Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Jak se dělá opera ve Slezském divadle

Slezské divadlo pozvalo do hlediště školáky, aby se dozvěděli, jak vzniká opera. Autorský výchovně – vzdělávací pořad z pera zdejšího pěvce Evžena Trupara vysvětluje, jak složitá je cesta od zkoušky k premiéře, a také poodhaluje tajemství divadelního zákulisí.

Autor a také hlavní protagonista pořadu Evžen Trupar přemýšlel několik let snil o tom, jak by co nejsrozumitelněji přiblížil svůj milovaný žánr - operu, mladému publiku.

Pořad s názvem „Jak se dělá opera“ teď mohli shlédnout v premiéře opavští školáci. Na pomoc přispěchali hudební velikáni, Leoš Janáček, Antonín Dvořák či Bedřich Smetana.

Děti se zde dozvědí více o vážné hudbě, která tuto generaci příliš neoslovuje. Proto na jevišti není nouze o vtip i nejrůznější zajímavosti. Malí diváci mohou být svědky toho, jak vzniká operní představení, a jak strastiplnou cestu musí urazit od první zkoušky až k premiéře. Zcela zásadní roli zde hraje korepetitor.

„V období, kdy zpěváci pracují s režisérem, tak se korepetitor stane jakýmsi suplováním orchestru. Sedí na jevištních zkouškách, hraje celou skladbu, nebo opus tak, jak jej skladatel složil,“ přiblížila nám svoji práci korepetitorka Slezského divadla Libuše Vondráčková.

Děti se také mohly dozvědět leccos zajímavého z divadelního zákulisí. Tentokrát se netradičně na jevišti objevili lidé, které běžný divák neuvidí. Třeba kulisáci, vlásenkářka nebo inspicient – ten je pro divadlo zcela zásadní osobou.

„Volá herce, sbor, herce, orchestr, balet. Zvedá oponu, dává světla, dává zvuk, projekce, točny… všechno co je potřeba na tom představení záleží na inspicientovi,“ vyjmenovává Marta Vaňkátová, která dohlíží nad každým představením ve Slezském divadle.

Účinkující čekali na reakce publika s napětím: „My jsme se báli mobilů, nepříjemného hlučení na školních představení, jak bývá, ale nic se z toho nestalo,“ usmívá se autor scénáře Evžen Trupar.

Možná, že v mnohých malých divácích, teď klasická hudba zasela touhu poznat ji mnohem více.

Nahlásit chybu


K tématu




KOKEŠ Steel Group s.r.o. - pracoviště Háj ve Slezsku
Háj ve Slezsku
od 40 000 do 50 000 Kč/měsíc

Detail

René Exner - Opava
Opava
od 35 000 Kč/měsíc

Detail

Česká distribuční k.s. - okres Opava
Opava
od 4 725 do 8 650 Kč/měsíc

Detail
Jak se dělá opera ve Slezském divadle
Vydáno 17. dubna 2019 15:11, Opava, Katka Geryková
Slezské divadlo pozvalo do hlediště školáky, aby se dozvěděli, jak vzniká opera. Autorský výchovně – vzdělávací pořad z pera zdejšího pěvce Evžena Trupara vysvětluje, jak složitá je cesta od zkoušky k premiéře, a také poodhaluje tajemství divadelního zákulisí.

Autor a také hlavní protagonista pořadu Evžen Trupar přemýšlel několik let snil o tom, jak by co nejsrozumitelněji přiblížil svůj milovaný žánr - operu, mladému publiku.

Pořad s názvem „Jak se dělá opera“ teď mohli shlédnout v premiéře opavští školáci. Na pomoc přispěchali hudební velikáni, Leoš Janáček, Antonín Dvořák či Bedřich Smetana.

Děti se zde dozvědí více o vážné hudbě, která tuto generaci příliš neoslovuje. Proto na jevišti není nouze o vtip i nejrůznější zajímavosti. Malí diváci mohou být svědky toho, jak vzniká operní představení, a jak strastiplnou cestu musí urazit od první zkoušky až k premiéře. Zcela zásadní roli zde hraje korepetitor.

„V období, kdy zpěváci pracují s režisérem, tak se korepetitor stane jakýmsi suplováním orchestru. Sedí na jevištních zkouškách, hraje celou skladbu, nebo opus tak, jak jej skladatel složil,“ přiblížila nám svoji práci korepetitorka Slezského divadla Libuše Vondráčková.

Děti se také mohly dozvědět leccos zajímavého z divadelního zákulisí. Tentokrát se netradičně na jevišti objevili lidé, které běžný divák neuvidí. Třeba kulisáci, vlásenkářka nebo inspicient – ten je pro divadlo zcela zásadní osobou.

„Volá herce, sbor, herce, orchestr, balet. Zvedá oponu, dává světla, dává zvuk, projekce, točny… všechno co je potřeba na tom představení záleží na inspicientovi,“ vyjmenovává Marta Vaňkátová, která dohlíží nad každým představením ve Slezském divadle.

Účinkující čekali na reakce publika s napětím: „My jsme se báli mobilů, nepříjemného hlučení na školních představení, jak bývá, ale nic se z toho nestalo,“ usmívá se autor scénáře Evžen Trupar.

Možná, že v mnohých malých divácích, teď klasická hudba zasela touhu poznat ji mnohem více.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/opavsko/opava/11000015874/jak-se-dela-opera-ve-slezskem-divadle