Hoblík, pilka nebo pilník – všechny tyto nástroje jsou funkční. Děti s nimi pracují u malého ponku. Kladívko si berou do ruky se stejnou samozřejmostí chlapci i dívky. . Mnohé děti se s nářadím a truhlářským stolkem setkávají poprvé. Tady si nehrají, tady skutečně pracují.
Díky sponzorským darům firem se dětské ponky stávají součástí heren v mateřských školách na Opavsku. Učitelky absolvují školení o tom, jak je ve výuce používat.
Tím, že my proškolíme učitelky, ony ztratí ostych pracovat s opravdovým nářadím,
A potom se děti dokáží pod metodickým vedením realizovat," vysvětluje záměr Martin Hořínek z MAS Opavsko, který učitelům zajišťuje pedagogickou podporu.
Ve vávrovické mateřské škole díky nadšení paní učitelky pro manuální práce, děti pracují u truhlářského pultu často. Používání reálného nářadí je učí obezřetnosti.
„Nemáme obavu je k ponku pustit. Protože naše děti ví, že když si vezmou hřebík a kladivo a klepnou se, tak si příště dají pozor,“ shrnuje své zkušenosti učitelka Miroslava Satková.
První ponky dorazily do školek vloni v létě. Zájem je o ně stále velký.
"V projektu chceme určitě pokračovat, protože těch prvních 32 ponků zdaleka nepokrývá poptávku. Některé školky chtějí i dva ponky," sdělila Miluše Psotová, ředitelka Hospodářské komory Opava, která výrobu truhlářských pultů zajišťuje.
Pracovní stoly s nářadím by měly vést děti k manuální práci a tak i k řemeslným profesím. Zájem o ně totiž klesá a na trhu práce pak tito lidé chybí.
Nářadí a ponk – oblíbené hračky předškoláků
Truhlářský stůl se pomalu stává výbavou snad každé mateřské školy na Opavsku. Děti se na něm učí pracovat s nářadím. Ponk má přispět ke zručnosti předškoláků. Manuální práce baví chlapce i dívky bez rozdílu.