Dvořákovo symfonické dílo je Kucharovi blízké, pořídil spolu s JFO jeho kompletní nahrávku na CD a symfonickou báseň Polednice si do programu zvolil sám, stejně jako Beethovenovu Třetí symfonii. Sólistou v Ravelově Koncertu pro klavír pro levou ruku bude přední český pianista Ivo Kahánek., kterému jsem položili několik otázek.
Na koncertě budete hrát Ravelův Koncert pro klavír pro levou ruku, můžete nám o něm říci něco více, a proč jste si vybral tuto skladbu?
Všechny koncerty pro klavír levou rukou a orchestr (a že je jich hned několik) jsou vlastně pomníky vítězství lidského ducha nad osobní tragédií. Většinou byly psány pro klavíristy, kteří - jako v případě Ravelova koncertu rakouský pianista Paul Wittgenstein - přišli o pravou ruku ve válce. Zajímavostí je, že se tak stalo v 1. světové válce, v níž bojoval i sám autor hudby. Ravel o svém koncertu řekl: „Chtěl jsem napsat skladbu, u které se zavřenýma očima nepoznáte, že ji nehrajou dvě ruce." Nutno dodat, že se mu to povedlo beze zbytku za cenu místy extrémní pianistické obtížnosti.
Tuto skladbu jsem již před časem hrál a její hudební svět mi učaroval.
Jde o hudbu existenciální povahy, v níž se střetávají zvuky vnějšího světa s vnitřním hlasem lidské duše. Gradace závěrečné kadence má pro mne sílu vzkříšení.
Jaká byla Vaše cesta ke klavíru? A přišla už někdy chvilka, kdy jste svého rozhodnutí stát se klavíristou, litoval?
Mne ke klavíru přivedla maminka a babička, které obě na velmi slušné úrovni, byť nikoli profesionálně, hrály. Určité horší nálady přijdou na každého, ale opravdu hluboce autenticky jsem svého rozhodnutí nelitoval nikdy. A kdyby taková situace někdy nastala, asi bych se snažil ji neřešit lítostí, ale prostě bych šel dělat něco jiného.
Co je podle Vás v životě klavíristy největší mínus a co největší plus?
Největším minusem, alespoň pro mne, je permanentní nedostatek času. Studium repertoáru je zejména u klavíru časově nesmírně náročné, navíc s kariérou pianisty je také spjato spousta zdánlivě mimohudebních aktivit, jako sebeprezentace, práce s manažery, spousta korespondence apod. Naopak největším plusem je hudba sama - je to brána do jiné dimenze vlastní bytosti, nejvyšší úroveň komunikace, jakou si lze představit. Jakkoli je to v běžném životě často obtížné, v hudbě může být člověk stoprocentně sám sebou.
***
VELKÝ SYMFONICKÝ CYKLUS
21. a 22. 03. 13 v 19 hodin
program:
A. Dvořák: Polednice, symfonická báseň
M. Ravel: Koncert pro klavír pro levou ruku a orchestr
L. van Beethoven: Symfonie č. 3 Es dur „Eroica"
účinkují:
Ivo Kahánek - klavír
Theodore Kuchar - dirigent
***
Theodore Kuchar patří mezi nejčastěji nahrávající dirigenty uplynulého desetiletí. Jeho jméno se objevilo na více než 100 kompaktních discích hudebních společností Naxos, Brilliant Classics, Ondine a Marco Polo. Působil jako umělecký ředitel a šéfdirigent dvou předních orchestrů v Evropě, Janáčkovy filharmonie Ostrava (2005-2012) a Národního symfonického orchestru Ukrajiny (1994-2004). V sezóně 2011/2012 byl jmenován uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Orquesta Sinfonica de Venezuela. Současné také působí jako hudební ředitel a dirigent filharmonie ve Fresnu (od roku 2002) a v Komorním orchestru v Renu (od roku 2003). Je rovněž vášnivým vyznavačem komorní hudby, v letech 1990 až 2006 zastával funkci uměleckého ředitele australského Festivalu komorní hudby, od roku 2005 je uměleckým ředitelem hudebního festivalu Nevada Chamber.
K vrcholům několika posledních sezón patří bezpochyby čtyřtýdenní turné po USA s Janáčkovou filharmonií Ostrava (2009 - 20 koncertů) nebo hostování u BBC Symphony, BBC National Symphony Orchestra of Wales, Berlin Symphony, Israel Symphony Orchestra nebo Munich Philharmonic. Spolupracoval s předními světovými umělci jako jsou J. Galway, J. Norman, L. Harrell, I. Perlman, Yo-Yo Ma, Sarah Chang, M. Rostropovič, J. Bell a Frederica von Stade.
S Janáčkovou filharmonií Kuchar podnikl turné po Austrálii, Německu, Itálii, Koreji, Nizozemsku, Švýcarsku a USA. S tímto orchestrem Kuchar natočil 15 kompaktních disků např. komplet symfonií C. Nielsena, kompletní předehry a symfonické básně A. Dvořáka, a kompletní orchestrální dílo B. Smetany. Všechny tyto nahrávky byly vydány společností Brilliant Classics. Pro totéž vydavatelství byl ve světové premiéře rovněž natočen Rachmaninův Koncert pro klavír č. 5, který vznikl na základě rekonstrukce rukopisu Rachmaninovy Symfonie č. 2 a také klavírní koncerty Ravela a Bartóka.
Během jeho působení v Národním symfonickém orchestru Ukrajiny dirigoval symfonické cykly, na nichž zazněla kompletní díla Beethovena, Brucknera, Mahlera, Prokofjeva, Schuberta a Šostakoviče. S tímto orchestrem absolvoval jedenáct zahraničních turné do Asie, Austrálii, Střední Evropě a Velké Británii. Pod jeho vedením se Národní symfonický orchestr Ukrajiny stal nejvíce nahrávajícím orchestrem bývalého Sovětského svazu. Během deseti let orchestr natočil přes 80 kompaktních disků pro společnosti Naxos a Marco Polo, včetně kompletů symfonií Kalinnikova, Ljatošinského, Martinů a Prokofjeva, stejně jako významná díla Dvořáka, Glazunova, Mozarta, Ščedrin, Šostakoviče a Čajkovského. S tímto orchestrem natočil Kuchar také symfonie a orchestrální díla předního současného ukrajinského skladatele Jevhena Stankoviče.
Nahrávka Ljatošinského symfonií č. 2 a 3 získala prestižní ocenění ABC „Nejlepší mezinárodní nahrávka roku 1994". Hudební nosič s úplným dílem pro housle a orchestr Waltera Pistona, kterou natočili pro vydavatelství Naxos, byla v lednu 2000 společností Gramophone oceněna jako "Nahrávka roku 1999". Komplet symfonií Prokofjeva nahrané pro společnost Naxos je považován mnohými kritiky za jeden z nejlepších, jaký byl kdy natočen.
Mladý český pianista Ivo Kahánek rychle získává pověst jednoho z nejpozoruhodnějších umělců své generace. Je znám širokou výrazovou paletou i výjimečnými virtuózními schopnostmi, které uplatňuje v repertoáru od baroka po soudobou hudbu.
V roce 2004 se stal absolutním vítězem mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a již předtím získal ocenění v mnoha významných kláních u nás i v cizině (Maria Canals Piano Competition v Barceloně, Vendome Prize ve Vídni, Stiftung Tomassoni Wettbewerb v Kolíně nad Rýnem, Mezinárodní soutěž Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Concertino Praga aj.).
Po úspěšných debutech na festivalu Beethovenfest v Bonnu a na Pražském jaru obdržel pozvání od Symfonického orchestru BBC k vystoupení na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall, kde v srpnu 2007 pod taktovkou Jiřího Bělohlávka provedl Klavírní koncert č.4 „Inkantace" Bohuslava Martinů. Koncert živě přenášela televize BBC, rádio BBC a stanice Vltava. Tento kritikou oceněný debut nabízí německé vydavatelství Deutsche Grammophon jako digitální download. Kromě toho spolupracuje Ivo Kahánek pravidelně s Českou filharmonií a má za sebou úspěšná vystoupení s BBC Scottish Symphony Orchestra Glasgow, Orchestrem WDR Kolín nad Rýnem, Symfonickým orchestrem Hlavního města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Brno a mnoha dalšími. Z významných dirigentů, s nimiž vystoupil, jmenujme alespoň Pinchase Steinberga, Vladimíra Ashkenazyho, Jiřího Bělohlávka, Zdeňka Mácala či Jiřího Kouta. V roce 2013 ho čekají vystoupení v Německu, Anglii, Itálii, Maďarsku, Lucembursku aj.
Ivo Kahánek podepsal v roce 2007 exkluzivní smlouvu s vydavatelstvím Supraphon Music a od té doby nahrál celkem 7 CD s díly Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Gideona Kleina, Miloslava Kabeláče, Jeana Francaixe, Jacquesa Iberta aj. Jeho album (Janáček-Martinů-Kabeláč) získalo nejvyšší možné hodnocení v odborných zahraničních časopisech Classics Today (USA), Le Monde de la Musique (Francie) a Fanfare (USA). Kromě toho pravidelně natáčí pro Český rozhlas a Českou televizi. Jeho zatím poslední sólová deska je věnována Fryderyku Chopinovi (Sonáta h-moll, 4 Scherza).