Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná

Celý MS kraj |

Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”

Své vysvětlení k důvodům zřízení třímetrového úseku pro cyklisty podal i autor opatření. 

Josef Laža, dopravní inženýr, Městský ateliér prostorového plánování a architektury: "Protože šířkové poměry vozovky ani chodníku ul. Těžařská neumožňovaly vyvést cyklistu do přidruženého prostoru dříve, bylo navrženo, že cyklista pojede až k přechodu pro chodce, kde mu bude umožněno legálně vyjet na chodník. Z něj pak dále bude moci přejet do pěší zóny po nově vyznačených světelně řízených sdružených přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty vč. společné stezky uprostřed. Křížení ul. Těžařská vyžadovalo vedle doplnění dopravního značení nákladnější změnu signálního plánu světelné signalizace a výměnu návěstidel. Bohužel vzhledem k různým okolnostem k dotažení tohoto opatření již nedošlo a změna je aktuálně uvedena jako jedno z opatření v připravovaném Akčním plánu ke Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě."

Třímetrový úsek byl tedy původně zřízen proto, aby v něm mohl cyklista po sjetí ze silnice vyčkat na zelenou pro přejetí vozovky. Protože jsou semafory drahé, musí z kola seskočit a přechod přejít pěšky, aby na druhé straně mohl pokračovat v jízdě. 

Autoři rovněž argumentují silničním zákonem, který zakazuje řidiči, a tedy i cyklistovi, zastavit na přechodu pro chodce a také před ním ve vzdálenosti kratší než 5 metrů. Úředníci si v tomto případě vykládají zákon skutečně velmi striktně. Přestože by cyklista skutečně neměl zastavit zakázané vzdálenosti, může tak učinit bez potíží u obrubníku i oněch 5 metrů před přechodem, nebo těsně za ním a ve chvíli, kdy z kola sesedne, již není řidičem, ale chodcem. Je však možné, že město Ostrava bude bezpečné třímetrové prostory pro cyklisty vytvářet před každým přechodem pro chodce a přejezdy pro cyklisty a tím by se chvályhodně zasadilo o bezpečnější cyklodopravu. Dá se předpokládat, že by si na taková místa cyklisté časem zvykli. 

Ať je však důvod zřízení jakýkoli, Ostrava má ve svém rejstříku další rekord, který se jiným obcím a městům bude jen těžko překonávat.

Nahlásit chybu


K tématu

VZS Slezské Harty překonala český i světový rekord

26. února 2025 12:24 | Bruntál | Karel Soukop

Husarský kousek se vydařil Vodní záchranné službě Slezské Harty a Bruntálu. Po 17 hodin trvajícím pokusu pokořili nejprve český a poté i světový rekord v laické resuscitaci na jedné figuríně. Jedná se o srdeční masáž dvojic ve dvouminutových intervalech.

VZS Slezské Harty překonala český i světový rekord

27. února 2025 8:23 | Bruntál | Karel Soukop

Husarský kousek se vydařil Vodní záchranné službě Slezské Harty a Bruntálu. Po 17 hodin trvajícím pokusu pokořili nejprve český a poté i světový rekord v laické resuscitaci na jedné figuríně. Jedná se o srdeční masáž dvojic ve dvouminutových intervalech.

Zoologickou zahradu v Ostravě navštívilo loni rekordních 630 577 lidí

20. ledna 2025 15:45 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ostravská zoologická zahrada má za sebou další úspěšný rok. I přesto, že byl areál kvůli silné vichřici a záplavám několik dní uzavřený veřejnosti, byla překonána rekordní návštěvnost z roku 2023. Podařilo se odchovat přes 1 500 mláďat a byla mezi nimi řada velmi vzácných a raritních odchovů. 33 z nich bylo vypuštěno do přírody.


Čerpali podporu určenou pro ukrajinské uprchlíky. Cizinci podvodem získali 2,8 milionu korun

Včera 10:37 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Za dávky získali 2,8 milionu korun. Přitom na ně neměli nárok. Dva cizinci využili údaje několika ukrajinských žen a pobírali na ně příspěvek na bydlení. Společně se svými partnerkami peníze utráceli za dovolené a nákupy. Kriminalisté obvinili muže i jejich přítelkyně z trestného činu.

Modernizace střechy na zimním stadionu je dokončena

Včera 10:54 | Havířov | Bára Kelnerová

Modernizovaná víceúčelová hala v Havířově je opět v provozu. Město představilo novou střechu, vylepšenou akustiku, moderní vzduchotechniku i osvětlení a současně oznámilo, že po sezóně plánuje výměnu chladící desky.

Pracoval na střeše a spadl z výšky sedmi metrů. Muž krvácel z hlavy a vážně si poranil nohu

Včera 9:15 | Čeladná | Anna Břenková

Spadl z výšky okolo sedmi metrů při práci na střeše. Muž utrpěl krvácející zranění hlavy a vážně si zranil nohu. Byl letecky transportován do ostravské Fakultní nemocnice.

Vánoční kluziště v centru Ostravy opět těší bruslaře

Včera 14:18 | Ostrava-Centrum | Andrea Holeszová

Rozsvícením stromu na Masarykově náměstí odstartovaly Ostravské Vánoce. Ty probíhají tradičně na čtyřech scénách, a jednou z neoblíbenějších je scéna vánočního kluziště.

Ostrava bude příští rok hospodařit s částkou téměř 16 miliard korun

4. prosince 2025 14:24 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava má rozpočet na příští rok. Hospodařit bude s částkou téměř 16 miliard korun. Jde o jeden z nejvyšších rozpočtů v historii města. Přibližně třetina všech peněz půjde na investice. Od koncertního sálu přes projekt Nových Bazalů, ale i výstavbu nových bytů.

Několikrát okradl seniorku a její dceru na vozíku, pak obě ženy násilně napadl

4. prosince 2025 11:45 | Ostrava-město | Anna Břenková

Muž zneužil důvěry ženy na vozíku a hrál si na jejího přítele. Přitom z bytu, kde žila se svou starší matkou, kradl peníze. Pak zorganizoval další akci – jeho komplic se vydával za policistu a z bytu společně s další ženou vzali cennosti. Zločinec se ještě vrátil, opět kradl a obě ženy násilně napadl. Kriminalisté v Ostravě obvinili tři osoby. Hlavnímu pachateli hrozí až deset let.

Městská policie učí seniory rozpoznávat online podvody

4. prosince 2025 16:55 | Havířov | Bára Kelnerová

Podvodníci stále hledají nové způsoby, jak se dostat k penězům důvěřivých lidí. Havířovská městská policie proto uspořádala sérii preventivních workshopů, které mají starší občany naučit, jak podvod rozpoznat.

Přibyly další kontejnery ukryté pod zemí

Včera 13:00 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Ve městě přibyly další stanoviště s polopodzemními kontejnery. Místa jsou esteticky vzhlednější a nádoby pojmou větší objem odpadu.

Nový rondel s autobusovým terminálem už je průjezdný

4. prosince 2025 13:16 | Rychvald | Libor Běčák

Problémovou křižovatku mezi Rychvaldem, Bohumínem a Dolní Lutyní nahradil kruhový objezd. Ten vyřešil nejen klasické křížení silnic, ale především autobusové zastávky. Ty byly totiž původně přímo v křižovatce, což nebylo příliš bezpečné.

Bývalý pacient přišel poděkovat posádce, která mu zachránila život

4. prosince 2025 10:46 | Havířov | Anna Břenková

Práce záchranářů má velký smysl. Každý den bojují o životy lidí. V Havířově se setkali s mužem, který je toho důkazem. V červnu ho postihla mozková mrtvice. Díky okamžité pomoci posádky přežil a přišel osobně poděkovat na jejich základnu.

Slavnostní atmosféra, desítky vystavených děl. Hejtman MSK ocenil talent hendikepovaných umělců

Včera 11:06 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová

Hejtman Moravskoslezského kraje rozdal ceny hendikepovaným umělcům, které jsou udělovány u příležitosti Mezinárodního dne zdravotně postižených. Letos zvítězil Stanislav Ryšánek z Havířova se svou sérií obrázků Krása českých vesnic v různých ročních obdobích. Oceněni byli také tvůrci kovové mozaiky, olejomalby či díla z keramiky.

Majitel Beats for Love rozjíždí ve Frýdku-Místku unikátní centrum

Včera 9:09 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal

Ve Frýdku-Místku vyroste jedno z nejvýraznějších kulturních a komunitních center v MS kraji. Vzniká v areálu bývalé textilní továrny dosud známé pod názvem Přádelna bratří Neumannů. Aktuální název je nyní Nová Osmička.

Konference Dejme dětem rodinu řešila témata náhradní rodinné péče

4. prosince 2025 10:28 | Celý MS kraj | Andrea Holeszová

Na Obchodní akademii v Moravské Ostravě se již po třinácté konala konference Dejme dětem rodinu. Jejím záměrem je otevírat aktuální témata v oblasti náhradní rodinné péče. Moravskoslezský kraj se v oblasti řešení této problematiky řadí mezi nejlepší v republice.

Únik na dani za čtvrt milionu. Celníci zabavili náklad kamionu s dvěma tisíci litry alkoholu

4. prosince 2025 9:30 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Neměl doklady o zaplacení daně. Řidič kamionu převážel více než dva tisíce litrů alkoholu. Vezl likéry z Litvy do Itálie. Při kontrole dvakrát uvedl falešný kód přepravy. Alkohol zajistili ostravští celníci. V případě prodeje by únik na dani přesáhl čtvrt milionu korun.

Hosté ve studiu: Vindy Šmehlík Krejčí, moderátorka a ředitelka The ŽENY

3. prosince 2025 20:35 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Summit The ženy: prostor pro odvahu a nové začátky

Hosté ve studiu: Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy

3. prosince 2025 17:30 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková

Opava má parkování rozděleno do tří kategorií

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná
Vydáno 12. května 2024 15:56, Celý MS kraj, Libor Běčák
Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”

Své vysvětlení k důvodům zřízení třímetrového úseku pro cyklisty podal i autor opatření. 

Josef Laža, dopravní inženýr, Městský ateliér prostorového plánování a architektury: "Protože šířkové poměry vozovky ani chodníku ul. Těžařská neumožňovaly vyvést cyklistu do přidruženého prostoru dříve, bylo navrženo, že cyklista pojede až k přechodu pro chodce, kde mu bude umožněno legálně vyjet na chodník. Z něj pak dále bude moci přejet do pěší zóny po nově vyznačených světelně řízených sdružených přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty vč. společné stezky uprostřed. Křížení ul. Těžařská vyžadovalo vedle doplnění dopravního značení nákladnější změnu signálního plánu světelné signalizace a výměnu návěstidel. Bohužel vzhledem k různým okolnostem k dotažení tohoto opatření již nedošlo a změna je aktuálně uvedena jako jedno z opatření v připravovaném Akčním plánu ke Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě."

Třímetrový úsek byl tedy původně zřízen proto, aby v něm mohl cyklista po sjetí ze silnice vyčkat na zelenou pro přejetí vozovky. Protože jsou semafory drahé, musí z kola seskočit a přechod přejít pěšky, aby na druhé straně mohl pokračovat v jízdě. 

Autoři rovněž argumentují silničním zákonem, který zakazuje řidiči, a tedy i cyklistovi, zastavit na přechodu pro chodce a také před ním ve vzdálenosti kratší než 5 metrů. Úředníci si v tomto případě vykládají zákon skutečně velmi striktně. Přestože by cyklista skutečně neměl zastavit zakázané vzdálenosti, může tak učinit bez potíží u obrubníku i oněch 5 metrů před přechodem, nebo těsně za ním a ve chvíli, kdy z kola sesedne, již není řidičem, ale chodcem. Je však možné, že město Ostrava bude bezpečné třímetrové prostory pro cyklisty vytvářet před každým přechodem pro chodce a přejezdy pro cyklisty a tím by se chvályhodně zasadilo o bezpečnější cyklodopravu. Dá se předpokládat, že by si na taková místa cyklisté časem zvykli. 

Ať je však důvod zřízení jakýkoli, Ostrava má ve svém rejstříku další rekord, který se jiným obcím a městům bude jen těžko překonávat.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000043010/nejkratsi-stezka-pro-chodce-a-cyklisty-je-v-ostrave-meri-jen-3-metry-a-je-uplne-zbytecna