Půl roku zavřené školy, online výuka a život omezený na obrazovku počítače, chybějící sdílení svých pocitů s vrstevníky. Tak vypadal život školou povinných v loňském roce. Domácí izolace možná zpočátku představovala příjemnou změnu bez povinností. Časem ale byla na obtíž.
Ne každý zvládl toto období projít bez následků. Před koncem loňského školního roku se do lavic mnohdy vrátili úplně jiní studenti a žáci. A podle odhadů učitelů až polovina z nich nebyla v psychické pohodě. Objevily se úzkosti, deprese nebo sociální fobie.
V rámci přednáškového Dne D se proto na Slezském gymnáziu věnovali duševnímu zdraví. Téma si studenti zvolili sami. A přizvali si odborníky. Z přednášek se dozvěděli o nejrůznějších duševních onemocněních, jak se projevují a také jak se léčí. Kdy a jak vyhledat pomoc psychologa. A slyšeli doporučení, jak je řešit a také jak jim předcházet.
Mnohé se studenti dověděli také o nejrůznějších způsobech relaxace, která je účinnou prevencí duševních onemocnění. Klid mohli najít třeba ve skládání origami nebo poslechu hudby. Lektorka jógy zase připomněla důležitost správného dýchání, které si mohl každý vyzkoušet také v praxi.
Jedna z učeben se změnila na výtvarný ateliér. Studenti se tady seznámili s arteterapií. Po krátkém úvodu se pustili do práce. Mohli ztvárnit své momentální pocity s pomocí hlíny či barev.
Do práce se mohl pustit každý. Přitom vůbec nebylo důležité, zda má výtvarné nadaní.
Studenti a pedagogové, kteří přednášky Dne duševního zdraví připravili, teď zpracují jednotlivá témata do metodické příručky s pracovními listy, která může sloužit jako návod, jak vnést toto téma do škol.