Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná

Celý MS kraj |

Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”

Své vysvětlení k důvodům zřízení třímetrového úseku pro cyklisty podal i autor opatření. 

Josef Laža, dopravní inženýr, Městský ateliér prostorového plánování a architektury: "Protože šířkové poměry vozovky ani chodníku ul. Těžařská neumožňovaly vyvést cyklistu do přidruženého prostoru dříve, bylo navrženo, že cyklista pojede až k přechodu pro chodce, kde mu bude umožněno legálně vyjet na chodník. Z něj pak dále bude moci přejet do pěší zóny po nově vyznačených světelně řízených sdružených přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty vč. společné stezky uprostřed. Křížení ul. Těžařská vyžadovalo vedle doplnění dopravního značení nákladnější změnu signálního plánu světelné signalizace a výměnu návěstidel. Bohužel vzhledem k různým okolnostem k dotažení tohoto opatření již nedošlo a změna je aktuálně uvedena jako jedno z opatření v připravovaném Akčním plánu ke Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě."

Třímetrový úsek byl tedy původně zřízen proto, aby v něm mohl cyklista po sjetí ze silnice vyčkat na zelenou pro přejetí vozovky. Protože jsou semafory drahé, musí z kola seskočit a přechod přejít pěšky, aby na druhé straně mohl pokračovat v jízdě. 

Autoři rovněž argumentují silničním zákonem, který zakazuje řidiči, a tedy i cyklistovi, zastavit na přechodu pro chodce a také před ním ve vzdálenosti kratší než 5 metrů. Úředníci si v tomto případě vykládají zákon skutečně velmi striktně. Přestože by cyklista skutečně neměl zastavit zakázané vzdálenosti, může tak učinit bez potíží u obrubníku i oněch 5 metrů před přechodem, nebo těsně za ním a ve chvíli, kdy z kola sesedne, již není řidičem, ale chodcem. Je však možné, že město Ostrava bude bezpečné třímetrové prostory pro cyklisty vytvářet před každým přechodem pro chodce a přejezdy pro cyklisty a tím by se chvályhodně zasadilo o bezpečnější cyklodopravu. Dá se předpokládat, že by si na taková místa cyklisté časem zvykli. 

Ať je však důvod zřízení jakýkoli, Ostrava má ve svém rejstříku další rekord, který se jiným obcím a městům bude jen těžko překonávat.

Nahlásit chybu


K tématu

Na hokejovém utkání mládeže ve Frýdku-Místku padl český divácký rekord

V hale Polárka ve Frýdku-Místku padl český divácký rekord. Zajistili ho fanoušci žáků 9. tříd, kteří bojují o postup do extraligy mládeže. Na utkání Frýdku-Místku s Havířovem přišlo 2 447 diváků. Domácí sice prohráli, ale stále jsou v rámci soutěže v boji o extraligu.

Ostravská zoo hlásí rekordní návštěvnost, může za to počasí i bohaté vyžití

Ostravská zoo má po zimním období rekordně vysokou návštěvnost. Začátkem dubna přivítala v tomto roce už stotisícího návštěvníka. Lidem nabízí znovu po zimní přestávce komentovaná setkání u vybraných výběhů a pavilonů a návštěvníky čekají také další zajímavosti.

Ostravská ZOO hlásí rekord. Od začátku roku ji navštívilo už 100 000 lidí

5. dubna 2024 10:07 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Ostravská zoologická zahrada hlásí rekord. Od začátku roku už ji navštívilo 100 000 lidí, což je o téměř měsíc dříve, než v jiné roky. Hlavní zásluhu na tom má samozřejmě počasí.


Nemocnice ve Frýdku-Místku zvětšuje Centrální urgentní příjem

Nemocnice ve Frýdku-Místku buduje přístavbu Centrálního urgentního příjmu. Prostory se zvětší a umožní propojení více odborných zdravotnických týmů. Budova navíc dostane nové CT zařízení. Celkově investice vyjde i s vybavením vyjde na zhruba 73 milionů korun a hotovo bude příští rok na jaře.

Blíží se dušičky. Na hřbitovech si hlídejte své věci

Blíží se památka zesnulých, kdy většina z nás směřuje na hřbitovy, abychom vzpomenuli na své předky. Na toto období se připravují také strážníci, kteří v okolí hřbitovů zesilují hlídky, aby dohlédli na bezpečnost návštěvníků, ale i na dopravu. Lidem pak vzkazují, aby byli opatrní na sebe i své věci.

V Opavě už stojí mostní provizorium přes řeku Opavu. Zprovozněno bude začátkem listopadu

Náhradní most přes řeku Opavu už je téměř hotový. Ten stávající, který spojuje centrum Opavy s městskou částí Kateřinky poškodila zářijová povodeň natolik, že ho čeká demolice.

Rastislav Maďar je podruhé děkanem Lékařské fakulty OU

Děkanem Lékařské fakulty Ostravské univerzity je po slavnostní inauguraci Rastislav Maďar. Navazuje na předchozí čtyřleté období. Za jeho působení se fakulta stabilizovala, podařilo se získat akreditaci oboru všeobecné lékařství a také otevřít obor stomatologie. Akademický senát ho v květnu jednomyslně doporučil rektorovi Ostravské univerzity.

Dramatická záchrana v Beskydech: záchranáři transportovali turistku s dechovou tísní vrtulníkem

Včera 8:38 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Ve středu 16. října zasahovaly složky záchranné služby u 64leté ženy, kterou v horském terénu Beskyd postihly vážné zdravotní obtíže. Kvůli komplikovanému přístupu byl na místo vysazen lékař z paluby vrtulníku, který pacientce poskytl nezbytnou péči před transportem do nemocnice ve Frýdku-Místku.

V Karviné ukradli elektrický skútr pro invalidy, policie pátrá po pachateli a hledá možné svědky

Včera 13:03 | Karviná | Lukáš Zavadil

V úterý 1. října zatím neznámý pachatel v Karviné na ulici Fibichova odcizil elektrický skútr pro invalidy. Policisté vyšetřují okolnosti krádeže a žádají veřejnost o pomoc. Pokud máte jakékoli informace, kontaktujte linku 158.

Studénka má třicetinásobného Ironmana, fenomenální Jurij Tarča překonal další metu

Neuvěřitelný výkon má za sebou extrémní sportovec Jurij Tarča ze Studénky. Úspěšně absolvoval další ultratriatlon a stal se dokonce už třicetinásobným Ironmanem. Zařadil se tak mezi nejlepší vytrvalce světa.

Dům s byty pro seniory v Těšínské ulici ve Frýdku-Místku prošel opravou

Historická budova v Těšínské ulici ve Frýdku-Místku prošla opravou. Jde o dům s byty pro seniory, který získal novou fasádu, část oken se renovovala a další vyměnila. Do budoucna se chystají i další úpravy zahrady i opěrné zdi za budovou. Aktuální práce vyšly na zhruba 7 milionů korun.

Videomapping na novou fasádu Bredy připomněl historii Opavy, která letos slaví 800 let

16. října 2024 17:30 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Veškeré akce spojené s Bredou mají u Opavanů velký ohlas. Ukázaly to nejen komentované prohlídky, ale i promítání na fasádu bývalého obchodního domu. Poslední videomapping proběhl v rámci oslav 800 let od první písemné zmínky o městě.

Na Festivalu ostravských knihoven čekal pestrý program děti i dospělé

V Ostravské vědecké knihovně proběhl již 8. ročník Festivalu ostravských knihoven. Letos se již podruhé konal formou setkání knihoven na jednom místě se společným programem. Festivalu se účastnilo celkem 7 různých typů knihoven z celé Ostravy.

Zdravotnická zařízení AGEL podporují prevenci rakoviny prsu

16. října 2024 17:30 | Celý MS kraj | Jana Lipowská | Magazín TV medicína

Zdravotnická skupina AGEL se dlouhodobě soustředí na poskytování špičkové onkologické péče a aktivně se zaměřuje také na prevenci. Připojila se proto k iniciativě Růžový říjen, která upozorňuje na prevenci a léčbu rakoviny prsu. Jedním z předních pracovišť, které se specializuje na diagnostiku a léčbu nádorů prsu, je Komplexní onkologické centrum Nemocnice AGEL Nový Jičín.

Vážná nehoda v Dolní Moravici, řidič nedal přednost, spolujezdkyně se zranila a byla v ohrožení života

16. října 2024 11:53 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Bruntálští kriminalisté vyšetřují vážnou dopravní nehodu, která se stala v úterý 15. října v obci Dolní Moravice. Řidič osobního vozidla Mazda podle policie nezastavil na křižovatce a nedal přednost automobilu Volkswagen jedoucímu po hlavní silnici. Při střetu byla vážně zraněna spolujezdkyně, která zůstala zaklíněna ve vozidle.

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná
Vydáno 12. května 2024 15:56, Celý MS kraj, Libor Běčák
Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”

Své vysvětlení k důvodům zřízení třímetrového úseku pro cyklisty podal i autor opatření. 

Josef Laža, dopravní inženýr, Městský ateliér prostorového plánování a architektury: "Protože šířkové poměry vozovky ani chodníku ul. Těžařská neumožňovaly vyvést cyklistu do přidruženého prostoru dříve, bylo navrženo, že cyklista pojede až k přechodu pro chodce, kde mu bude umožněno legálně vyjet na chodník. Z něj pak dále bude moci přejet do pěší zóny po nově vyznačených světelně řízených sdružených přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty vč. společné stezky uprostřed. Křížení ul. Těžařská vyžadovalo vedle doplnění dopravního značení nákladnější změnu signálního plánu světelné signalizace a výměnu návěstidel. Bohužel vzhledem k různým okolnostem k dotažení tohoto opatření již nedošlo a změna je aktuálně uvedena jako jedno z opatření v připravovaném Akčním plánu ke Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě."

Třímetrový úsek byl tedy původně zřízen proto, aby v něm mohl cyklista po sjetí ze silnice vyčkat na zelenou pro přejetí vozovky. Protože jsou semafory drahé, musí z kola seskočit a přechod přejít pěšky, aby na druhé straně mohl pokračovat v jízdě. 

Autoři rovněž argumentují silničním zákonem, který zakazuje řidiči, a tedy i cyklistovi, zastavit na přechodu pro chodce a také před ním ve vzdálenosti kratší než 5 metrů. Úředníci si v tomto případě vykládají zákon skutečně velmi striktně. Přestože by cyklista skutečně neměl zastavit zakázané vzdálenosti, může tak učinit bez potíží u obrubníku i oněch 5 metrů před přechodem, nebo těsně za ním a ve chvíli, kdy z kola sesedne, již není řidičem, ale chodcem. Je však možné, že město Ostrava bude bezpečné třímetrové prostory pro cyklisty vytvářet před každým přechodem pro chodce a přejezdy pro cyklisty a tím by se chvályhodně zasadilo o bezpečnější cyklodopravu. Dá se předpokládat, že by si na taková místa cyklisté časem zvykli. 

Ať je však důvod zřízení jakýkoli, Ostrava má ve svém rejstříku další rekord, který se jiným obcím a městům bude jen těžko překonávat.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000043010/nejkratsi-stezka-pro-chodce-a-cyklisty-je-v-ostrave-meri-jen-3-metry-a-je-uplne-zbytecna