Podvodníci mají stále důmyslnější taktiky, jak snadno vyděsit a zmanipulovat důvěřivé lidí. V Ostravě takto byli teď podvedeni dva mladí muži. V prvním případě přijal teprve 20letý mladík telefon od údajného pracovníka banky, který mu tvrdil, že mladík zmeškal osobní schůzku v bance, která měla být navazující na schůzku předchozího dne.
Následoval další hovor, tentokrát už z údajné banky, kde má mladík vedený účet. Muž na telefonu mladíkovi tvrdil, že se stal obětí podvodníka a po celou dobu hovoru na něj naléhal, aby si vzal co nejvyšší možný úvěr, aby náhodou nedošlo k dalšímu zneužití. Mladík bohužel poslechl a šel do banky v ostravském nákupním centru, kde si sjednal úvěr ve výši 566 tisíc korun. Po celou dobu měl přitom na telefonu tajně údajného volajícího, který mu zřejmě tvrdil, že ho chtěl podvést někdo z banky a tak nesmí nikomu říct, proč si úvěr bere, aby údajného podvodníka neodhalil. Následně přišla další manipulativní historka.
Tady mohl mladík ještě celou situaci zachránit, ale podvodníci si nechtěli nechat ujít přes půl milionu korun a vymysleli další lest. Nasadili na něj na telefonátu údajného policistu s vysokou hodností.
Při vkládání takového velkého objemu peněz začalo být mladíkovi zřejmě něco podezřelé a tak se zastavil a zbylé peníze z úvěru už do bitcoinmatu nevložil. Raději rovnou zamířil na policejní služebnu, kde ohlásil, co se mu stalo. Policisté mu potvrdili, že se stal obětí podvodu.
Druhý případ měl podobný modus operandi. Tentokrát podvodník kontaktoval 28letého muže, kterému tvrdil, že je zaměstnancem České národní banky a jeho účet byl napaden hackery a platební karta byla zavirovaná.
Bohužel si do telefonu během hovoru s podvodníkem nainstaloval aplikaci, která umožňuje sledovat telefon na dálku. Podvodník tak viděl, co přesně muž na telefonu dělá, jak se přihlašuje do internetového bankovnictví.
Policie varuje
Kybernetická kriminalita už dávno necílí jen na seniory a osamělé lidi, ale pachatelé se zaměřují na širokou veřejnost bez ohledu na věk či vzdělání. Počet útoků na klienty bank se za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně a škody jdou do stovek milionů.
Pachatelé se při těchto útocích snaží překonávat zejména lidský faktor a pod nejrůznějšími legendami využívají nátlaku, strachu a časové tísně pro záchranu peněz nebo pro realizaci finanční transakce. Mezi nejčastější podvodné legendy patří:
Podvodné navolávání: pachatelé se vydávají například za bankéře, policisty, pracovníky technické podpory a snaží se z lidí pod vlivem strachu vylákat peníze, nebo vzdálený přístup do zařízení oběti, který následně zneužije.
Nabídka výhodných investic: přesvědčivá lákavá reklama a manipulativní jednání. Cílem pachatele je vylákat z oběti co možná nejvíce finančních prostředků a využívá k tomu přirozenou ziskuchtivost každého z nás.
Základní rady, jak nenaletět
Nikdy neumožňuj vzdálený přístup do svého zařízení nikomu, koho neznáš a zcela mu nedůvěřuješ.
Pamatuj si, že pachatelé dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, či e-mailovou adresu.
Jedním ze základních pravidel je nikdy nikomu nesdělovat hesla k internetovému bankovnictví.
Na podezřelé SMS zprávy nikdy nereagujte. Vaše banka by po vás přístupové údaje či hesla skrze SMS zprávu nikdy nepožadovala.
Naletěli jste podvodníkovi, klikli jste na falešný e-mail nebo jste někomu sdělili své údaje? Ihned zavolejte kontaktnímu centru své banky a požádejte o zablokování on-line bankovnictví a o změnu přihlašovacích údajů. Vše ihned ohlaste na policii.
Policisté Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje pro Vás připlavili nové edukační video zaměřené na podvody v a trestné činy spojených se zneužitím důvěry osob, které měly zájem investovat do kryptoměn. Jedná se o video z preventivního projektu s názvem „PORADCE policejní rádce pro bezpečný život“.