Éru městské dopravy v Opavě zahájila v roce 1905 tramvajová doprava. Později převzaly otěže trolejbusy a autobusy. Ty dnes přepraví cestující na 26 linkách, které křižují město dvěma stovkami kilometrů. Průzkum zhodnotí, jak na tom nyní s veřejnou dopravou slezská metropole je.
Pavel Gebauer, ředitel Městského dopravního podniku Opava: „Vznikají satelitní obytné zóny, průmyslové zóny. Město se neustále vyvíjí. A je třeba upravit tyto potřeby u MHD.“
Průzkum má za úkol zjistit, např. jak jsou cestující spokojeni s četností spojů, zda vozy zajíždí rovnoměrně do všech částí města, jestli Opavanům nechybí začlenění do krajského systému s jednotným jízdným nebo zda je ve městě dostatečný počet zastávek.
Michal Jedlička (KDU-ČSL), náměstek primátora Opavy: „Chceme obsloužit části, kde momentálně doprava nejezdí. A zda z toho vyplyne i přetrasování či úspora času, že autobusy budou jezdit méně, je to možné. Ale není to priorita této optimalizace.“
Jednotlivé trasy by mohly být prodlouženy díky parciálním trolejbusům, které mohou část své trasy jen mimo troleje. Desítka jich křižuje Opavu už druhým rokem.
Linky hromadné dopravy přepraví ročně zhruba 9 milionů lidí. Jejich počet v posledních letech ale mírně klesá. Průzkum by měl dát také odpověď na to, jak cestující v MHD
Petr Šlegr, ředitel Centra pro efektivní dopravu: Určitě by šlo lépe garantovat přestupy a návaznosti mezi linkami. A zamyslet se nad linkovým vedením – zda některé oblasti nepropojit přímou linkou.“
Projekt také nastíní, jak ušetřit. Ztráta dopravního podniku kvůli koronavirové krizi totiž činí asi 10 milionů korun. A vypadá to, že se teď lidé budou zpět do vozů vracet jen pozvolna.