysokorychlostní trati pro nás představovala nákladní doprava při ražbě v tunelu. Vytěžilo se zde obrovské množství písku a ten bylo nutné dopravovat nákladními vozy územím naší obce. Pro nás toto byla hlavní zátěž. Pokud jde o omezení třeba na místních komunikacích, tak musím uznat, že to bylo velmi dobře ošetřeno. Obcím, které budou do budoucna vystaveny projektu podobnému tomu u nás, tak je třeba zdůraznit, že se jedná opravdu o strategický projekt, který bylo potřeba zrealizovat.”
Petr Jemelka, manažer projektu VRT Moravská brána II: “Ta stavba bude probíhat po dobu několika let. Musí se nejdříve udělat přeložky silničních sítí. V úseku Jistebník-Polanka-Svinov bude zrušeno sedm stávajících přejezdů na stávajícím koridoru. Poté se vybudují silniční nadjezdy tak, aby se mohly nadjezdy zprovoznit a teprve poté se bude budovat VRT. Stejná situace nastává v souběhu s dálnicí a jsou to samozřemě velké objemy materiálu. Budou zřízena velká staveniště a budeme preferovat dopravu ve stopě té vlastní vysokorychlostní tratě a budeme se snažit zajistit dopravu i po železnici, to znamená, že vzniknou i dočasná vlečkoviště.”

Území Moravskoslezského kraje bude trať protínat na zhruba čtyřiceti kilometrech a dotkne se několika měst a obcí. Například u Suchdolu nad Odrou bude mít trať souběh se stávající dálnicí. Zástupci obce mají větší obavu ze stavby než z následného provozu tratě.

Iva Hrabovská (NEZ.), místostarostka Suchdolu nad Odrou: “Ta dálnice už sama o sobě rozděluje Suchdol s Kletnou, takže to bude další zhoršení kvality možná na Kletné, která je rekreační oblast. Ale jak jsem po zkušenosti na této exkurzi zjistila, že to asi není taková hrůza tak, jak si to my představujeme.”
Ivo Šrámek (SNK za další rozvoj Jistebníku), zastupitel Jistebníku: “Viděl jsem, že ty vlaky skutečně nezatěžují okolí, ani nadměrným hlukem ani ničím jiným, protože všude jsou postaveny protihlukové stěny. Samotný hluk od vlaku je v podstatě krátkodobá záležitost vzhledem k velké rychlosti, kterou projede. Já jsem z toho měl obrovsky pozitivní pocit.”
David Witosz (Piráti), místostarosta MOb Moravská Ostrava a Přívoz: “Z jedné strany byla dálnice, z druhé VRT. Co dělalo větší hluk? No, byla to dálnice. Ta VRT vlastně hluk nedělala. Byli jsme pod viaduktem, byli jsme u tunelu. Dnes mohou ti starostové přímo občanům říct, jaká skutečně ta zátěž je, protože mají ten osobní zážitek. No a to, co je asi nejdůležitější je, že takto jsme tady zjistili ve Francii, že ta infrastruktura není dělaná jen pro větší aglomerace, aby spojovala jen větší města. Ona opravdu přináší benefity celému kraji.”
Pavel Bochnia (SNK Polanka nad Odrou), místostarosta Polanky nad Odrou: “Myslím si, že to, co jsem tady navnímal, tak určitě s velkou radostí předám našim občanům, protože myslím si, že ta opatření, která jsou navržena, tak jsou ku prospěchu.”
Jaroslav Varga (Občané Klimkovic), starosta Klimkovic, předseda Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Já si myslím, že my se tady máme opravdu strašně moc co učit. A hlavně mě tady dnes nejvíce zaujala ta projekční fáze. To životní prostředí, to, co se dá do té přírody vrátit. Jakým způsobem se s tím má pracovat dál.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu: “Za námi teď bude odjíždět TGV, které pojede do Paříže. Včera jsme s ním svezli do Champagne a vzdálenost přes 300 kilometrů jsme ujeli za hodinku a pár drobných, takže opravdu to má význam. Moravskoslezský kraj podporuje i tuto aktivitu starostů a sdržení, kteří to všechno viděli. Viděli i v praxi a slyšeli od místních municipalit, jakým způsobem se chovali stavitelé, Francouzské dráhy. Opravdu mám pozitivní dojmy a je nádherné. Starostové z toho byli unešeni, vědí, že to přinese do kraje práci, že tam budou další příležitosti.”
František Kopecký, metodik Spolku pro přijatelný život kolem dálnic: “Program, který jsme připravovali, se nám podařilo naplnit a tím pádem také zodpovědět na dotazy, které naši občané vlastně při přípravě VRT mají. To je asi ta největší deviza celé naší výpravy.”

Podle Správy železnic by stavba mohla začít v letech 2026 až 2027. Uvedení do provozu připadá v úvahu v roce 2032. Další podrobnosti projektu vysokorychlostní trati Moravská brána 2 najdete na webových stránkách správy železnic. Najdete zde i odkaz na GIS portál pro komunikaci s veřejností, kde můžete zanechat jakýkoliv námět nebo připomínku.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000040270/dopravni-revue-delegace-z-moravskoslezskeho-kraje-zamirila-do-francie-kvuli-stavbe-vysokorychlostni-trati