Hodina angličtiny ve třetí třídě¨opavské Základní školy Tomáše Garriqua Masaryka začíná netradičně: děti si rozloží na zem herní plány se slovíčky a k tomu dostanou malého robota ve tvaru včelky. Kromě toho, že si děti budou opakovat slovíčka, naučí se i programovat. Robovčelu musí nastavit tak, aby správně našla k českým výrazům ty anglické.
Práce s technikou je pro tyto děti samozřejmostí. Programování se teď učí už od první třídy. Samozřejmě hravou formou. Uplatnit jej mohou učitelé snad ve všech předmětech. Nejvíce se to daří v angličtině, matematice či prvouce.
„Učíme děti přemýšlet, myslet, používat kroky směrem dopředu. Učíme je pracovat s chybou. Nehroutí se z toho, že včelka nedojede, ale jsou a zkusí to znovu,“ říká učitelka Petra Černínová.
Když nejmladší děti zvládnou práci s robovčelou, mohou se posunout dál. Ve čtvrté a páté třídě pracují se speciálními stavebnicemi. Jejich součástí je také tablet, na kterém tvoří program pro robota, kterého sestavili.
„Začali jsme se zaváděním robotiky na vyšším stupni a postupně jdeme níž a níž, protože tam to má větší efekt pro ty děti,“popisuje Libuše Kovářová, která na škole výuku robotiky zaváděla.
Mnoho dětí totiž už před nástupem do školy techniku výborně ovládá, a tak by možná bylo škoda toho nevyužít. Proto se v opavské ZŠ T. G. Masaryka rozhodli začít výukou programování formou hry už od první třídy. Na prvním stupni jsou hodiny robotiky povinné. Od šesté třídy se jí pak mohou žáci věnovat v rámci kroužku