Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná

Celý MS kraj |

Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”

Své vysvětlení k důvodům zřízení třímetrového úseku pro cyklisty podal i autor opatření. 

Josef Laža, dopravní inženýr, Městský ateliér prostorového plánování a architektury: "Protože šířkové poměry vozovky ani chodníku ul. Těžařská neumožňovaly vyvést cyklistu do přidruženého prostoru dříve, bylo navrženo, že cyklista pojede až k přechodu pro chodce, kde mu bude umožněno legálně vyjet na chodník. Z něj pak dále bude moci přejet do pěší zóny po nově vyznačených světelně řízených sdružených přechodech pro chodce a přejezdech pro cyklisty vč. společné stezky uprostřed. Křížení ul. Těžařská vyžadovalo vedle doplnění dopravního značení nákladnější změnu signálního plánu světelné signalizace a výměnu návěstidel. Bohužel vzhledem k různým okolnostem k dotažení tohoto opatření již nedošlo a změna je aktuálně uvedena jako jedno z opatření v připravovaném Akčním plánu ke Koncepci cyklistické dopravy v Ostravě."

Třímetrový úsek byl tedy původně zřízen proto, aby v něm mohl cyklista po sjetí ze silnice vyčkat na zelenou pro přejetí vozovky. Protože jsou semafory drahé, musí z kola seskočit a přechod přejít pěšky, aby na druhé straně mohl pokračovat v jízdě. 

Autoři rovněž argumentují silničním zákonem, který zakazuje řidiči, a tedy i cyklistovi, zastavit na přechodu pro chodce a také před ním ve vzdálenosti kratší než 5 metrů. Úředníci si v tomto případě vykládají zákon skutečně velmi striktně. Přestože by cyklista skutečně neměl zastavit zakázané vzdálenosti, může tak učinit bez potíží u obrubníku i oněch 5 metrů před přechodem, nebo těsně za ním a ve chvíli, kdy z kola sesedne, již není řidičem, ale chodcem. Je však možné, že město Ostrava bude bezpečné třímetrové prostory pro cyklisty vytvářet před každým přechodem pro chodce a přejezdy pro cyklisty a tím by se chvályhodně zasadilo o bezpečnější cyklodopravu. Dá se předpokládat, že by si na taková místa cyklisté časem zvykli. 

Ať je však důvod zřízení jakýkoli, Ostrava má ve svém rejstříku další rekord, který se jiným obcím a městům bude jen těžko překonávat.

Nahlásit chybu


K tématu

Slezskoostravské fotbalové derby skončilo v Koblově rekordním výsledkem

12. září 2023 17:00 | Ostrava-Slezská Ostrava | Petr Kůdela

Své napětí a bouřlivou atmosféru nemívají u nás pouze utkání v nejvyšších fotbalových ligách, ale i obyčejné zápasy mezi dvěma vesnicemi. Tentokrát šlo o tradiční rivaly ze Slezské Ostravy – TJ Sokol Koblov a Jiskru Hrušov – a ostravský městský přebor.

Na hokejovém utkání mládeže ve Frýdku-Místku padl český divácký rekord

V hale Polárka ve Frýdku-Místku padl český divácký rekord. Zajistili ho fanoušci žáků 9. tříd, kteří bojují o postup do extraligy mládeže. Na utkání Frýdku-Místku s Havířovem přišlo 2 447 diváků. Domácí sice prohráli, ale stále jsou v rámci soutěže v boji o extraligu.

Vagonářské muzeum láká na obrazy a rekordní Nekonečný vlak

27. července 2023 9:39 | Studénka | Petra Dorazilová

Na hlavní turistickou sezonu připravilo Vagonářské muzeum ve Studénce ke svým stálým expozicím několik dalších zajímavostí. Cesta do výstavních prostor rozkvetla díky květinovým obrazům. Uvnitř zaparkoval i Nekonečný vlak.


Ostrava bude mít nové divadlo ve Vítkovicích. Město už pro budovu schválilo prodej pozemků

Ostrava bude mít nové divadlo. Unikátní projekt herce Alberta Čuby navazuje na jeho úspěšné Divadlo Mír a bude to v podstatě další scéna v těsné blízkosti současného divadla ve Vítkovicích. Město už schválilo prodej pozemku, kde je dnes parkoviště.

Kanonáda Baníku v Konferenční lize nadchla přes 13 tisíc fanoušků

Fotbalisté Baníku Ostrava se po 14 letech představili v evropském poháru. Ve druhém předkole Konferenční ligy smetli doma arménské Urartu 5:1 a udělali tak rázný krok k postupu do další fáze soutěže.

Studénka plánuje přidat desítky nových parkovacích míst

Studénka pracuje na tvorbě studie parkování ve městě. V ideálním případě by tu mohlo přibýt 180 odstavných míst. Na realizaci všech by byla potřeba částka zhruba 20 milionů korun.

Dopravní policista z Karviné se ve volném čase stává známým saxofonistou

25. července 2024 20:26 | Karviná | Monika Danková | Regionální zprávy POLAR

Teď vás seznámíme s karvinským dopravním policistou, který svůj život nedávno obohatil novým koníčkem a to hře na saxofon. Ve volném čase hraje známé skladby na různých místech v naší zemi i za hranicemi a naplňuje tak svůj život nevšední zážitky.

Orlovský Gulášfest přilákal stovky návštěvníků

V letošním ročníku se jednalo o rekordní počet přihlášených kuchařů, a to nejen z Orlové. Pětičlenná porota měla nelehký úkol, ale nakonec zvítězil fazolový guláš s uzeným masem.

Letošní sezona na letním koupališti v Porubě je zatím slabší. Může za to nestálé počasí

25. července 2024 17:50 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Tropické teploty lákají k vodě. V Porubě si lidé mohou bezpečně zaplavat na letním koupališti, které nabízí i jiné sportovní vyžití jako plážový volejbal, ping pong nebo badminton.

Zastávka Jana Šoupala má novou image. Pro velký úspěch projdou opravou i další zděné zastávky v Porubě

25. července 2024 15:44 | Ostrava-Poruba | Yvona Fajtová | Expres Ostrava-Poruba

Původní zděné autobusové zastávky v Porubě jsou po letech v neutěšeném stavu. Postupně proto projdou revitalizací. První z nich, která se změnila v umělecké dílo, je zastávka Jana Šoupala.

Při shodě hlasů určili vítěze letošních občanských projektů radní

Participativní rozpočet na letošní rok zná své vítěze. Rozhodovala o nich až druhá veřejná anketa. Respektive, vzhledem k naprosté shodě hlasů, nakonec musela vyřknout definitivní verdikt rada města.

Ostravskou městskou policii posílili nováčci. Bezpečnost ve městě se stále zlepšuje

25. července 2024 10:48 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

V Ostravě bude zase o trochu bezpečněji. Do rukou primátora Jana Dohnala složilo slib 13 nových městských policistů, kteří okamžitě nastupují na služebny po celém městě. Své úkoly ale samozřejmě budou plnit především přímo v ulicích.

Lidé opět obdivují květinovou louku před havířovskou nemocnicí

25. července 2024 12:00 | Havířov | Bára Kelnerová | Regionální zprávy POLAR

Nemocnice v Havířově i v letošním roce nechala před hlavním vstupem vysadit květinovou louku. Ta hraje doslova všemi barvami a nečekaně na ní vykvetly i slunečnice.

Cyklistická Czech Tour zahájila hromadným dojezdem na Masarykově náměstí

Největší etapový závod cyklistů na českém území Czech Tour zahájila čtvrteční etapa mezi Prostějovem a Ostravou. Ta po hromadném spurtu na kostkách Masarykova náměstí skončila triumfem Američana Luka Lampertiho. Neztratili se ale ani čeští jezdci.

Bezmála 100 metrů vysoká věž Dolu Lazy je připravena k odstřelu

25. července 2024 11:26 | Celý MS kraj | Libor Běčák

V sobotu v 10 hodin by se podle všech předpokladů měla poroučet k zemi betonová skipová věž bývalého Dolu Lazy v Orlové. V okolí už jsou připravené plochy, ze kterých bude moci odstřel sledovat i veřejnost.

Na opevnění Velká Šance připomněli historii ochrany hranic Slezska a pokřtili knihu

24. července 2024 17:47 | Celý MS kraj | Libor Běčák | Beskydský expres

Velká sláva se konala na hraničním opevnění Velká šance v Mostech u Jablunkova. Se svými vojsky se tam setkali těšínský kníže Adam Václav a uherský velmož Juraj Thurzo.

Hosté ve studiu: Alexandra Alvarová, novinářka a fotografka

24. července 2024 14:06 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková | Host dne

A. Alvarová: Dezinformace jsou miliardový byznys

Muže v Beskydech pobodal sršeň, s těžkou alergickou reakcí byl letecky přepraven do nemocnice

24. července 2024 10:12 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

V úterý 23. července dopoledne zasahovaly týmy zdravotnické záchranné služby v Beskydech u vážně ohroženého pacienta. Před devátou hodinou přijali operátoři informaci o muži pobodaném sršněm pod vrcholem Ondřejníku nedaleko obce Pstruží na Frýdecko-Místecku.

Návštěvníky hradu Sovinec děsily strašidelné bestie vylézající ze sklepení

22. července 2024 12:36 | Celý MS kraj | Bára Kelnerová | Kulturní okénko

Doslova děsivý víkend čekal na návštěvníky hradu Sovinec. Ze sklepení a dalších zákoutí totiž vylézaly všelijaké strašidelné bestie.

Nejkratší stezka pro chodce a cyklisty je v Ostravě, měří jen 3 metry a je úplně zbytečná
Vydáno 12. května 2024 15:56, Celý MS kraj, Libor Běčák
Draze, zbytečně, ale rekord to je. Nejkratší vyhrazenou stezku mohou chodci a cyklisté využít přímo v centru Ostravy. Bohužel, zřízena byla zcela zbytečně, byť se její autoři a také schvalující policisté snaží její existenci jakkoli zdůvodnit.

Stezka pro chodce, na kterou s posvěcením dopravního značení mohou vjet i cyklisté, se nachází v sousedství OC Nová Karolina, tedy v samotném centru Ostravy. Její délka činí přesně 3 metry a kniha rekordů kratší úsek vyhrazený pro chodce a cyklisty v České republice skutečně nezná.

Luboš Rafaj, agentura Dobrý den: “Kratší stezku naše databanka neeviduje.”

Velmi zajímavá je historie rekordně krátké stezky. Zdá se, že tentokrát hlasitě zařehtal ostravský úřední šiml v erbu města. Místo, aby úředníci i policisté, kteří umístění dvou dopravních značek schválili, přiznali, že vytvořili paskvil s puncem nechtěného rekordu, vymýšlejí důvody, jak své rozhodnutí obhájit. Jako hlavním důvod přitom uvádějí samozřejmě bezpečnost. Mají totiž preventivně za to, že cyklista neumí na kolo nasednout, nebo z něj sesednout bezpečně jinde, než právě na chodníku. A právě proto tam vytvořili vyhrazený prostor pro nasedání a sesedání. Patrně jediný v zemi. 

Vyjádření krajských dopravních policistů pro TV Polar tlumočila jejich mluvčí.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “Opatření, které spočívá v umístění svislých dopravních značek, je z důvodu bezpečnosti, jelikož cyklisté nemají jinou možnost, jak se dostat k OC Nová Karolína. Tím, že zákon 361/2000Sb. v § 53 odst. 2 uvádí, že jiní účastníci provozu na pozemní komunikaci, než chodci nesmějí chodníku nebo stezky pro chodce užívat, tak jim toto bylo v rámci místní úpravy umožněno. Uvedené opatření zaručuje situaci, kdy cyklista přijede po ulici 28. října (Frýdlantské mosty) a bezpečně sjede z komunikace do prostoru vymezeného svislou dopravní značkou a dále pak bezpečně přejde komunikaci po přechodu pro chodce – musí přejít, nemůže jet na kole, jelikož tam není přejezd pro cyklisty.”

Značky tak podle policistů vytvořily na chodníku jakési depo, kde v oněch třech metrech může cyklista z kola seskočit, pak počkat na zelenou, aby mohl s kolem či koloběžkou přejít už jako chodec přes přechod.

V návaznosti na toto vysvětlení se dá předpokládat, že v zájmu zvýšení bezpečnosti cyklistů budou po celé zemi vznikat další podobná místa, kde dopravní značení cyklisty vyvede na chodníky, aby nemuseli ze svých bicyklů seskakovat u kraje vozovky, kde si přece jen mohou pravou nohu opřít o vyvýšený obrubník. 

Mnohem zajímavější však je policejní vysvětlení, jak si má cyklista počínat v opačném směru.

Eva Michalíková, mluvčí Policie ČR MSK: “V případě, že osoba vede jízdní kolo od OC Karolína, přejde přes přechod pro chodce do vyznačeného prostoru svislými značkami, tak v tomto prostoru může nasednout na kolo, zde se může bezpečně přesvědčit, že směrem od 28. října nepřijíždí žádné vozidlo a může vjet na komunikaci a pokračovat po směru jízdy ulice Těžařská k ulici K Trojhalí. Je zapotřebí uvést, že daný prostor slouží jako bezpečný prostor pro cyklisty, kteří nemají jinou možnost napojení na ulici Těžařská.”

Toto vysvětlení již přímo potvrzuje předpojatou policejní obavu z toho, že cyklisté neumí nasedat na svá kola. Aby tedy byla zajištěna jejich bezpečnost, vymysleli městští urbanisté a policisté dokonalý postup, při kterém se bezpečnost cyklistů rapidně zvyšuje. Přechod pro chodce samozřejmě překonají tak, že své kolo vedou vedle sebe. Na jeho konci však nezatočí vlevo, aby klasicky u obrubníku na bicykl nasedli a odjeli. Naopak, bezpečnější je pro ně podle expertů odbočit vpravo do vyhrazeného prostoru mezi dvě dopravní značky, tam své kolo otočit, následně ideálně po nasazení ochranné přilby, rutinním zkontrolování činnosti obou brzd, pohledovou kontrolou čistoty odrazek a doporučeným přidržením za libovolnou značku nasednout na kolo, a zejména pak s nutným opatrným ohlédnutím za sebe, zda nepřijíždí zezadu auto, se rozjet z chodníku do vozovky a dále pokračovat po Těžařské ulici.

Nejkratší pěší a cyklistická stezka se nachází na území obvodu Moravská Ostrava a Přívoz. Jejím autorem má být cyklokoordinátor, který by měl mít nejlepší přehled o potřebách cyklistů ve velkoměstě.

Barbora Lupečková, mluvčí městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz: “Svislé značení je na chodníku a je naše. Souvisí s ním i vodorovné na vozovce, které je ve správě OKas. Jde o to, že cyklista jedoucí v cyklopruhu na 28.října z Frýdlantských mostů sjíždí rampou na Těžařskou. Vodorovná šipka na vozovce ho směřuje na chodník do prostoru mezi značkami, kde má sesednout a jít dál pěšky přes přechod do pěší zóny na Nové Karolině. Vzniklo to v roce 2022, navrhovali a realizovali to OKas na popud cyklokoordinátora MAPPA. Dopravní inspektorát značení odsouhlasil a je to řádně povoleno SSÚ. V době vzniku cyklopruhu na ulici 28.říjnu až do Poruby, nikdo bohužel lepší řešení nevymyslel.”