Smluvní pokuty dodavatelů elektrické energie nebo plynu, smlouva uzavřená hned s několika dodavateli, neznalost způsobu nákupu energií v aukci….to všechno může mít za následek podpis na dokumentu, který si pořádně člověk nepřečte. A s tím mohou souviset také finanční postihy. Takovéto případy teď v Občanské poradně opavské Charity řeší. Většinou se jedná o seniory, které prodejci oslovují přímo v jejich domácnostech, přestože to městská vyhláška nedovoluje.
„Opava měla dlouhá léta regulovaný pochůzkový prodej. Od roku 2015 vyhláškou regulujeme také podomní prodej. Tím se rozumí prodej zboží poté, co není dopředu domluvená schůzka,“ upřesňuje Lada Dobrovolná, mluvčí Magistrátu Opava.
Důvěřiví lidé mnohdy prodejce s nejrůznějšími nabídkami k sobě domů pustí. Když už tak učiní a o nabídku mají třeba opravdový zájem, měli by jednání vést každopádně před svědky.
„Doporučujeme, aby oslovené osoby nezůstávali s cizími lidmi sami. Vždy by u toho měli být ještě další lidé – rodinní příslušníci nebo sousedé, " radí René Černohorský z opavské PČR.
V žádném případě by výsledkem krátké schůzky neměla být podepsaná smlouva, o kterou obchodníci usilují. Každou změnu by si lidé měli promyslet.
„Z 99% není nutné ty smluvy podepisovat ihned. Vždy má možnost si klient nechat smlouvu doma, pořádně si ji přečíst ještě před jejím podpisem,“ upozorňuje Lucie Vehovská z Občanská poradny Charity Opava.
A také připomíná, že od nevýhodné smlouvy je možné do dvou týdnů ustoupit. Možné je také podat stížnost k Energetickému regulačnímu úřadu.