Ročně se takto z ulic Ostravy odstraní zhruba čtyři tisíce tun prachu a špíny.
Miroslav Svozil, náměstek primátora Ostravy pro dopravu: "Od dubna navíc začíná speciální, pravidelné nadlimitní čištění silnic první až třetí třídy, jehož cílem je snížení prašnosti a zlepšení ovzduší v Ostravě. Město za tuto činnost letos Ostravským komunikacím zaplatí zhruba 14 milionů korun bez DPH."
Poprvé se letos technika Ostravských komunikací vydala na „očistnou misi“ 4. února, kdy stihla zbavit smetků všechny místní komunikace v majetku města Ostravy. Od 9. února přibyly trasy Správy silnic Moravskoslezského kraje. Přibližně od poloviny března se tyto komunikace čistí opakovaně.
Daniel Lyčka, ředitel Ostravských komunikací: "Kromě toho pracujeme i pro ŘSD. V únoru proběhlo vyčištění zastavěných oblastí, např. ulice 17. listopadu, Hlučínské, Plzeňské a Rudné v úseku Plzeňská – Místecká. Nyní už navazuje úklid všech komunikací ŘSD v katastru Ostravy."
Na silnicích mohou řidiči potkávat osm samosběrných a čtyři kropicí vozidla.
Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: "Prach, špína odpadající z aut a drobný odpad se z ulic nesmývá do kanalizace, ale sbírají ho zmíněné samosběrné zametací vozy. Jejich velké zásobníky špínu přepravují k pozdější likvidaci. Samosběrné a kropicí vozy vyjíždějí denně ve třísměnném provozu. Zametají zkrápěné smetky, které se později v areálu Ostravských komunikací vysuší a po té je zlikviduje autorizovaná firma pro nakládání s odpady."
Samosběrné vozy vyjíždějí také v mimořádných situacích - po haváriích a poruchách vozidel, kdy hrozí, že by došlo ke snížení protismykových vlastností vozovky, nebo při vzniku nebezpečí ekologických škod. V létě je běžné, že Ostravské komunikace kropicími vozidly také zvlhčují vzduch.