Fyzikální ústav získal po třiceti letech samostatnost

• Opava,

V rámci Slezské univerzity se vydělilo nové pracoviště - Fyzikální ústav. Jeho ředitelem se nedávno stal profesor teoretické fyziky a astrofyziky Zdeněk Stuchlík. Zdejší odborníci se specializují na problematiku gravitace a černých děr a spolupracují se středisky světového výzkumu.

Zdeněk Stuchlík je jedním ze zakladatelů Slezské univerzity. A tak bylo jasné, že obory teoretická fyzika a astrofyzika se stanou pro nově vzniklou vysokou školu stěžejními. Během tří desetiletí se zdejší odborníci stali nedílnou součástí světového výzkumu a spolupracovníky mnoha významných pracovišť.

„Jmenujme např. Harvard University, kde jsme navázání na event horizont teleskop, který fotografuje černé díry. Podobně jsme navázáni na pracoviště v Bonnu, kde je druhé centrum pro vyhodnocování těchto výsledků,“ uvádí nově jmenovaný ředitel.

Zdejší výzkumy se týkají především problematiky gravitace a černých děr. V doktorandském studiu univerzita hostí odborníky třeba z Uzbekistánu, Ukrajiny či Ruska.

„Kromě toho, že jsem posluchačem doktorandského studia, jsem také na Slezské univerzita zaměstnán a věnuji se výzkumu,“ říká jeden z posluchačů Dimitrij Ovchinnikov z Uzbekistánu.

Fyzikální ústav se může pyšnit špičkovým vybavením. Má vlastní astronomickou observatoř, která byla dokončena před třemi lety. Na podzim loňského roku byla otevřena sférická projekce, která umožňuje studentům naučit se orientovat ve Vesmíru.

„Je to pokročilejší výuková pomůcka určená studentům univerzity. Jsme tady ale schopni promítat projekce jak pro školy, tak i pro veřejnost,“ sdělil pedagog Tomáš Gráf.

Fyzikální ústav se v rámci Slezské univerzity vyčlenil na začátku roku. Nyní má 150 studentů, kterým se věnuje 25 pedagogů.

SHF Hudební výlety - Eben: Labyrint světa a ráj srdce